۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۹

کره شمالي آژانس بين المللي انرژي اتمي را مسئول بن بست هسته‌اي دانست

کره شمالی روز چهارشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی را به جانبداری از آمریکا و تشدید مشاجره بر سر برنامه هسته ای این کشور متهم کرد.
وزارت امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه ای اعلام کرد:« آژانس بین المللی انرژی اتمی با دنبال کردن سیاست خصمانه آمریکا در قبال کره شمالی، مسئله هسته ای شبه جزیره کره را بغرنج کرده است.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، وزارت امور خارجه کره شمالی افزود :« آژانس بین المللی انرژی اتمی صلاحیت مداخله در فعالیت های هسته ای کره شمالی را ندارد.»
آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته برنامه هسته ای کره شمالی را موجب «نگرانی جدی» خواند و به پیشرفت های قابل توجه این کشور در ماههای اخیر در زمینه احداث یک رئاکتور آب سبک جدید اشاره کرد.
کره شمالی می گوید این رئاکتور برای تامین نیازهای انرژی این کشور ضروری است.
وزارت امور خارجه کره شمالی همچنین نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی را در حل مشاجرات بر سر برنامه هسته ای این کشور زیرسوال برده است.
در بیانیه این وزارت خانه آمده است:« کره شمالی که به شکلی مشروع به منظور مقابله با سیاست های خصمانه مستمر آمریکا به سلاح هسته ای دست یافته است استانداردهای خود را دارد و از آنجا که شرح وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی عمدتا به کشورهای غیرهسته ای مربوط می شود دستور العمل آن در قبال کره شمالی قابل اعمال نیست.»
وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره کشورهای هسته ای دیگر ابراز نگرانی نمی کند و این رویکرد آژانس را در قبال پیونگ یانگ نشان می دهد. کره شمالی از چند دهه پیش به سلاح هسته ای دست یافته است. این کشور می گوید به سلاح هسته ای برای دفاع دربرابر تهدید هسته ای آمریکا نیاز دارد. پیونگ یانگ در نوامبر سال دو هزار و ده یک نیروگاه غنی سازی اورانیوم که ظاهرا فعال است و ذخایر پلوتونیوم خود را اعلام کرد.
کد مطلب: 5677
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *