۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۵

جلوگیری عراق از ورود بدون ویزا

رئیس ستاد اربعین کشور گفت: مقامات عراقی با ورود افراد بدون ویزا مخالفت می‌کنند و زائران باید با ویزا وارد خاک عراق شوند.
رئیس ستاد اربعین کشور گفت: مقامات عراقی با ورود افراد بدون ویزا مخالفت می‌کنند و زائران باید با ویزا وارد خاک عراق شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین کشور صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به تاثیر نقش رسانه‌ها در برطرف کردن مشکلات زائران اربعین اظهار داشت: کار بسیار بزرگی پیش رو داریم که نقش رسانه‌ها برای هماهنگ‌سازی این مراسم و کاهش مشکلاتی که در طول سفر پیش خواهد آمد بسیار مهم و حیاتی است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به دیدار اخیر خود با مقامات عراقی گفت: در این دیدار آنچه که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تاکید مقامات عراقی برای ورود افراد با ویزا بود که آنها اعلام کردند که زائران ایرانی حتما باید ویزا داشته باشند در غیر این صورت با ورود آنها مخالفت خواهد شد.

رئیس ستاد اربعین کشور همچنین در خصوص اینکه احتمالا افرادی در داخل خاک عراق مفقود شوند هماهنگی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد که مفقودین ایرانی تحویل مقامات قضایی عراقی نشوند و آنها را به مرزبانان ایرانی تحویل دهند.

ذوالفقاری همچنین در خصوص تدابیر امنیتی مراسم اربعین گفت: در این جلسه موضوع امنیت زائران مورد بحث قرار گرفت و قرار شد مسئولان عراقی در این خصوص تدابیری را برای امنیت بیشتر زائران در نظر بگیرند.

وی افزود: همچنین در این جلسه بحث امداد نجات هوایی را مطرح کردیم و به مسئولان عراقی گفتیم که آمادگی‌های لازم را در خصوص مسائل مربوط به حوادث احتمالی مثل تصادفات یا سوانح را داریم.

رئیس ستاد اربعین کشور گفت: همچنین با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد کالاهای خوراکی از خاک ایران به خاک عراق ارسال می‌شود ویزای راننده و خودرو به از قیمت ۱۰ دلار به ۵ دلار کاهش یابد.

ذوالفقاری با اشاره به صدور ویزا برای زائران ایرانی گفت: یکی از موضوعات مهمی که بحث عمده جلسات ما بود موضوع صدور ویزا برای زائران ایرانی بود، سال گذشته در ایران فقط ۴ نقطه برای صدور ویزا در نظر گرفته شده بود اما با هماهنگی‌های انجام شده ۱۱ نقطه دیگر برای سرعت بخشیدن به صدور ویزا تعیین شد و متاسفانه از این ۱۵ نقطه تنها ۵ دفتر کار خود را آغاز کردند و روزانه حدود ۳۰۰ ویزا صادر می‌کنند که این موضوع با نیاز ما همخوانی ندارد و ما مقرر کردیم که هماهنگی‌های لازم برای سرعت بخشیدن به صدور ویزا انجام شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های ویژه ستاد اربعین گفت: ۱۱ کمیته تشکیل شده و هر کمیته موظف است مسئولیت محوله را انجام دهد. همچنین ۲ ستاد ویژه استانی در استان‌های ایلام و خوزستان و یک ستاد ویژه در عراق به مسئولیت سفیر ایران در این کشور تشکیل شده است و قرار شده که هر استانی به عنوان معین انجام وظیفه کند.

رئیس ستاد اربعین کشور با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای اسکان زائران در کربلا و نجف گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده برای استقرار زائران تنها آنان می‌توانند یک یا دو روز در این شهرها مستقر شوند و آنها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مشکلی از نظر اسکان برای آنها پیش نیاید ضمن اینکه توسط سازمان هواشناسی عراق اعلام شده که قرار است در این ایام در کربلا و نجف بارندگی صورت گیرد و زائران حتما با خود لباس گرم همراه داشته باشند.

ذوالفقاری در ادامه سخنان خود از اعزام ۱۰۰ تن دارو به بغداد خبر داد و گفت: قرار است این مقدار به کربلا و نجف نیز ارسال شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح برای صدور ویزا، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۹۰۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ما پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۲ میلیون نفر برای شرکت در مراسم اربعین اعزام شوند.

رئیس ستاد اربعین کشور همچنین در خصوص مباحث امنیتی مرز ایران و خاک عراق نیز گفت: تمام مسائل امنیتی در خاک عراق بر عهده مسئولان عراقی است. مقرر شده آنها در برخی مناطق به صورت هوایی امنیت را پوشش دهند و ما در آنجا فقط نقش مستشاری داریم و تمامی محورها نیز تحت کنترل دستگاه‌های امنیتی عراق خواهد بود.

ذوالفقاری همچنین در خصوص اعزام اتوبوس‌های ایرانی به خاک عراق برای رفاه زائران ایرانی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته امکان این موضوع وجود ندارد زیرا کشور عراق زیرساخت‌های انجام این کار را ندارند و یکی از مشکلات عمده ما در این کشور بحث سوخت است که قیمت سوخت در عراق بسیار بالاست.

وی همچنین تاکید کرد: ورود به سامرا را برای زائران ایرانی توصیه نمی‌کنیم اما پیش‌بینی‌های امنیتی برای ورود به کاظمین انجام شده است.

رئیس ستاد اربعین کشور در خصوص سوء استفاده برخی از رانندگان سودجو از زائران ایرانی گفت: زائران می‌توانند در صورت برخورد با اینگونه تخلفات، شماره خودرو را به سازمان حمل و نقل پایانه‌ها اعلام کنند تا با متخلفان برخورد قانونی شود. همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک پاسارگاد زائران ایرانی می‌توانند با استفاده از کارت‌های عابر بانک خود از دستگاه‌های مستقر شده در خاک عراق دینار دریافت کنند.

ذوالفقاری در خصوص زائران مفقود شده نیز گفت: ۴۰ ایستگاه بین نجف و کربلا مشخص شده است و در صورتی که یکی از زائران مفقود شد یکی از خانواده‌های آنان می‌توانند به این ایستگاه‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد اگر عده‌ای در خاک عراق باقی ماندند با قطار به بصره منتقل شوند و از آنجا نیز به خاک ایران انتقال داده شوند.

رئیس ستاد اربعین کشور تاکید کرد: زائران قبل از خروج از ایران عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند،‌ قرار شده همه زائران توسط یک شرکت بیمه معتبر بیمه شوند که به زودی نام شرکت اعلام خواهد شد و زائران ایرانی تحت پوشش بیمه‌ای این شرکت قرار گیرند زیرا در صورت مراجعه به مراکز درمانی عراق باید توسط زائرین مبالغی پرداخت شود و نماینده بیمه در این مراکز مستقر است.

ذوالفقاری در پایان خاطر نشان کرد: زائران برای رفاه و اطلاع از آخرین اخبار حتما از رادیو اربعین استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تمام دست‌اندرکاران داخلی و خارجی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که انتقال زائران در یک مقطع زمانی کم صورت گیرد و اگر همه امکانات بسیج شود با این وجود باز احتمال وقوع مشکلاتی وجود دارد. اساسا به دنبال این هستیم که توقعی ایجاد نکنیم که در صحنه عمل امکان اجرای آن نباشد.

رئیس ستاد اربعین کشور در پایان د رخصوص حمل نقل زائران به خاک عراق، گفت: از شهرهای مرزی تا نقطه صفر مرزی تعدادی از شهرداری‌ها مسئولیت حمل و نقل را برعهده گرفتند و از نقطه صفر مرزی و از جنوب کشور تا بصره نیز مسئولیت برعهده شهرداری‌ها و از مرز مهران تا ۳ راه کوت این مسئولیت برعهده شهرداری تهران و کرج گذاشته شده است. همچنین از سه راه کوت تا عمق خاک عراق نیز حمل و نقل زائران توسط سپاه صورت می‌گیرد.
کد مطلب: 53089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *