۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۵

جلوگيري از قاچاق سوخت با فناوري ايراني

محققان «پارك علم و فناوري خليج فارس» بوشهر موفق به طراحي و ساخت سامانه رديابي و كنترل سوخت شناورها شدند.
فرنود افراسيابي، مدير عامل شركت‌ دانش بنيان سازنده اين محصول اظهار كرد: ساخت انواع سامانه‌هاي رديابي مانند ردياب‌هاي شخصي، خودرويي، شناورها و .... يكي از ماموريت‌ها و توانمندي‌هاي گروه فناوري «افرا» بوده كه با كنسرسيومي متشكل از دو شركت دانش بنيان ايجاد شده است. اين پروژه نيز بر اساس اعلام نياز درياباني بوشهر براي كنترل و رديابي سوخت شناورها در جهت جلوگيري از قاچاق سوخت كليد خورد و مراحل طراحي و ساخت آن آغاز شد.

وي افزود: بر اساس اظهار درياباني استان بوشهر برخي شناورها پس از سوخت‌گيري به دريا رفته و آن را به شناور ديگري تحويل داده و به صورت غير مجاز اقدام به فروش سوخت خود مي‌كنند. بر همين اساس سيستم‌هاي رديابي سوخت شناورها را ساخته‌‌ايم كه بايد سنسورهاي آنها در مخازن سوخت شناورها قرار گيرد تا خروجي مخازن را به همراه موقعيت جغرافيايي و ميزان حركت شناور كنترل و بررسي كنيم.

مدير عامل شركت دانش بنيان سازنده اين ردياب در ادامه تصريح كرد: طراحي و ساخت اين سامانه ردياب به صورت پايلوت اجرا شده و موفق به تست آن بر روي چهار شناور شده‌ايم و بر اساس قرارداد منعقده با درياباني بوشهر درصدد نصب اين سامانه بر روي همه شناورهاي استان هستيم.

افراسيابي در خصوص مكانيسم و چگونگي عملكرد رديابي و كنترل اين سامانه عنوان كرد: در اين سامانه با استفاده از موقعيت‌ياب ماهواره‌اي مي‌توان شناورها را به صورت كامل و موقعيت جغرافيايي و ميزان مسير طي شده آنها را رصد كرد. همچنين اين سامانه براي تانكرهاي حمل كننده سوخت و تريلرها كه مخازن پرحجم سوخت دارند نيز كاربرد دارد كه اميدواريم پس از اجرايي شدن اين طرح در سطح استاني با حمايت بيش از پيش بخش دولتي بتوانيم آن را در سطح ملي اجرا كنيم.
کد مطلب: 6278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *