۱
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۲
دکتر مصطفي کواکبيان در نشست صميمانه با بزرگان ورزش مطرح کرد:

واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال به هواداران

تحليل شرايط ورزش کشور و راهکارهاي دستيابي به وضع مطلوب
دکتر مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم‌‌سالاري در نشستي صميمانه با بزرگان ورزش کشور، ضمن ارائه تحليلي از شرايط ورزش کشور و بررسي راهکارهاي نيل به شرايط مطلوب، خواستار واگذاري سهام دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به هواداران اين دو تيم شد.
واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال به هواداران
 

دکتر مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم‌‌سالاري در نشستي صميمانه با بزرگان ورزش کشور، ضمن ارائه تحليلي از شرايط ورزش کشور و بررسي راهکارهاي نيل به شرايط مطلوب، خواستار واگذاري سهام دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به هواداران اين دو تيم شد.

به گزارش پايگاه خبري فريادگر، عضو ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌در اين نشست گفت‌: شايد بتوان اصلي ترين مشکل و معضل ورزش کشور را عدم وجود سند بالادستي و تعريف دقيق و درست از ورزش در سطح کلان دانست که منجر به پراکندگي و مشخص نبودن اهداف، عدم تمرکز و موازي‌کاري مي‌گردد. وي تصريح کرد: فعاليت‌هاي جزيره اي و عدم نظارت نهاد‌هاي حاکميتي بر ورزش کشور که هم به علت شفاف نبودن قانون يا وجود بخشنامه‌ها و بعضا قوانين متناقض ويا به علت عدم اجراي صحيح قوانين به جهت جذابيت موجود در ورزش براي کانون‌هاي قدرت، و همچنين عدم توانايي مديران دولتي در کنترل وضع موجود است. اهدافي که براي ورزش کشور تعريف شده داراي تعدد زياد و جدا از هم هستند و به همين جهت نقش نهادها و دستگاه‌ها و نهادهاي عمومي‌ غير‌دولتي (فدراسيون‌ها و هيئت‌هاي ورزشي) مشخص نيست و به نوعي سر در گمي‌در ورزش کشور به چشم مي‌خورد.

عضو هيات علمي‌ دانشگاه علامه طباطبايي با بيان بي‌ثباتي در ورزش کشور گفت: ورزش قهرماني در کشور داراي ثبات نيست به اين معني که بعضا يک رشته و يا يک تيم خاص در برهه‌اي از زمان به موفقيت‌هايي دست پيدا مي‌کند اما اين موفقيت‌ها ادامه‌دار نيست براي مثال در چهار سال گذشته واليبال توانسته رشد خوبي داشته باشد ولي آيا اين رشد به جهت سيستمي ‌است که بر واليبال حاکم شده و يا به جهت گلچين نمودن تعدادي از بازيکنان و پرورش گلخانه‌اي آن‌ها، با توجه اندک به امار موجود به راحتي مي‌توان واقعيت را درک نمود مثلا تعداد بيمه شدگان ورزشي به عنوان يک آمار رسمي‌از ورزشکاران آن رشته و يا در مورد فوتبال هم همين امر را مي‌توان مثال زد تيم ملي فوتبال بزرگسالان به جام جهاني راه يافت ولي آيا اين موفقيت به علت سيستمي‌که بر فوتبال کشور حاکم شده است؟ اگر کار سيستمي‌ در بخش قهرماني فوتبال صورت گرفته پس چرا تيم اميد، جوانان، نوجوانان، نونهالان و... موفقيتي بدست نمي‌آورند؟

دبير کل حزب مردم‌‌سالاري ادامه داد: عدم تاثيرگذاري مثبت بر تعريف و تغيير سبک زندگي مردم به سمت سلامت، امروزه آمارهاي بسيار نگران‌کننده‌اي از وضعيت سلامت منتشر مي‌شود و سه علت اول مرگ و مير در کشور فشارخون، بيماري‌هاي قلبي و عرقي و سرطان اعلام شده است که هر سه بيماري با انجام فعاليت‌هاي جسماني و تحرک قابل پيشگيري و درمان است. و اگر واقع بينانه به اين مقوله بنگريم مردم به طور ميانگين چند بار در طي هفته ورزش مي‌کنند؟

دکتر مصطفي کواکبيان با اشاره به عدم توازن در نگاه به ورزش کشور گفت: پر واضح است که مخاطبان اصلي ورزش کشور مردم هستند اينکه بيشتر بودجه دولتي ورزش کشور به سمت ورزش حرفه‌اي سرازير شود امر درستي نيست و واقعا توازن در اين ميان بهم خورده است اينگونه است که کمتر از 5/0 درصد جامعه ورزش از بيشتر از 90 درصد منابع استفاده مي‌کند و طبيعي است که در آمارهاي وزارت بهداشت اعلام شود که سن سکته به زير 30 سال رسيده است نگاه به ورزش حرفه‌اي بايد اقتصادي باشد امروز در دنيا ورزش يک صنعت است که هم منجر به ايجاد ارزش افزوده و هم منتج به اشتغالزايي مي‌گردد و نياز به تغير جدي در اين عرصه داريم هرچند که بر اين باورم که خصوصي‌سازي نيازمند زير‌ساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مختلفي دارد، براي مثال قانون حق پخش تلوزيوني و يا کپي رايت از اوليه ترين اصول خصوصي‌سازي است که بايد در مجلس به شکل جدي پيگيري شود.

اين کانديداي عضو ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم با انتقاد از ورود برخي نهادهاي سياسي و نظامي‌و ورود افراد غير متخصص و غير شايسته به ورزش گفت: اين امر باعث شده که فلسفه ورزش تغيير کند و به جاي توجه به همه ابعاد انساني و رشد و تعالي انسان به عنوان اصلي‌ترين هدف ورزش نتيجه مسابقات اولويت مديران شود و به تبع آن ارزش‌هاي اخلاقي و انساني نزول و افول کند که اين رويکرد نيز نياز به تغير جدي دارد که با پيگيري و اجراي طرح نظام مشاغل ورزش کشور با اين مضمون که شرايط و زمينه‌اي فراهم گردد تا ورزش توسط متخصصان ورزش اداره گردد، قابل رفع و حل است سازماني مثل سازمان نظام مهندسي، نظام پزشکي، کانون وکلا و... اين معني تحقق مردم‌‌سالاري در ورزش است.

دکتر کواکبيان ادامه داد: عدم وجود توازن در زير ساخت‌ها به اين مفهوم که جمعيت، موقعيت جغرافيايي، اماکن و زيرساخت‌هاي موجود و... بايد تحت يک کار نظام مند و برنامه‌ريزي شده انجام گيرد و اينکه مقامات سياسي با فشار و زور به دنبال افزودن بي‌فايده و بي‌اثر اماکن ورزشي باشند امر درستي نيست براي مثال شهر تهران با جمعيت و وسعت بالا داراي پايين‌ترين سرانه ورزشي کشور است در حاليکه در دولت قبل براي فريب مردم در روستاهاي خالي از سکنه اماکن ورزشي ايجاد مي‌شد که به علت عدم استفاده در طي سال و عدم وجود نيروي انساني براي نظارت به مخروبه‌هاي تبديل شد و ميلياردها تومان از پول مردم هدر رفت، در بخش زير‌ساخت‌ها بايد پوپوليسم و عوام‌فريبي از بين برود و به سمت واقع‌گرايي و برنامه‌ريزي صحيح و منطبق با علم پيش برويم.

نماينده مجلس هشتم در ادامه گفت: عليرغم ادغام سازمان‌هاي ورزش و جوانان و تشکيل وزارت ورزش و جوانان هنوز ساختار اين وزارتخانه به خوبي شکل نگرفته است و مشکلات عديده‌اي در اين وزارتخانه وجود دارد، طبق آمار اعلام شده از سوي دولت وزارت ورزش و جوانان جزو سه دستگاه آخر در پرداختي به کارکنان است که نياز به تجديد نظر جدي وجود دارد عليرغم وجود کارکنان صديق و زحمتکش جايي که در يک سمت آن هزينه‌هاي ميلياردي مي‌شود و در سمت ديگر آن پرداختي‌هاي زبر نرمال اتفاق مي‌افتد، اين سوق دادن جامعه به سمت فساد است که اين موضوع هم بايد تغير کند.

دکتر مصطفي کواکبيان در پايان اين نشست بسيار صميمي‌و دوستانه پيرامون پاسخ چندتن از شرکت کنندگان درباره خصوصي ساختن دو باشگاه مطرح پرسپوليس و استتقلال تهران گفت: اين دو تيم نماد ورزش کشور هستند و درست که در تهران حضور دارند ولي در تمام کشور طرفداران خاص خودشان را دارند و بسياري از مردم با اين دو تيم خاطره دارند و حتي با اين خاطره‌ها از دنيا مي‌روند لذا نظر من اين است که مديريت اين دو باشگاه مطرح بايد از شرايط دولتي هرچه سريعتر خارج شود چون با تغيير دولت‌ها و ورود اعضاي سياسي جديد در هيات مديره هر دو باشگاه با اسيب‌هاي جدي همراه مي‌شوند لذا نظر من اين است که هر چه زودتر سهام اين دو باشگاه بايد از طريق بورس به هواداران واگذار شود تا انها در تمام امور تيم خود را نقش‌آفرين بدانند و هر شخصي هم که خواست بيشتر از سايرين سهام را بخرد بايد تضمين‌هاي لازم را تعهد دهد تا موفقيت اين دو باشگاه براي هميشه تضمين شود چون بر اين باورم اين دو تيم با اين همه هوادار بايد هميشه صاحب مقام در آسيا و درخشش در جهان باشند.

کد مطلب: 54431
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *