۱
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۵
کواکبیان در مناظره با میرکاظمی در دانشگاه امیرکبیر:

فتنه یک منبع رزق و روزی برای بعضی ها شده است

میرکاظمی در مقابل پرسشهای کواکبیان درباره اقداماتش در وزارت نفت سکوت کرد
دکتر مصطفی کواکبیان با بیان اینکه برخی افراد وقتی در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی کم می آورند مسئله فتنه را دستاویز می کنند گفت: فتنه منبع رزق و روزی خوبی برای برخی ها شده است.
عکس:محمد وقاری - فریادگر
عکس:محمد وقاری - فریادگر

دکتر مصطفی کواکبیان با بیان اینکه برخی افراد وقتی در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی کم می آورند مسئله فتنه را دستاویز می کنند گفت: فتنه منبع رزق و روزی خوبی برای برخی ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مناظره «گشایش اقتصادی برای ایران یا غرب؟» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بعد از ظهر شنبه یکم اسفند با حضور دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و کاندیدای ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم و دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد و کاندیدای اصولگرایان در انتخابات مجلس برگزار شد.

در ابتدای این مناظره مجری جلسه با سوالی از دو مدعو مبنی بر اینکه تا چه اندازه گره زدن مسائل اقتصادی به مسائل بین المللی درست است این نشست را آغاز کرد و نظر مدعوین را در این باره جویا شد.

کواکبیان با بیان اینکه درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم سه نکته را باید در نظر گرفت  گفت: مهمترین عملکرد دولت یازدهم در مسائل اقتصادی را باید تلاش برای لغو تحریم ها و به فرجام رساندن برجام بدانیم. هیچ کس نمی تواند بگوید که قطعنامه هایی که در طول دولت نهم و دهم به صورت ظالمانه علیه مردم ایران بسته شد، بر اقتصاد ما تاثیر گذار نبودند. بنابراین اگر می خواستیم کار اقتصادی جدی  بکنیم باید اینها لغو می شد که در پی آن گشایش اقتصادی و تجارت اقتصادی ایجاد می شد تا بتوان برخی از مشکلات را در پیش پای برداشت.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم وارث وضعیت اقتصادی نامطلوبی است افزود: به عنوان مثال 3 هزار و 250 پروژه ناتمام از دولت های قبلی وجود داشت یا نرخ تورم با شتابی غیر قابل کنترل در حال افزایش بود. از سوی دیگر 5میلیون نفر بیکار در جامعه وجود داشت.

به گفته کواکبیان، ما رکود اقتصادی بی نظیری را در این دوره شاهدیم به گونه ای که بیش از 80 درصد بنیادهای اقتصادی و صنعتی تعطیل شده بود. از سوی دیگر باید توجه کرد که به دلیل صرف وقت جدی که برای مذاکرات مصروف شد قطعا توجه به مسائل داخلی کمتر بود و اولویت با مذاکرات و بحث های سیاست خارجه بود. اکنون گفته می شود که برجام دوم را  داریم که جنبه ای از آن ممکن است سیاسی و جنبه دوم آن قطعا اقتصادی است که با تکیه بر سیاست های کلی و تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی ادامه خواهد یافت.

میرکاظمی نیز در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه بعضی وقت ها مسائل اقتصادی را سیاسی می کنند افزود: این بزرگترین ضربه و اجحاف در حق مردم است. وظیفه ما این است که ریشه ها را به صورت خوب و علمی بررسی کنیم. مثلاً نرخ رشد اقتصادی در طول سه دهه گذشته از یک روند قابل قبول و معنی دار برخوردار نیست. چیزی که مهم است ریشه های اقتصادی را در سه دسته ساختاری، مدیریتی و بین المللی دسته بندی کرد و اینکه کی را بزرگ کنیم این آدرس غلط دادن است.

وی اضافه کرد: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم رسانه ها مرتب از سوء مدیریت می گفتند که به محض پیروزی مشکل اصلی تحریم شد درصورتیکه به تعبیر صاحبنظران تحریم 20 درصد تاثیر دارد. سوال من این است که میزان نقدینگی در دولت یازدهم تا شهریور ماه 400 هزار میلیارد حجم نقدینگی افزایش یافته است درصورتیکه در هشت سال گذشته این اندازه به نقدینگی اضافه شده بود. کدام اقتصاد دان است که بپذیرد که این حجم اضافه شده و تورم هم کنترل شده است؟ سوال این است که چرا میزان رشد اقتصادی را محرمانه کرده اید؟ ما باید آدرس درست به مردم بدهیم.

کواکبیان با اشاره به اینکه آقای میرکاظمی خودش بحث را سیاسی کرد درصورتیکه بحث من یک بحث اقتصادی بود عنوان کرد: اگر می خواستیم بحث سیاسی کنیم باید می گفتیم چرا آن قطعنامه ها تصویب شد؟ ما در آن زمان در مجلس به آقای احمدی نژاد گفتیم جلوی این قطعنامه را بگیرید! احمدی نژاد در جواب گفت: اینقدر قطعنامه صادر کنند تا قطعنامه دانشان پاره شود. اما به هر حال حتی اگر به گفته شما 20 درصد تاثیر داشته باشد آیا درست است که کاری بکنیم که آن قطعنامه ها علیه ما صادر می شد؟

وی افزود: مردم می فهمند که قیمت ها پایین نیامده است اما این را هم می فهمند که ساعتی قیمت ها بالا نمی رود. یک نفر می گفت رفتم تخم مرغ بگیرم تا قبل از نماز مغرب و عشا شانه ای 6 هزار تومان بود بعد از نماز 7 هزار تومان شد، یعنی قیمت ها ساعتی تغییر می کرد. ما باید این را بپذیریم که ثبات نسبی ای در اقتصاد ایجاد شده است. همچنین من هم قبول دارم که افزایش نقدینگی شده اما این افزایش نقدینگی موجب تورم افسار گسیخته نشده است.

وی ادامه داد: به طور مثال همین مسئله یارانه که من از اول با آن مخالف بودم بخشی از این نقدینگی حداقل ماهی 6 هزار میلیارد تومان به صورت یارانه تزریق می کنیم که اگر این مقدار در دو سال و نیم ضرب بشود همان مقداری است که دکتر میرکاظمی فرمودند و اتفاقا ایشان دارد نشانی غلط می دهد.

کواکبیان با اشاره به اینکه میرکاظمی در دوره وزارت، سواپ نفت را متوقف کرد و اسم آن را شوآپ گذاشت و گفت با توقف سوآپ جلوی فساد را گرفته گفت: ولی هیچگاه بطور شفاف این موضوع را توضیح نداد. سوآپ نفت یعنی تحویل نفت در نکا در دریای خزر و گرفتن حق سوآپ و تحویل همان میزان نفت در سواحل جنوب کشور. خسارت اقتصادی ناشی از درآمد سواپ (ده دلاری در هر تن) روزانه بین ٢٠٠ تا ٥٠٠ هزار دلار بود.

به گفته دبیر کل حزب مردم سالاری، همچنین از دیگر مضرات توقف سوآپ اخلال در روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان و ایجاد بی اعتمادی و از دست دادن فرصت دور زدن تحریم ها و صادرات نفت ایران به عنوان معوض با آسیای میانه بود. همچنین با توقف سوآپ مجبور شدیم به جای نفت تحویلی در شمال، نفت خام را از جنوب کشور به پالایشگاه های تهران، اراك و تبریز منتقل کنیم. ضمن اینکه خیلی ها در تاسیسات سوآپ در نکا بیکار شدند. توقف سوآپ به حدی غیرکارشناسی بود که در دوران وزارت جانشین میرکاظمی یعنی رستم قاسمی، دوباره به میزان محدود شروع شد. میرکاظمی در دوران وزارت خود طرح غیرکارشناسی شروع اجرا و تکمیل برخی فازهای پارس جنوبی در 35 ماه را مطرح کرد که با شگفتی همراه شد چون با کمبودهای مالی و تجهیزاتی دوران تحریم مشخص بود غیرممکن است.

کواکبیان با اشاره به اینکه قرار بود این فازها در همان دوران دولت قبل افتتاح شود که همانگونه که پیش بینی می شد افتتاح نشد یادآور شد: میرکاظمی در هر دو مورد بویژه سوآپ باید پاسخگو باشد. آیا شما می دانید از لحاظ اقتصادی چه ضربه ای به اقتصاد کشور زده اید؟

اما وزیر نفت دولت احمدی نژاد به دو موضوع سوآپ و فازهای 35 ماهه هیچ پاسخی نداد و گفت که بعدا خصوصی در این مورد توضیح می دهد!

میرکاظمی همچنین عنوان کرد: تحریم ها از چه زمانی تشدید شد؟ مساله دیگر اینکه گفته اند که قطعنامه یک ورق پاره است الان هم وزیر خارجه هم همین را می گوید. باید بگویم که فلج کننده ترین قطعنامه ها بعد از سال 88 اجرا شد. چیزی که امروز رکود را عمیق تر کرده انتظار برجام است.

به گفته وی، میزان هزینه جاری کشور در آخرین سال دولت دهم 89 هزار میلیارد تومان بوده است درصورتیکه امسال پیش بینی می شود که هزینه ها جاری دولت دوبرابر این مقدار باشد. در این دولت بودجه عمرانی، یارانه نقدی و ...خیلی کم شده درصورتیکه وابستگی به نفت بیشتر شده است. متوسط پول نفت در 8 سال دولت قبل 79 دلار بود و متوسط این دولت تا پایان آذر 78.9بوده است.

کواکبیان نیز در ادامه با اشاره به اینکه ما ادعای اقتصاددانی نداریم گفت: اما دانشجویان حاضر دراینجا فرق نفت بشکه ای 135 دلار را با بشکه ای 20 دلار تشخیص می دهند. اما 750هزار میلیون دلار کجا و 150هزار میلیون دلار کجا؟ آیا این قابل اغماض است؟ ما همه قبول داریم که مشکلات اقتصادی ساختاری است. در اینجا هم نمی گویم که احمدی نژاد خدای نکرده دزد بوده اما تا دلتان بخواهد بی انضباطی اقتصادی داشت و کاملاً واضح است. من گفتم که 3 هزار پروژه نیمه تمام به جای گذاشتیم درصورتیکه پروژه ها و صنایع اصلی را رها کردیم و تعطیل کردیم. باید بگویم که مگر مرض داشتیم که در دورترین روستاها پروژه ای شروع و نیمه تمام گذاشتیم و صنایع اصلی را متوقف کردیم؟

دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: من قبول دارم که اقتصادمان گیرساختاری دارد و همچنین کاهش قیمت نفت را هم یک غنیمت می شمارم تا شاید دولت ها به فکر عدم وابستگی به نفت برآیند. ما تا کی می خواهیم به نفت وابسته باشیم؟ همین دوستان مجلس کنونی از دولت پرسیدند که آقا چرا هواپیما خریدید؟ حتی اگر این کار را کرده باشند هرچند که دولت نخریده بلکه شرکت ها خریداری کرده اند؛ اما به فرض خریدن باید بگویم که از خریدن سنگ پا و میخ طویله که بهتر است که از چین وارد می کردید.

در دولت قبل تا توانستیم به رونق اقتصادی چین کمک کردیم و به خودمان ضرر رساندیم. برای چینی ها اشتغال و برای خودمان بیکاری آفریدیم. نمی گویم که روند درست و ایده آل است اما کم کم به سمت درست شدن دارد به پیش می رود. بحث دیگر اینکه آقایان هرجا کم می آورند به فتنه متوسل می شوند و فتنه یک منبع رزق و روزی عجیب برای آقایان شده است.

به گفته وی، در کل 7 یا 8 قطعنامه سنگین به این ملت تحمیل شد و اتفاقاً این آدرس غلط دادن است نه کار من. اکنون علیه ما می گویند لیست اصلاح طلبان مورد حمایت بی بی سی است. باید بگویم که آقای میرکاظمی شما برای آینده شغلیتان فکری بکنید چرا که اگر 60 درصد مردم به پای صندوق ها بیایند شما بیکار می شوید.

وی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: توجه کنید که این دوستان هرجا کم می آورند بحث فتنه و نفوذ بیگانه را مطرح می کنند. شما با این کارتان دارید به کلام و سخن مقام معظم رهبری درباره نفوذ لطمه وارد می کنید و قداست آن را زیر سوال می برید. باید بگویم که نفوذ در قالب یک فرد حزب اللهی مانند بابک زنجانی رخ می دهد.

میرکاظمی نیز با تاکید بر اینکه با پوپولیستی کردن کشور را نمی توان اداره کرد گفت: آمار واردات از چین در این دولت از دولت قبل بیشتر است و حدود دو و نیم برابر شده است. اما این دولت متاسفانه عملکرد منفی اش را مرتب به قبل مرتبط می کند و این درست نیست ما باید مراقب باشیم و به هشدارهایی که مقام معظم رهبری می دهد توجه کنیم.

کواکبیان نیز یادآور شد: من فکر کردم که آقای میرکاظمی به سوالات درباره سواپ و پارس جنوبی پاسخ خواهد داد که به آنها نپرداخت و درجواب می گوید که به کار دولت ها چکار داریم؟ پس درباره مجلس جواب بدهید که در این دوازده سالی که مجلس در دست اصولگرایان بوده چه گلی به سر مردم زده اید؟ باید بگویم که اینها نه تنها کاری نکرده اند بلکه وقتی که احمدی نژاد به مجلس می آمد از آن تبرک می جستند و مگر می شود به دولت و مجلس اشاره نکرد؟

وی تاکید کرد: بزرگترین اقدام شما کمیسیون برجام بوده است که می خواستید سنگ در مقابل پای دولت بیاندازید. با وجود تصویب در مجلس و تائید مقام معظم رهبری و تصویب در شواری نگهبان و...هنوز برخی ها برجام را فتنه برجام و فروش مملکت و غیره می نامند.

وی با بیان اینکه اختلاس صدبرابر خطرناک تر از بی حجابی است گفت: چرا مجلس به بی حجابی می پردازد اما به بحث اختلاس ها اصلاً نمی پردازد؟ درست است که بابک زنجانی نفت ها را برد اما پول ها را نمی آورد. مجلس در اینجا چرا هیچ نظارتی ندارد؟

کواکبیان گفت: احمدی نژاد برخلاف سخن امام (ره) که گفت مجلس در راس امور است، گفت که مجلس در راس امور نیست و آن روزی که 11 روز به محل کار نیامد و به قول خودش دورکاری کرد مجلس چرا هیچ کاری نکرد؟ آیا وظیفه مجلس نظارت برعملکرد دولت نیست؟

میرکاظمی نیز با اشاره به اینکه با فساد نمی شود برخورد پوپولیستی کرد یادآور شد: بنده تحقیق و تفحص بابک زنجانی را نوشته ام. اما سوال این است که بابک زنجانی با چه کسانی ارتباط دارد؟ من معتقدم که پرونده کرسنت کثافت ترین پرونده در نفت است. اما چرا آن را امنیتی می کنید و صدایش را درنمی آورید؟ درصورتیکه بابک زنجانی را اصول گراها مطرح کردند.

وی با بیان اینکه برخود با فساد حزبی نمی شود ادامه داد: چرا روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب هیچ درباره کرسنت نمی نویسند؟ که خسارتش چندین برابر بابک زنجانی است. برای ما فرقی نمی کند که خاطی بابک زنجانی یا مهدی هاشمی باشد. ما مجلسی می خواهیم که امثال کرباسچی برای آنها تعیین تکلیف نکند و با فساد برخورد اساسی بکند نه حزبی و سیاسی. مجلسی می خواهیم که دغدغه آن مسکن مهر باشد نه خریدن هواپیما. درصورتیکه این افراد می خواهند مجلسی بسازند که فرش قرمز زیر پای آمریکا بیاندازد.

کواکبیان در پاسخ گفت: روزنامه های زنجیره ای که دکتر میرکاظمی به کار می برد الفاظی مانند قتل های زنجیره ای است. این افراد خرد جمعی را باور ندارند وگرنه باید اکنون موج بحث های انتخاباتی داغ شود.

در بخش دیگری از این مراسم یکی از حضار در سوالی از میرکاظمی پرسید: در سال 84 زمانی که شما وزیر بازرگانی بودید در طرحی موجب  افزایش بی رویه شکر شدید. در این زمینه چه توضیحی دارید؟ همچنین زمانی که وزیر نفت بودید آمار نشان می دهد که 355 هزار بشکه تولید نفت را کاهش دادید دلیل آن چه بوده است؟ طرح بنزین آلوده هم در زمان وزارت شما بود که در آن زمان محکوم شدید که بنزین آلوده تولید کرده اید.

میرکاظمی در پاسخ گفت: قرارداد کرسنت در سال 80 بسته شده است چرا زنگنه آن را انجام نداده است برای اینکه تمام کمیسیون های مجلس می گفتند که ضرر دارد انجام ندهید. درباره تولید شکر باید بگویم که در سال 84 به دلیل تحریم های لجستیگی شورای امنیت ملی تصمیم گرفت که دو سال شکر بیاورند و ذخیره کنند که این کار اتفاق افتاد و ربطی هم به بازرگانی نداشت. درباره ظرفیت تولید نفت هم ما هیچ تغییری نداشتیم. بنزین آلوده یک بازی سیاسی بود که برخی آغاز کردند.

دانشجوی دیگر هم در سوالی از دکتر کواکبیان برنامه هایش را برای دانشگاه ها پرسید؟

کواکبیان در پاسخ به این سوال گفت: افتخارم این است که عضو علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستم و هم عضو پاره وقت دانشگاه آزاد تهران مرکزهستم. همچنین رئیس یک دانشگاه غیر دولتی هستم یعنی می خواهم بگویم که با وضعیت دانشگاه ها آشنا هستم. ما باید منتظر باشیم که در برنامه ششم که مجلس می نویسد. اگر ما در سال 1404 کشور اول منطقه و دهم در جهان بشویم بخشی از این شاخص ها مربوط به توسعه آموزش عالی است.

وی ادامه داد: یکی هم بحث فارغ التحصیلان، رابطه صنعت و دانشگاه که خروجی دانشگاه هایمان باید در صنعت اشتغال کنند. این بحث های مهمی است واقعاً ما الان عرضه برای دانشگاه ها زیاد است اما تقاضایمان کم است. باید دید که در مجلس شششم چی تصویب می شود.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: دوستان ما باید تلاش کنیم که نمایندگانی به مجلس بروند که پاک و پاک دست باشند و با فساد مبارزه کنند. من در مجلس سه نوع پول دیدم که توزیع می کردند یکی پولی بود که رحیمی معاون اول داد و من درباره آن تحقیق و تفحص گذاشتم  و در جوابش گفت چه از جان ما می خواهی گفتم من می خواهم دولت پاکدستان را تبرئه کنم!  ما انتظار داریم که تشویق کنید که مردم به کسانی رای بدهند که وابسته به قدرت و ثروت نباشند، حر باشند، مانند مدرس باشند، اگر می خواهید تحول ایجاد شود با توجه به اینکه ماه اسفند است یک خانه تکانی حسابی انجام بدهیم

کد مطلب: 54434
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *