۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۶

ایران دو برابر عراق از میدان نفتی مشترک برداشت می کند

یک پایگاه خبری عراق طی گزارشی مدعی شد ایران از یک میدان نفتی مشترک به میزان دو برابر عراق برداشت می کند و دولت عراق توجهی به این موضوع نشان نمی دهد.
به نقل از پایگاه خبری رودا، یک مقام رسمی در استان دیاله عراق گفت: وزارت نفت در بغداد عمدا پشتیبانی از میدان نفتی «نفت خانا» را انجام نداده است.

اسماعیل جوبوری عضو کمیته نفت و گاز استان دیاله تصریح کرد: این شورا از دولت عراق درخواست کرده است تا از «نفت خانا» به طور کامل برای تولید بالقوه نفت آن استفاده کند اما با وجود وعده‌های داده شده هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: ۱۹ چاه نفت در «نفت خانا» وجود دارد اما تنها ۴ چاه از آنها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

جوبوری حسین شهرستانی معاون نخست‌وزیر عراق در امور انرژی را برای غفلت در مورد «نفت خانا» مورد سرزنش قرار داد و افزود: «نفت خانا» نخستین مکان در عراق بوده که نفت تولید کرده است و نفت با کیفیتی دارد اما در مورد آن غلفت شده است.

جلیل ابراهیم نیز دولت محلی کردستان را برای غفلت در مورد این میدان نفتی مورد انتقاد قرار داد. گفته می‌شود این میدان مشترک است و در شرق عراق توسط ایران استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، از چاه‌های این میدان نفتی از سال ۱۹۲۵ تا دهه ۱۹۸۰ زمان جنگ میان عراق و ایران نفت استخراج می‌شده است اما پس از جنگ و مشکلات استخراج نفت در این مکان دولت عراق پالایشگاه نفت را از «نفت خانا» به منطقه دیگری انتقال داد.

به گفته یک مهندس نفت در این میدان، اگر یک پالایشگاه در این مکان ساخته شود از هدر رفتن گازی که از چاه‌های نفت خارج می‌شود جلوگیری خواهد شد.

فرهاد اتروشی نماینده کرد در مجلس عراق گفت: میدان نفتی «نفت خانا» میدان مشترک میان ایران و عراق است باید هر ۲ کشور به طور مساوی از آن استفاده کنند.

به گفته دیگر نماینده کرد مجلس عراق، این کشور روزانه ۶ هزار بشکه و ایران ۱۵ هزار بشکه نفت از این میدان استخراج می‌کنند.

اثیم جهاد معاون وزیر نفت عراق اعلام کرد: این وزارتخانه نشست‌هایی با ایران در قالب کمیته مشترک برگزار کرده است و در حال حاضر فعالیتی به شکل استخراج نفت از این میدان به طور مشترک شکل داده است.
کد مطلب: 5678
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *