۰
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۱

گاز ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپا انتقال می یابد

در جریان ملاقات رئیس جمهور ترکمنستان با "تانر ایلدیز" وزیر انرژی ترکیه، طرف ترکی آمادگی کشورش را برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپا اعلام کرد.
 در این دیدار، رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز و ذخیره بسیار زیاد این مواد ابراز تمایل خود را به انتقال این مواد از طریق مسیری مطمئن به اروپا و بازار جهانی ابراز داشت.

مشخص است که ترکیه همکار غرب است و می‌تواند محصولات نفتی ترکمنستان را به بازار جهانی منتقل کند.

لازم به ذکر است که ترکمنستان یکی از چهار کشور جهان از نظر منابع عظیم نفت و گاز است که در ردیف ایران، روسیه و قطر قرار دارد.

خاطر نشان می‌شود که در جریان بحران اقتصادی جهانی، گاز پروم روسیه خرید گاز از ترکمنستان از ۵۰ میلیون متر مکعب به ۱۰ میلیون متر مکعب تقلیل داد و به دنبال این تصمیم ترکمنستان فعالانه به دنبال خریداری بود تا گاز او را به بازار جهانی منتقل کند. به دنبال تقاضای اتحادیه اروپا، ترکیه آمادگی دارد تا این انتقال را انجام دهد.

ترکیه یکی از اولین کشورهای خارجی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و هم ‏اکنون با گذشت حدود ۲۰ سال از آغاز روابط و همکاری‌های گسترده میان ۲ کشور، عشق‌آباد و آنکارا، مناسبات خود را سال به سال توسعه و گسترش می‌دهند و این در حالی است که بردی ‏محمداف نخستین سفر خارجی خود را در دور دوم ریاست جمهوری خود از سفر به ترکیه آغاز کرد.

ترکیه برای توسعه بازار صادراتی و بازار خدمات مهندسی و پیمانکاری خود در ترکمنستان تلاش گسترده ای دارد و در چهار سال اخیر توانسته جایگاه اول را که پیش از این در اختیار روسیه بود بخود اختصاص داده و به صورت بزرگترین شریک تجاری ترکمنستان در آید.
کد مطلب: 5715
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *