۰
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۲

آژانس بين الملي انرژي اتمي فناوري کشاورزي هسته اي را در خاورميانه توسعه مي دهد

نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست اتم برای غذا که در مرکز همایشهای سازمان ملل برگزار شد، با اشاره به توسعه کار ویژه های انرژی هسته ای در سایر بخش ها، از گسترش همکاری کاربردی این آژانس با بخش کشاورزی کشورهای خاورمیانه خبر دادند .
 گوفری شا نماینده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سازمان ملل با اشاره به مشارکت چهل و هشت سال گذشته این آژانس با سازمان خواروبار جهانی، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی، تلاش های زیادی در زمینه حفاظت، امنیت و تولید مواد غذایی انجام می دهد .
وی به کمک های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی اشاره کرد و گفت طرح های فنی آژانس در یکصد و سی کشور عضو در حال اجراست که طیف وسیعی را از سلامت انسان تا امنیت غذایی شامل می شود.
وی افزود: برای مثال روشهایی را در اختیار کشورها قرار داده ایم که بتوانند آفات محصولات کشاورزی را از بین ببرند و امنیت غذایی شهروندان خود را تامین کنند.
نماینده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت بخش مشترک این آژانس با سازمان خواروبار جهانی از سال ۱۹۶۴ میلادی تاکنون روشهای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را به کشورها ارائه می کند تا بتوانند به توسعه پایدار که یکی از موارد آن امنیت مواد غذایی است، نزدیک شوند .
شرکت کنندگان در این همایش مقالاتی را در زمینه های مختلف کاربرد فناوری هسته ای در افزایش تولید محصولات غذائی و روش های دفع آفات و حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی ارائه کردند.
تریسی براون، از مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به خبرنگار ما گفت این بسیار مهم است تا کشورهای عضو سازمان ملل متحد ، امکان بهره گیری از روشهای تامین امنیت غذایی را در مسیر پیشرفت و توسعه کشاورزی خود به کار گیرند.
وی افزود: هرگاه درباره انرژی هسته ای صحبت می شود، تمرکز همه بر کاربرد نظامی آن و جنگ و درگیری معطوف می شود ولی درباره اینکه این قبیل روشها چگونه می توانند به توسعه بیشتر به ویژه در بخش کشاورزی کمک کنند، به ندرت مطلبی شنیده شده است.
براون گفت: برای مثال از روش های اتمی می توان در کیفیت و حاصل خیز کردن خاک استفاده کرد تا از این طریق کیفیت زمین های کشاورزی و مزارع بهتر شود .
وی افزود: در عین حال می توان برای پیشگیری از امراض حیوانات از فناوری هسته ای استفاده کرد و برای آنکه مواد غذایی آلوده به امراض نشوند نیز روش های حفاظت از امراض و نهایتا حفاظت از سلامت مصرف کنندگان با استفاده از فناوری هسته ای وجود دارد.
این مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره همکاری های آژانس با کشورهای خاورمیانه نیز گفت: ما با یکصد و نود یک کشور جهان و به ویژه با کشورهای خاورمیانه، همکاری و برنامه های بسیاری داریم که با همکاری دولتها اجرایی شده اند.
وی افزود: ما حتی از دولت هایی مانند مصر و دیگر کشورهای خاورمیانه، درخواست حمایت از کشاورزان خرد را دریافت و خدمات ویژه ای را برای آنان فراهم کرده ایم.
تریسی براون درباره خدمات دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: آژانس حتی در زمینه هایی مانند ماهیگیری، جنگل بانی، مدیریت آب و زمین های کشاورزی، خدمات متنوعی ارائه می کند که البته همه این اقدامات، با همکاری دولتها صورت گرفته است.
توصیه آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورها در استفاده از مزایای فناوری هسته ای در کشاورزی و امثال آن، در شرایطی است که سلطه قدرت های بزرگ بر این قبیل نهادهای تخصصی بین المللی، فشار بر کشورهای مستقلی که قصد استفاده از این فناوری را دارند، روز به روز افزایش داده است.
حدود نیم قرن همکاری نزدیک آژانس بین المللی انرژی اتمی با سازمان خواروبار جهانی درباره بهره گیری از فناوری هسته ای در توسعه و بهبود روش های امنیت غذایی می گذرد ولی هنوز بیش از یک میلیارد نفر در جهان از گرسنگی مفرط رنج می برند.
آمارهای رسمی حاکیست بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر دیگر نیز در زیر خط فقر به سر می برند به طوریکه هزینه روزانه آنها فقط یک دلار و بیست و پنج سنت است.
بیش از یک ششم جمعیت جهان نیز در مناطقی زندگی می کنند که دسترسی مناسب به آب آشامیدنی بهداشتی ندارند.
کد مطلب: 5785
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *