۱
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۸
ارتش عراق هشدار قرمز را صادر کرد

شمارش معکوس آزادی موصل

عمليات آزادسازي موصل و توافق آتش بس در حلب اين روزها تيتر اول تمام رسانه‌ها شده است.اين دو شهر نقطه حساس گروه تروريستي داعش به حساب می‌آيد.حال شماره معکوس حمله به موصل آغاز شده است.
شمارش معکوس آزادی موصل
عمليات آزادسازي موصل و توافق آتش بس در حلب اين روزها تيتر اول تمام رسانه‌ها شده است.اين دو شهر نقطه حساس گروه تروريستي داعش به حساب می‌آيد.حال شماره معکوس حمله به موصل آغاز شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ارتش عراق با ریختن هزاران اعلامیه‌ بر فراز شهر موصل درباره حمله قریب‌الوقوع به ساکنان این شهر هشدار داده است. در اطلاعیه ارتش عراق که امروز یکشنبه ۱۶ اکتبر روی موصل ریخته شد، آمده که مراحل نهایی تدارکات حمله برای پس گرفتن موصل از تروریست‌های تکفیری داعش آغاز شده است. در این اعلامیه به شهروندان موصل گفته شده که «حملات زمینی و هوایی ارتش، شهروندان عادی را هدف قرار نخواهد داد»، اما در عین حال از ساکنان موصل خواسته شده از پایگاههای شناخته‌شده شبه‌نظامیان داعش دوری کنند.
در بخش دیگری از این اعلامیه، خطاب به شهروندان گفته شده: «آرام باشید و به کودکان خود بگوئید این یک بازی یا رعد و برق قبل از باران است. زنان برای حفظ روحیه کودکانشان نباید جیغ بکشند».
در همین حال،گزارش‌ها از افزايش تحركات نظامی‌ائتلاف‌هاي چندگانه در حاشيه موصل خبر می‌دهند.در حالي كه هنوز طبل حمله به موصل به صدا در نيامده است،آمریکایی‌ها اولین حمله توپخانه ای را به سمت گروه تروریستی داعش انجام داده اند.
به گزارش رای الیوم،«عمر حسین»، فرمانده پیشمرگ‌ها در محور پادگان بعشیقه گفته است: «سربازان آمریکایی در منطقه بعشیقه برای نخستین بار مقرهای داعش در موصل را با توپخانه هدف قرار داده اند. جنگنده‌های ائتلاف نیز به دنبال این حملات، مقرهای داعش را بمباران کردند.»
در این راستا آمریکا هنوز این خبر را رد نکرده است. در حالی که تاکید دارد که نیروهایش تنها به آموزش نیروهای عراقی و مشورت دادن به آنها مشغولند.همزمان نیروهای عراقی نیز حملات توپخانه‌ای علیه مقرهای داعش در نزدیکی شهر موصل را آغاز کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، گروه تروریستی داعش برای مقابله با این حملات اقدام به ایجاد سه دسته اعدام برای جلوگیری از فرار نیروهایش در دو بخش شرقی و غربی رودخانه دجله در شهر موصل کرده است.
فرماندهی پلیس فدرال عراق نیز اعلام کرده است که نیروهایش در پایگاه القیاره در جنوب موصل مستقر شده‌اند و منتظر اعلام آغاز عملیات هستند. همزمان نیز تجهیزات گسترده و تعداد زیادی از نیروهای ارتش عراق از محور الخازر به سمت اطراف موصل به راه افتاده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که بیش از 60 هزار نیرو در عملیات آزادی شهر موصل از چنگ داعش شرکت کنند.
هسته اصلی نیروهای شرکت کننده در این عملیات از نیروهای ارتش، یگان مبارزه با تروریسم و نیروهای واکنش سریع هستند. نیروهای حشد الشعبی، عشایر، نیروهای موسوم به «حشد وطنی»متشکل از شبه نظامیان سنی، پیشمرگ‌ها و جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیز در این عملیات شرکت خواهند داشت.
«حیدر العبادی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق که برای نظارت مستقیم اوضاع به استان کرکوک رفته بود،تاکید کرده است که حشد الشعبی و نیروهای پیشمرگ وارد شهر نخواهند شد و تنها نیروهای رسمی‌ارتش عراق کار نابود کردن داعش در داخل شهر را بر عهده خواهند گرفت.در شمال و شرق موصل نیز پیشمرگ‌ها مشغول تقویت مواضع خود در تمامی‌محورهای اطراف شهر موصل هستند تا با اعلام آغاز عملیات به سمت این شهر حرکت کنند.
موصل دومين شهر بزرگ عراق است و به دليل اختلافات تا كنون عمليات براي آزادي آن به تاخير افتاده است.اين شهر به دليل هم مرز بودن با سوريه داراي اهميت بسيار زيادي است.
شكست در يك قدمی‌داعش
با شكست داعش در موصل شكي نيست كه اين گروه تروريستي به پایان کار خود نزدیک می‌شود.داعش در یک سال گذشته شکست‌های شدیدی در عراق و سوریه متحمل شده است.حال با شکست در منطقه استراتژیک موصل باید با حکومت بر عراق خداحافظی کند.
به گزارش ایرنا،در حالی که فرمانده کل قوای مسلح عراق به کرکوک در شمال عراق سفر کرده تا روند عملیات موصل را از نزدیک پی گیری می‌کند، «هادی العامری»، فرمانده ارشد تشکیلات بسیج مردمی‌عراق (حشد الشعبی) نیز خود را به خطوط مقدم عملیات موصل رسانده است.
از طرفی سرلشکر «عبدالغنی الاسدی» فرمانده یگان مبارزه با تروریسم عراق در اظهاراتی گفته است که تمامی‌تمهیدات نظامی‌و امنیتی لازم برای شروع عملیات موصل به اتمام رسیده و فقط در انتظار فرمان شروع عملیات توسط فرمانده کل قوای مسلح عراق هستیم.فرماندهان پیشمرگه کرد عراقی نیز از آمادگی کامل این نیروها برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل خبر داده و اعلام کرده‌اند که در انتظار صدور فرمان از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق هستند.
داعش در طول 28 ماه اشغال موصل، بسیاری از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند و نیز آرامگاه‌ها و مرقدهای بزرگان دین از جمله پیامبران یونس(ع) و شیث نبی(ع) را با خاک یکسان کرده و عامل کشتار بسیاری از مردان از اقلیت‌های ساکن در استان نینوا بوده است. همچنین زنان جوان و دختران بسیاری را که تعداد آنها را هزاران تن تخمین زده اند، به اسارت برده و مورد آزار و تجاوز قرار داده است.
حال مردم عراق مصمم هستند که داعش را به سختی شکست دهند و در این جنگ پیروزی را اذعان خود کنند. البته كشورهاي ائتلاف به دليل سهم خواهي از موصل باعث شده اند كه آزادسازي به تاخير بيافتد، اما زماني به اعلام ساعت سفر جنگ موصل باقي نمانده است.
تداوم اصرارهای ترکیه
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه برغم واکنش‌های مقامات عراقی بر مشارکت ترک‌ها در عملیات موصل اصرار می‌ورزد. ترکیه با رویکرد عثمانی خود می‌خواهد وارد موصل شود و این باعث نگرانی دولت عراق شده است. آنکارا با ورود به جنگ موصل هدفی جز سهم خواهی ندارد.
به گزارش سومریه،«حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق گفته است: «تنها نیروهای عراقی خاک کشور ما را از چنگ داعش بیرون خواهند آورد. هیچ نیروی خارجی جز نیروهای ترکیه در خاک کشور ما حضور ندارند. حضور این نیروها نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود.»
العبادی تصریح کرده است: «حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه غیرقانونی است. حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه مقدمه‌ای برای درگیری جدید در منطقه است. هیچ کسی نمی‌تواند اراده خود را بر عراقی‌ها در میدان نبرد تحمیل کند. ما در مرحله‌ای قرار داریم که تمامی‌تلاش‌هایمان را یکپارچه کرده و متحد هستیم.»
حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه در شمال عراق موجب تنش در روابط میان دو کشور شده است. مقامات ترکیه اصرار دارند که نیروهای این کشور در عملیات موصل شرکت خواهند کرد اما بغداد با این مسئله مخالف است.
در همین حال، با بالا گرفتن مجادلات لفظی میان آنکارا و بغداد در آستانه عملیات موصل، «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق و یکی از قدرتمند ترین نیروهای عضو تشکیلات حشدالشعبی، به دولت ترکیه هشدار داده است که از ورود به عملیات موصل خودداری کند.
وی با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان عراق که ادامه حضور نیروهای ترکیه در «بعشیقه» در شمال عراق را غیرقانونی اعلام کرده است، گفته که این مصوبه پارلمان در رد حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق، به حشد الشعبی اجازه قانونی برای رویارویی با این نیروها را داده است.
عراق در سال‌های اخیر دومین شرکت تجاری ترکیه شده و حجم صادرات ترکیه به عراق به بیش از 12 میلیارد دلار در سال رسیده بود.اما در سال‌های اخیر با کاهش جدی درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق و تنش در روابط دو کشور، مبادلات بازرگانی و حضور بخش خصوصی ترکیه در عراق بسیار کم رنگ شده است.شکی نیست که آنکارا با رویکرد عثمانی گری خود همچنینی مسئله دلارهای نفتی می‌خواهد وارد موصل شود.این دخالت ترکیه عواقب بدی برای این کشور خواهد داشت و باعث خشم بیشتر مردم عراق می‌شود.
کد مطلب: 62065
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *