۰
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷

حمله زنبورهای قاتل به یک روستا

هجوم بی‌سابقه ۳۰ هزار زنبور قرمز به روستای ولی‌آباد سیستان و بلوچستان یک زن جوان را به کام مرگ کشاند. بستگان زن جانباخته وقتی برای عزاداری روانه این روستا شدند گروه دیگری از زنبورهای قرمز با ترک خال بزرگ در کف بیابان اطراف روستا به آنان حمله کردند و ۶ زن و مرد را گزیدند.
هجوم بی‌سابقه ۳۰ هزار زنبور قرمز به روستای ولی‌آباد سیستان و بلوچستان یک زن جوان را به کام مرگ کشاند. بستگان زن جانباخته وقتی برای عزاداری روانه این روستا شدند گروه دیگری از زنبورهای قرمز با ترک خال بزرگ در کف بیابان اطراف روستا به آنان حمله کردند و ۶ زن و مرد را گزیدند.

به گزارش ایران، این زنبورها که معمولاً در فصل گرما و خرما در این مناطق دیده می‌‌شوند با وجود آب و هوای سرد این روستا در دامنه کوه خضر در حوزه بزمان به علتی نامعلوم به این بخش روستایی وارد شده و آرامش مردم منطقه را گرفته‌اند.

«زادین» یکی از مسئولان مرکز بهداشت «بزمان» به شوک گفت: زنبورهای قرمز عموماً به مکان‌هایی هجوم می‌برند که چاه آبی دارند اما اینکه چه عاملی در فصل سرما این زنبورها را به محل کشانده است، مشخص نیست. متأسفانه در حادثه‌ای که رخ داد یک زن ۳۱ ساله‌ از اهالی روستا به علت نشان دادن حساسیت به نیش زنبور جان خود را از دست داد و تعدادی از افراد حاضر در روستا که برای فاتحه خوانی آمده بودند، مجروح شدند که همه آنها درمان شده و به شهرستان‌های خود بازگشته‌اند.

این مقام مسئول حوزه بهداشت ادامه داد: نیش این زنبورها کشنده نیست و تنها کسانی که آلرژی داشته باشند احتمال مرگشان وجود دارد.«شیهکی» دهیار روستای ولی‌آباد نیز ضمن انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست آمار مجروحان در رسانه‌ها به شوک گفت: متأسفانه در رسانه‌ها اعلام کردند که در هجوم زنبورهای قرمز به روستا ۷ نفر به کما رفته‌‌اند و یک نفر کشته شده اما چنین چیزی صحت ندارد. در این حادثه یک زن ۲۵ ساله از روستا بر اثر نیش زنبور جان باخته بود و زمانی که اقوام برای فاتحه خوانی به منطقه آمده بودند مورد حمله قرار می‌گیرند که ۶ نفر از آنها با آمپول ضدحساسیت درمان شدند.»

وی ادامه داد: هجوم این زنبورها فصلی است و نه تنها در روستای ولی‌آباد بلکه در دیگر روستا های حوزه بزمان هم در فصل گرما هستند. به نظر می‌رسد امسال بارش‌ها، زنبورهای قرمز را به روستا کشانده باشد اما تعداد آنها خیلی زیاد نیست. در حال حاضر ۲۰ خال در سه کیلومتری روستا در بیابان آتش‌زده شد و تنها یک خال بزرگ با ۶۰۰-۵۰۰ زنبور مانده‌ که با لودر برای تخریب آن وارد عمل شده‌اند. پیگیری‌های خوبی شده است و مسئولان با جدیت دنبال رفع آن هستند.

پور عزیزی جانشین بخشدار بزمان نیز گفت: روستای ولی‌آباد از بزمان ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. جاده ارتباطی نیز بازگشایی شده اما با یک باران شدید عبور و مرور در آن مشکل می‌شود. قربانی این حادثه نیز چون بموقع به مرکز بهداشت بزمان نرسیده جان باخته است اما بقیه مجروحان سرپایی درمان شدند. طبق آخرین گزارش‌ها تعدادی خال (محل تجمع زنبورها) را آتش زده‌اند و سمپاشی‌ها نیز ادامه دارد.

رستخیز خبرنگار حوزه بزمان نیز گفت: اتفاق عجیب و بی‌سابقه‌ای بود؛ چون در فصل سرما معمولاً و با وضعیت آب و هوایی این روستا امکان حیات این زنبورها وجود ندارد. حوزه بزمان با مشکلات امکاناتی فراوانی روبه‌رو است و تنها یک خودروی اورژانس برای همه روستاهای این بخش وجود دارد. همین کمبود امکانات منطقه باعث مرگ یکی از روستاییان شده است. براساس آخرین گزارش از منطقه ساکنان این روستا به دلیل ریشه‌کن نشدن زنبورها مراسم ختم تنها فوتی حادثه را در ایرانشهر برگزار کرده‌‌اند.

بخشدار بزمان نیز گفت: زنبور قرمز با جثه بزرگ‌تر از زنبور عسل و رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای سوخته که این رنگ بیشتر در سر و سینه و دو حلقه اول و انتهایی شکم و رنگ زرد دو حلقه میانی شکم است و کناره‌های این دوحلقه زرد رنگ دو دایره قرمز به شکل خیلی زیبا دیده می‌شود.

زنبور قرمز قاتل زنبور عسل بوده و زنبور عسل را مانند عقاب شکار می‌کند و می‌خورد و این کار را آنقدر انجام می‌دهند که کلنی‌های قوی بشدت ضعیف شوند.گاه دیده شده زنبور قرمز دسته جمعی به کلنی زنبور عسل ضعیف حمله کرده و وارد کندو شده و همه زنبور‌ها را کشته و خورده و به سراغ عسل که برای این حشره بسیار جذاب است می‌رود و تا آخرین قطره آن را می‌خورد و در صورت مهیا بودن مکان کندو آنجا را نیز اشغال می‌کند.

روستای ولی آباد در محدوده مسجد ابوالفضل(ع) واقع در محور ایرانشهر به بم و هم مرز با استان کرمان بوده که این اتفاق در آن رخ داده است.
کد مطلب: 52954
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *