کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات پسته به صرفه نیست

2 آذر 1394 ساعت 10:07

ایران هیچگاه در زمره کشورهای پر آب دنیا نبوده و نیست و نخواهد بود و همین مسئله لزوم مدیریت منابع آبی را در کشور نشان می‌دهد.


ایران هیچگاه در زمره کشورهای پر آب دنیا نبوده و نیست و نخواهد بود و همین مسئله لزوم مدیریت منابع آبی را در کشور نشان می‌دهد.

یک استاد دانشگاه گفت: حتی صادرات پسته نیز با توجه به نیاز آبی بالای آن مقرون به صرفه نیست.

عبدالحمید پاپ‌زن، دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته، میزان آب مصرف شده برای تولید محصولی مثل پسته به هیچ عنوان با ارزآوری حاصل از صادرات آن برای کشور سنخیتی ندارد.

وی افزود: تعریف آب مجازی این است که باید برای تولید محصولات کشاورزی برنامه ریزی وجود داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که ارزش محصولات صادر شده کمتر از میزان آب مصرفی برای تولید آنها باشد، زیرا در این صورت متضرر خواهیم شد. آب مجازی یعنی اینکه اگر یک کیلوگرم از یک محصول خاص صادر می‌شود، برآوردهای مربوط به آب موردنیاز برای تولید آن یک کیلوگرم محصول صورت بگیرد تا در صورتی که ارزش آب مصرف شده خیلی بیشتر از ارزآوری محصول برای کشور است، از تولید آن محصول خاص صرف نظر شود.

پاپ زن تصریح کرد: پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی حکایت از استمرار خشکسالی دارد که این مسئله لزوم مدیریت منابع آبی برای مقابله با بحران خشکی را بیشتر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب باید همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولین کشور باشد، افزود: این مسئله در سالهای اخیر که با خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه هستیم، اهمیت بیشتری یافته است.

دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه ایران از نظر جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا واقع شده است، گفت: ایران هیچگاه در زمره کشورهای پر آب دنیا نبوده و نیست و نخواهد بود و همین مسئله لزوم مدیریت منابع آبی را در کشور نشان می‌دهد.

پاپ‌زن با بیان اینکه به هیچ وجه از منابع آبی موجود در کشور به نحو معقول استفاده نمی‌شود، میزان هدر رفت آب در کشور در حوزه های مختلف را بالا دانست و گفت: حتی کشورهای پر آب دنیا بر مصرف آب خود کنترل دارند و اینگونه که ما آب را هدر می‌دهیم، آب را هدر نمی‌دهند.

این صاحبنظر عرصه کشاورزی با تاکید بر اینکه مردم کشورهای اروپایی که به دلیل میزان بالای بارندگی‌ها به قاره سبز معروف است، با آب رابطه صمیمانه تری نسبت به ما دارند، افزود: این روحیه و رابطه صمیمانه با آب در میان مردم عامی تا متخصصان دانشگاهی و مسئولین به چشم می‌خورد. براساس اطلاعات موجود، بزرگترین مطالعات کشورهای اروپایی با وجود اینکه در فهرست کشورهای پر آب دنیا هستند در زمینه بهره وری آب است، این در حالیست که در کشور ما نه مردم کوچه و خیابان ارزش آب را می‌دانند و نه تصمیم سازان مملکت.

وی افزود:با وجود خشکسالی‌های حادث شده و کمبود منابع آبی و خشک شدن تعداد زیادی از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها، هنوز هم مدیریت مصرف آب به عنوان یک دغدغه جدی مطرح نیست.


کد مطلب: 53409

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/53409/صادرات-پسته-صرفه-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir