۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۲
پریسون پلنت مطرح کرد

افزایش قیمت نفت یکی از دلایل گرانی مواد غذایی

با افزایش رویدادهای جوی و خشکسالی‌های متعدد در گوشه و کنار جهان و همچنین افزایش قیمت نفت، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان در حال افزایش است.
به گزارش فارس، سایت خبری «پریسون پلنت» به قلم «جی.دی هیز» می‌نویسد: به گفته متخصصین، قیمت مواد غذایی در آمریکا ماه‌هاست که افزایش یافته است اما به دلیل خشکسالی در آمریکا و سایر عوامل موثر در بازار جهانی، قیمت‌ها در سرتاسر جهان نیز در حال افزایش چشمگیری است. علاوه براین، خشکسالی بسیاری از زمین‌های کشاورزی آمریکا و نزدیک دریای سیاه، کمبود باد و باران موسمی در هند و قحطی مداوم در بخش‌های پهناوری از آفریقا،‌ همگی دست به دست هم خواهند داد تا قیمت مواد غذایی را در سال آینده بالاتر ببرند.



* احتمال بروز قحطی در جهان به دنبال افزایش رویدادهای جوی
«فیلیپه پینتا» رئیس اتحادیه کشاورزان فرانسه اخیرا هشدار داد: «ما امسال رویدادهای جوی نسبتا زیادی را تجربه کردیم که به برداشت اندک محصول – به طور قابل ملاحظه‌ای در محصول ذرت در آمریکا و سویا در روسیه- منجر خواهد شد. کارشناسان معتقدند که اگر این شرایط پس از امسال نیز تداوم پیدا کند، می‌توان منتظر بود بار دیگر، سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ تکرار شوند. طبق گزارشات و گفته کارشناسان در آن زمان قیمت مواد غذایی بیش از ۶ درصد نسبت به افزایش قیمت‌ها در ۲۵ سال، افزایش پیدا کردند.»





* افزایش قیمت نفت، یکی از دلایل افزایش قیمت مواد غذایی

یک سال بعد، در سال ۲۰۰۹، سازمان ملل اعلام کرد که قیمت‌ها به بالاترین حد خود در ۳۰ سال اخیر رسیده است و در دسامبر ۲۰۱۰، شاخص قیمت موادغذایی از نقطه اوج خود در سال ۲۰۰۸ نیز فراتر رفت. در ماه اکتبر ۲۰۱۲،‌ این شاخص به مدت ۱۱ ماه بود که تقریبا ثابت مانده بود.به گزارش رویترز، در تحقیقی بر روی ارزش قیمت مواد غذایی درمدت ۲۰ سال، مشخص شده است که افزایش هزینه‌های غیر کشاورزی مانند قیمت نفت و افزایش تقاضای مصرف کننده از اقتصاد جهانی و به طور قابل ملاحظه‌ای ظهور طبقه متوسط در آسیا، تا حد زیادی موجب افزایش قیمت‌ها شده است.





* کشاورزان برای برداشت و حمل ونقل محصولاتشان به نفت نیازمندند

ما قبلا نیز شاهد این مسئله بوده‌ایم. امروزه، آمیزه مشابهی از شرایط‌ در کنار عوامل آب‌و‌هوایی، بار دیگر قیمت مواد غذایی را در جهان افزایش می‌دهد. درحالی که در روزهای اخیر تقاضای نفت، مخصوصا از سوی آمریکا که بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان است، کمتر شده، با این وجود قیمت آن هنوز هم بالاست. این مسئله به دلیل هزینه سوختی است که کشاورزان باید برای برداشت و حمل‌و نقل محصولاتشان پرداخت کنند.





* تولید ذرت در آمریکا به کمترین میزان در ۶ سال گذشته رسیده است

طبق گفته‌های وزارت کشاورزی، بسیاری از ایالت‌های میانی(مید وسترن) آمریکا، در معرض خشکسالی قرار گرفته‌اند که در نتیجه آن، تولید ذرت به کمترین میزان در ۶ سال گذشته رسیده است و کاهش تولید ذرت و سویا، احتمالا موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد. در این میان، بارش ‌باران‌های موسمی در اواسط ماه آگوست، بیش از ۱۵ درصد کمتر از حد معمول بوده است. احتمالا در ماه‌های آتی، قیمت برنج در آسیا ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.





* ۱۸ میلیون نفر از مردم جهان نیازمند کمک‌های غذایی هستند

به علاوه، خشکسالی به قسمت‌هایی از منطقه ساحل آفریقا آسیب رسانده و موجب کمبود مواد غذایی شده است. در حقیقت، به گفته آژانس امداد چشم‌انداز جهانی استرالیا، ۱۸ میلیون نفر در کشورهای نیجر،‌مالی، چاد، موریتانیا و سنگال، نیازمند کمک‌های غذایی هستند. «کوروپاسری وارکی توماس» وزیر کشاورزی هند در مصاحبه‌ای با روزنامه «بانکوک تایمز» گفت: «اگر شرایط تغییر نکند، می‌تواند روی میزان محصولات تاثیر بگذارد و حتی شاید قیمت کالاهای ضروری را تحت تاثیر قرار دهد.» پیش از این، قیمت برخی از اقلام تحت تاثیر تورم قرار گرفته‌اند.





* افزایش چشمگیر قیمت غلات

به گفته متخصصین: «قیمت غلات رشد سریعی را تجربه کرده است و همینطور قیمت ذرت که از ابتدای ماه ژوئن تقریبا ۴۰ درصد افزایش داشته است.» در آمریکا، قیمت همبرگر و سایر مواد گوشتی به همراه لبنیات و محصولاتی که از ذرت تهیه می‌شوند، بالا رفته است. همه در مورد افزایش قیمت مواد غذایی بدبین نیستند. کارشناسان و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، اعلام کردند که حتی اگر این سازمان، برآوردهای خود را برای تولید برنج آسیاب نشده، از ۷۳۲ میلیون تن به ۷۲۵ میلیون تن کاهش دهد، انتظار دارند تولید برنج نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.





* برخی خواستار اقداماتی در جهت افزایش ذخایر غذایی هستند

با این حال، روشن است که محصولات، امسال در سراسر جهان‌ به طور منفی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این مسئله برخی را مجبور می‌کند تا خواستار اقداماتی در جهت افزایش ذخایرغذایی، به هر طریق ممکن باشند. «جوز گرازیانو دا سیلوا» مدیر کل برزیلی سازمان فائو می‌گوید: آمریکا می‌تواند از چنین روشی برای به تعویق انداختن قانون مربوط به تولید اتانول ذرت، استفاده کند.





* تعلیق حکم می‌تواند با افزایش دسترسی به مواد غذایی، تاثیرات مثبتی روی قیمت‌ها بر جای گذارد

او در فایننشیال تایمز نوشت: «تعلیق موقت و سریع حکم، مستلزم این است که به جای آنکه سهم عظیمی از محصولات ذرت که در تولید سوخت‌های زیستی استفاده می‌شود، در تولید مواد و استفاده‌های غذایی استفاده شود.» هیئت منصفه هنوز نظری در مورد این پیشنهاد نداده است. در تحقیقی که اوایل این ماه از طرف دانشگاه پردیو منتشر شد، محققان دریافته‌اند که تعلیق حکم می‌تواند با افزایش دسترسی به مواد غذایی، تاثیرات مثبتی روی قیمت‌ها بر جای گذارد. این پیشنهاد ظاهرا عاقلانه نیست اما به خاطر آورید که ما درمورد واشنگتن دی‌سی سخن می‌گوییم.
کد مطلب: 5900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *