۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۲
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء:

ایران نیازمند قرارداد پدافندی با دیگران نیست

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه پدافند هوایی برای دفاع از هر نقطه هسته‌ای و حیاتی به صورت لایه‌ای عمل می‌کند، گفت: دفاع ما بستگی به نوع تهدید در ارتفاعات مختلف دارد و علاوه بر رادار های کشف اولین لایه استفاده از هواپیماها سپس لایه موشکی و در لایه سوم توپخانه‌ها هستند.
امیرفرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء امروز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به نقش بازدارندگی پدافند هوایی گفت:‌ اولین مولفه در بازدارندگی نیروی انسانی است که به نوع خودش تغییراتی را باید داشته باشد و وضعیت و دیدگاه پدافندی را باید دنبال کند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه مهمترین مساله در نیروی انسانی ایمان نیرو است، گفت: اگر ایمان نیروی انسانی نباشد تجهیزات مدرن نیز فایده‌ای نخواهد داشت.

در اجلاس غیر متعهد ها هیچ تهدید هوایی نداشتیم

وی با اشاره به تجهیزات در قرارگاه اظهار داشت: امروز قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء هیچ نیازی به قطعات خارجی ندارد و همه تجهیزات و قطعات در مراکز دانشگاهی و جهاد خودکفایی قرارگاه تولید می‌شود که اگر این طور نبود سیستم‌های ما محکوم به غیرعملیاتی شدن بودند.

امیر اسماعیلی با اشاره به تامین امنیت شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها در تهران گفت: در همین اجلاس مشاهده کردید که هیچ گونه تهدیدی در هوا و فضای کشورمان ایجاد نشد.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه پدافند به دنبال بهینه شدن تجهیزات هستیم و به دنبال پدافند استقراری نیستیم گفت: یکی از مهمترین مولفه‌ها در پدافند روش است، روش تاکتیکی و چابکی در قرارگاه پدافند و این که قرارگاه‌های پدافند در سراسر کشور فقط از تهران دستور نمی گیرند و خودشان کار تعریف شده خودشان را انجام می‌دهند بیانگر این مطلب است.

دستگیری ریگی در خواب بعد از ۷۰ دقیقه کش و قوس

وی با اشاره به نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی گفت: دستگیری این شرور زمانی رخ داد که وی قصد عبور از حیم هوایی کشورمان را داشت.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: جنگنده های ما ابتدا با اخطار به هواپیمای حامل وی فرمان فرود دادند که با بی توجهی خلبان از اخطار به رگبار و آگهی رسید و قبل از انهدام هواپیما بعد از ۷۰ دقیقه کش و قوس محکوم به نشست شد و در حالی که ریگی ملعون در خواب بود دستگیر شد.

برگزاری بزرگترین رزمایش پدافند هوایی کشور

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ و سراسری قرارگاه پدافند توسط تمام یگان های پدافند هوایی در اواخر مهرماه یا اوایل آبان ماه گفت: هدف از برگزاری این رزمایش آمادگی برای تجهیزات و نیرو، تفاهم و تعامل بین تمام نیروها به خصوص سپاه و ارتش، شناخت نقاط آسیب پذیر پدافند به عنوان لایه‌های مخفی و انجام تاکتیک‌های جدید در این رزمایش است.

وی با بیان اینکه تحقیقات در قرارگاه پدافند در سه راس مثلث قرارگاه، صنایع دفاعی کشور و دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد گفت: تا کنون ۲۵۰ نقطه کشوری با ما همکاری می‌کنند و ما به دنبال بومی سازی تجهیزات، بهینه سازی تجهیزات و تاکتیک‌های جدید مناسب با تهدیدات روز دنیا هستیم.

اخطار به هواپیمای جاسوسی در رزمایش ولایت

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با اشاره به توانمندی‌های ایران در حراست از مرزهای هوایی کشور، از رهگیری و اخطار به دو فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا در خلال رزمایش دریایی ولایت ارتش در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: در این رزمایش دو فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا که قصد نزدیکی به منطقه رزمایش را داشتند، توسط سامانه های شنود و رهگیری پدافند هوایی کشف و به آنها اخطار داده شد که منطقه را ترک کنند.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای جدید پدافند به سامانه مغز متفکر قرارگاه اشاره کرد و گفت: این سامانه برای هماهنگی و انسجام سامانه های پدافند در سراسر کشور است سامانه مغز متفکر قرارگاه کاملا بومی بوده حدود ۸ ماه است که از شروع به تولید آن می گذرد و انشاءالله در سال آینده این سامانه را کلید خواهیم زد.

"باور ۳۷۳" جایگزین S۳۰۰ می شود

فرمانده قرار گاه پدافند با اشاره به اینکه نمونه سامانه شنود الکترونیکی قرارگاه پدافند در خاورمیانه وجود ندارد، گفت: این سامانه کاملا توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه سامانه S۲۰۰را در بخش کشف و موشکی ارتقاء داده ایم، در خصوص سامانه جایگزین S۳۰۰گفت: بعد از اینکه روسی ها سامانه S۳۰۰را در اختیار جمهوری اسلامی ایران نگذاشتند، متخصصان از کشورمان سامانه ای شبیه S۳۰۰که قابلیت آن به مراتب بیشت از این موشک است را به همکاری صنعت و دانشگاه شروع به ساخت کردند.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه خبر شروع به ساخت این سامانه که به مراتب قابلیت های آن بیشتر از S۳۰۰است توسط نخبه طراح به صورت حضوری به اطلاع مقام معظم رهبری رسیده است، گفت: بعد از شنیدن این موضوع رهبری فرمودند "کار را باور داشته باشید تا موفق شوید" به همین خاطر نام این سامانه را باور ۳۷۳ نامیدیم.

اسماعیلی با بیان اینکه ۳۰ درصد از کار ساخت این سامانه به پایان رسیده است، افزود: امیدواریم خبر این سامانه را تا پایان سال یا سال آینده به ملت ایران ارائه دهیم.

ارتقاء سامانه S ۲۰۰ در بخش موشکی وکشف

وی در بخش دستاوردها و تجهیزات راداری نیز به موشک‌های شهاب، ثامن و مطلع اشاره کرد و گفت: سامانه مطلع توسط صنایع دفاعی به بخش پدافند واگذار شده و شهاب و ثامن نیز که از قابلیت‌های تکنیکی کم نظیری برخوردار هستند در کنار دیگر سامانه‌های پدافند قرار دارند.
امیر اسماعیلی همچنین با اشاره به دوربین راصد و سامانه اس ۲۰۰ که در بخش کشف و موشکی ارتقاء‌ یافته است گفت: سامانه‌های مرصاد و صیاد نیز با قابلیت‌های بسیار بالا در اختیار قرارگاه پدافند هستند.

وی همچنین با اشاره به سامانه صباح گفت: این سامانه مقابله با جنگ الکترونیک یعنی دفاع الکترونیکی در مقابل جنگ الکترونیک را انجام می دهد.

هوا و فضای ایران در زمان اجلاس بالاترین امنیت را داشت

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در خصوص تهدیدات اخیر دشمنان اظهار داشت: مهمترین واقعه اخیر برگزاری اجلاس در کشورمان بود و این بهترین فرصت برای دشمنان و رجز خوانان بود تا بتوانند تهدیدات خود را عملی کنند اما شاهد امن بودن فضا و هوای ایران و تهران بودیم .

وی در ادامه افزود: نه اینکه تهدیدی متصور نبود بلکه جلوی تمام تهدیدات را گرفتیم و اجلاس با امنیتی بالا برگزار شد.

سردار اسماعیلی اظهار داشت: زمانی موفق هستیم که به دفاع از عمق بیاندیشیم و بدانیم چه تاکتیکی را به رخ دشمن بکشیم و در چه عمقی دفاع کنیم.

وی با اشاره به کشورهایی که آمریکا و متحدانش به آنها زور می‌گویند گفت: ایران کشوری نیست که به ابر قدرت‌ها اجازه بدهد این گونه رفتار کنند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: تمام تهدیدها شایعه و مانند علف هرز است، با این حال تمام سیستم و نیروی انسانی پدافند در صورت عملی شدن تهدیدات در آمادگی کامل هستند.

دفاع چند لایه از مراکز هسته ای و حیاتی کشور

وی با بیان اینکه پدافند هوایی برای دفاع از هر نقطه هسته‌ای و حیاتی به صورت لایه‌ای عمل می‌کند گفت: دفاع ما بستگی به نوع تهدید در ارتفاعات مختلف دارد. اولین لایه استفاده از هواپیماها سپس لایه موشکی و در لایه سوم توپخانه‌ها هستند و البته سامانه‌های کشف و شناسایی نیز به صورت زنجیره‌ای از لب مرز تا نقطه حساس همه چیز را رصد و دنبال می‌کنند.

سردار اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا پدافند هوایی قرارداد مشترک با سایر کشورها دارد، گفت: قرارگاه پدافند اگر بخواهد دستش برای دیگران رو شود محکوم به شکست است به همین خاطر نیازی به قرارداد با سایر کشورها نداریم و کشورهایی در این زمینه قرارداد می‌بندند که امکان عملکرد مستقل را ندارند.

وی همچنین با اشاره به استقرار سامانه‌های موشکی در کشورهای همسایه گفت: سامانه موشکی برای کشوری تهدیدآمیز است که بخواهد موشک زمین به زمین را منهدم کند. ما که قصد تجاوز به ترکیه و سایر کشورها ر ا نداریم چرا که اصلاً دکترین ما دفاعی است.
کد مطلب: 5347
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *