۰
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۵

ارمنستان کليه روابط خود با مجارستان را به حال تعليق در آورد

به دنبال آزاد شدن سرباز جمهوری آذربایجان که یک تبعه ارمنی را به قتل رسانده بود، ارمنستان روابط خود را با مجارستان به حالت تعلیق در آورد.
 ارمنستان اعلام کرد مجارستان، یک نظامی اهل جمهوری آذربایجان که افسری ارمنی را به قتل رسانده بود، آزاد کرده است و به همین دلیل ایروان همه روابط خود را با بوداپست قطع کرده است. مجارستان، روز جمعه این سرباز را به آذربایجان بازگرداند و این نظامی نیز بلافاصله از سوی رئیس جمهور کشورش عفو و آزاد شد. رامیل صَفروف Ramil Safarov افسر آذربایجانی که به علت قتل در مجارستان زندانی شده بود، پس از بازگشت به کشورش با استقبال گرم مردم روبرو شد.
دادگاه شهر بوداپست در سال ۲۰۰۶، این افسر آذربایجانی را به حبس ابد محکوم کرد. صفروف اعتراف کرده بود که گورگِن ماکاریان افسر ارمنی را هنگام خواب زیر ضربات خود گرفته و به قتل رسانده است. این حادثه در سال ۲۰۰۴ و هنگامی رخ داد که هر دو افسر برای شرکت در دوره های آموزش زبان برای نیروهای ناتو به مجارستان آمده بودند. با این حال، صفروف به محض ورود به فرودگاه باکو رسماً از سوی الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان عفو شد. علیف با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد روز جمعه دستور دادم که دوره مجازاتِ صفروف باید بخشیده شود.
سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان گفت quotation mark مقامات مجارستان باید بدانند که مرتکب اشتباه بزرگی شده اند. وی افزود کشور او از روز جمعه همه روابط دیپلماتیک و غیر آن را با مجارستان قطع می کند. در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد شنیدن خبر عفو نظامی آذربایجانی به شدت خاطر مقامات آمریکا را مکدر کرده است و واشنگتن نگرانی عمیق خود را در خصوص این اقدام به جمهوری آذربایجان ابراز می کند. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد جزئیات بیشتر را در خصوص تصمیم برای انتقال صفروف به آذربایجان از مقامات مجاری جویا خواهد شد.
گابور کالِتا، رئیس مطبوعاتی وزارت امور خارجه مجارستان نیز گفت هنوز برای اظهار نظر درباره آینده روابط کشورش با ارمنستان یا آذربایجان زود است. ورونیکا زوکس، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دادگستری و دستگاه های دولتی مجارستان نیز به خبرنگاران گفت ما در اینجا کسی را نداریم که با شما مصاحبه کند، یا بیانیه را بخواند.
حوادث اخیر، سبب شده است تا آتش اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره باغ کوهستانی دوباره شعله ور شود. این منطقه داخل جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما نظامیان و بومیان ارمنی از زمان پایان جنگ شش ساله با جدایی طلبان در سال ۱۹۹۴ که سی هزار کشته و یک میلیون آواره بر جای گذاشت، همچنان کنترل آن را در اختیار دارند.
صفرف در جلسه محاکمه خود در بوداپست گفته بود که مناقشه بر سر این منطقه و سخنان تحریک آمیز افسر ارمنی انگیزه اصلی او در قتل بوده است.
تصمیم برای استرداد صفرف به کشورش در شرایطی صورت می گیرد که رسانه ها اندکی پیش گزارش دادند جمهوری آذربایجان ممکن است با خرید اوراق قرضه ویژه، سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار به مجارستان وام دهد تا این کشور از عهده پرداخت بدهی هایش برآید. مقامات مجارستان کوشیده اند این گزارش ها را بی اهمیت جلوه دهند و گفته اند ابتدا باید در مذاکرات خود با صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا به نتیجه برسند.
رادیو مجارستان روز جمعه گزارش داد که رئیس جمهور آذربایجان سفر آتی خود به مجارستان را به دنبال طرح شدن مناقشه بر سر افسر آزاد شده لغو کرده است.

کد مطلب: 5149
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *