۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۶

روساي مجالس ايران و چين بر توسعه هرچه بيشتر مناسبات فيمابين تاكيد کردند

توسعه بيش از پيش روابط و مناسبات دو كشور ايران و چين، افزايش رايزني‌هاي سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي، مقابله با مداخله خارجي در منطقه آسيا و گسترش ظرفيت‌هاي اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري متقابل از اهم موضوعات مورد تاكيد روساي مجالس ايران و چين در نخستين دور مذاكرات در روز دوشنبه بود.
ر اين ديدار ووبانگوا رييس كنگره نمايندگان جمهوري خلق چين با ابراز خرسندي ازحضور در كشورمان، هدف از سفر خود را كمك به تعميق هرچه بيشتر روابط و همكاري‌هاي دوستانه بين دو كشور و نيز حمايت از تسريع در اجراي موافقتنامه‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي فيمابين توصيف كرد.

وي، جمهوري اسلامي ايران را كشوري مهم و تاثيرگذار در منطقه دانست و با اشاره به روند مثبت و رو به گسترش مناسبات كشورش با ايران گفت: چين و جمهوري اسلامي ايران به عنوان دو كشور قدرتمند در حال توسعه با لحاظ نمودن افق‌هاي نوين و روشن رشد و پيشرفت اقتصادي خود بايد در انديشه تعميق هرچه بيشتر روابط خود در زمينه‌هاي مختلف سياسي، پارلماني، اقتصادي، تجاري و فرهنگي باشند.

رييس مجلس چين همچنين با تاكيد بر لزوم افزايش همكاري‌هاي مشترك در رايزني‌هاي سياسي و پارلماني دو كشور در مجامع مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، اهميت افزايش نقش و تاثيرگذاري مجالس دو كشور در اجرايي شدن موافقتنامه‌هاي اقتصادي و تجاري و همچنين هموارتر ساختن بسترهاي سرمايه‌گذاري بيشتر بين دو كشور را مورد تاكيد قرار داد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تقدير از برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس سران نم در تهران گفت: چين به عنوان عضو ناظر اين اجلاس با شركت در اين رويداد مهم، شاهد ايفاي نقش كليدي راهبري ايران براي جنبش بود.

وي در ادامه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران ايفاگر نقش مثبت و سازنده‌اي در صلح و ثبات منطقه‌اي بوده است و رابطه با اين كشور مهم براي چين يك رابطه راهبردي دائمي است كه وقوع تحولات در رويدادهاي جهاني آن را دستخوش تاثير و تغيير نخواهد كرد.

رييس مجلس چين در ادامه با انتقاد از رويكرد استكباري آمريكا در قبال جمهوري اسلامي در روابط با كشورهاي دوست آن گفت: انعقاد موافقتنامه‌هاي تجاري و اقتصادي در راستاي منافع مشترك دو كشور چين و ايران در تعارض با هيچ يك از توافقات بين‌المللي نيست، اما آمريكا با اعمال تحريم‌هاي يكجانبه رفتار غيرقابل قبولي از خود نشان داده است.

ووبانگوا در ارتباط با موضوع هسته‌اي كشورمان نيز يادآور شد: چين به عنوان يك عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را حق قانوني ايران مي‌داند و بر اين باور است كه با استمرار رويكرد مذاكره، بايد اختلافات موجود برسر اين موضوع را حل و فصل كرد.

وي لزوم همكاري دو كشور براي مقابله با رويكرد استكباري آمريكا در اعمال تحريم‌هاي همه جانبه عليه ايران را يادآور شد و از آمريكا به علت ايجاد محدوديت براي شركت‌هاي چيني جهت سرمايه‌گذاري در كشورمان به شدت انتقاد كرد.

در اين ديدار علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي نيز پس از استقبال از همتاي چيني خود در مجلس شوراي اسلامي روابط جمهوري اسلامي ايران با چين را بسيار خوب و روبه رشد خواند و گفت: دو كشور از ديرباز مناسبات دوستانه‌اي را براساس منافع مشترك براي ملت‌هاي خود داشته‌اند و اين روند سير صعودي خود را همچنان طي مي‌كند.

وي در ادامه گفت: دو كشور علاوه بر مراودات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در كنار روابط خوب سياسي و پارلماني، همكاري‌ها و رايزني‌هاي گسترده‌اي نيز در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي داشته‌اند كه بايد استمرار يابد.

رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين افزود: مجلس شوراي اسلامي از هرگونه تلاش و اقدام براي تعميق روابط و همكاري‌هاي دوستانه فيمابين دو كشور در كليه سطوح سياسي، پارلماني، فرهنگي و اقتصادي حمايت مي‌كند.

لاريجاني با تقدير از مواضع رهبران چين ، در مقابله با سياست استكباري آمريكا در مناسبات بين‌المللي امروز جهان يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران با همين رويكرد و با توسعه نگاه به شرق، به گسترش روابط با چين مي‌انديشد.

لاريجاني درخصوص مسائل هسته‌اي كشورمان نيز خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران براساس آموزه‌هاي ديني و فتواي شرعي رهبر معظم انقلاب مبني بر ممنوعيت و تحريم سلاح‌هاي هسته‌اي و كشتار جمعي هيچ‌گاه به دنبال توليد و توسعه اين سلاح‌ها نبوده و نخواهد بود.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از بانيان اوليه طرح خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي بر اين باور است كه همچون هر كشور عضو ان‌پي‌تي استفاده صلح‌آميز و دانش‌محور از فناوري هسته‌اي را حق مسلم خود مي‌داند.

گفتني است در اين ديدار رييس مجلس چين از رييس مجلس شوراي اسلامي براي انجام ديدار رسمي از پكن دعوت به عمل آورد.
کد مطلب: 6305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *