۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۴
مبادله تهاتر با کره؛

نفت بدهید، لوازم خانگی بگیرید

از سرگیری خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی و برنامه دو دولت برای تهاتر بهای نفت با کالا، بیم این می‌رود که کره‌ای باز هم با افزایش صادرات لوازم خانگی، بازار را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.
نفت بدهید، لوازم خانگی بگیرید
به گزارش مهر، طی هفته‌های گذشته دولت کره جنوبی اعلام کرد که خرید نفت از ایران را از سر می‌گیرد و در مقابل هم، مسئولان ایرانی طرح جدیدی را برای دور زدن تحریم‌های بانکی و مشکلات ایجاد شده بر سر نقل و انتقالات پول مطرح کردند و آن، چیزی جز تهاتر پول نفت با کالا نبود.


رفت و آمدهای جدید کره‌ای ها به ایران
این در شرایطی است که بر اساس آمار و اطلاعات موجود، کره‌ای سهم عمده‌ای را در بازار خودرو و لوازم خانگی ایرانی دارند، دو صنعتی که هم اکنون شاید تنها صنایعی هستند که در هر شرایط با حمایت یا عدم حمایت دولت، همچنان سرپا هستند و به کار خود ادامه می‌دهند.


بعد از اعلام واردات مجدد نفت کره ای‌ها از سوی ایران، رایزنی‌ها به خصوص در بازار لوازم خانگی ایران که مشتریان بسیاری هم دارد، آغاز شده است و هیات‌های کره‌ای هر روز به ایران می‌آیند و با مذاکرات پشت پرده، با دست پر از ایران می‌روند.


آخرین بار هم، هفته گذشته بود که مسئولان شرکت ال جی و سامسونگ از کره جنوبی به ایران آمدند تا رایزنی مجددی در رابطه با فروش محصولات خود داشته باشند. آنها مذاکراتی را با مسئولان ایرانی اعم از دولتی و بخش خصوصی داشتند تا بتوانند به جای پول نفتی که باید به ایران بدهند، کالاهای خود را بفروشند، بنابراین ایران بازار مناسبی برای آنها است.


جوایزی گران‌قیمت برای خرید از برندهای کره‌ای
در این میان موضوعی که حائز اهمیت است، چگونگی بازاریابی کره‌ای در بازار لوازم خانگی ایران و تبلیغات آنها برای جلب و جذب مخاطب است. این در شرایطی است که هر خریداری که از در دوره ای معین، کالاهای سنگین این برندها را خریداری کند، در شرایطی حتی می‌تواند حتی تا یک سوم پول پرداختی برای آن کالا را نیز دریافت کند.


در تبلیغات یکی از این شرکتها چنین آمده است که با خرید یک دستگاه یخچال ساید بای ساید، کارت هدیه ۷ میلیون ریالی دریافت کنید؛ همین امر موضوعی است که مخاطب را به خود جلب می‌کند، البته باید به مصرف‌کنندگان ایرانی نیز تا اندازه‌ای حق داد.


هم اکنون مشکل اصلی بازار لوازم خانگی ایران، نبود خدمات پس از فروش در برخی از برندها است که البته در مقابل آنها، برندهای مطرحی نیز وجود دارند که می‌توانند کاملا با محصولات کره‌ای که زبانزد خاص و عام در خرید لوازم خانگی در ایران است، رقابت کنند.


دلایل مردم برای خرید از برندهای کره‌ای
در این میان بسیاری از خریدارانی که برای خرید محصولات لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنند، بر این باورند که محصولات خارجی به لحاظ کیفیت بالاتر از محصولات ایرانی هستند، در حالی که وقتی از آنها سوال می‌شود که چرا چنین قضاوتی دارند، بیشتر به این جمله بسنده می‌کنند که تجربه ثابت کرده که محصولات خارجی دوام بیشتری دارند، کمتر کسی پیدا می‌شود که ترجیح داده باشد، فارغ از عامل قیمت که موضوعی تعیین کننده برای خرید یک کالا در بازار است، به دلیل حمایت از تولید داخلی کشور خود، کالای ایرانی بخرد.


خانمی که برای خرید جهیزیه دخترش به یک فروشگاه زنجیره‌ای آمده است می‌‍گوید: کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهم؛ چراکه در مورد کالاهایی همچون یخچال و فریزر که باید یک عمر در منزل کار کنند و دوام زیادی داشته باشند، خارجی‌ها درس خود را پس داده‌اند.


او می‌افزاید: برای خرید کالاهایی همچون اجاق گاز، اتو یا جاروبرقی می‌توان برای خرید از برندهای ایرانی با کیفیت اقدام کرد، اما در مورد یخچال و فریزر و لباسشویی، این اطمینان خاطر را ندارم.


وی به موضوع خدمات پس از فروش اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکتهای خارجی شبکه گسترده‌ای از خدمات پس از فروش دارند و حتی برخی از آنها در ساعات شبانه‌روز نیز پاسخگوی مردم هستند و کار را به سرعت پیش می‌برند، در حالیکه در مورد برندهای ایرانی حداقل من خودم تجربه خرید از یک برند یخچال ایرانی را که تبلیغات بسیاری دارد را داشته‌ام، اما تجربه موفقی در دریافت خدمات پس از فروش نبوده است.


یکی از دیگر از آقایانی که برای خرید جاروبرقی به بازار آمده است به خبرنگار مهر می‌گوید: در مورد کالایی همچون تلویزیون، نمی‌توان به این امیدوار بود که برندهای ایرانی خرید چراکه فکر هم نمی کنم برند ایرانی در مورد تولید تلویزیون وجود داشته باشد.


او می‌افزاید: یخچال فریزر ایرانی هم کارکرد بدی نداشته است و هم اکنون ما در منزل خود یکی از برندهای معروف یخچال ایرانی را داریم، اما باید به این نکته توجه کرد که طراحی بدنه زیبا از جمله شاخصه‌هایی است که مشتری را جلب می‌کند و یخچال های ایرانی آن را ندارند.


او می‌افزاید: در مورد خرید سایر لوازم خانگی مثل جاروبرقی، برندهای ایرانی هستند که می‌توان به آنها اعتماد کرد و سالها است که در این بازار مشغول به فعالیت هستند و مشکلی هم نداشته‌اند، ضمن اینکه جاروبرقی به میزانی که یخچال یا فریزر یا لباسشویی در منزل استفاده می‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.


تولیدکنندگان از بازار لوازم خانگی می‌گویند...
محمدرضا فریوری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در شرایط کنونی مهمترین مشکلی که کل صنایع تولید لوازم خانگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع تامین مواد اولیه است، به همین دلیل در حال حاضر حدود ۷۵ درصد ظرفیت شرکتهای تولیدکننده، بلااستفاده مانده است.


وی می‌افزاید: برای تامین مواد اولیه رویه استاندارد و قابل دسترسی وجود ندارد تا به راحتی بتوان به ارز مرجع دست یافت و مشکل کمبود مواد اولیه را با واردات حل کرد.


فریوری می‌گوید: هم اکنون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیازهای بازار را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند، البته سه تا چهار برابر این رقم، ظرفیت تولید کشور است و بقیه عمدتا در اختیار کره‌ای‌ها است.


وی معتقد است که نباید خارجی‌ها از بازار ایران بروند، اما باید شرایطی را فراهم کرد که تولید داخلی که جزو سرمایه های ملی یک کشور است، از شرایط مناسب‌تری در مقایسه با خارجی‌ها در بازار مواجه باشند.


در این میان همچنین محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: هم اکنون یکی از مشکلات جدی که عدم رقابت محصولات ایرانی به لحاظ قیمت را با محصولات خارجی رقم زده است، موضوع نرخ ارز است؛ به این معنا که دسترسی تولیدکنندگان به ارز مرجع برای تامین نیازهای خود آسان نیست و همین امر سبب شده تا تولیدات لوازم خانگی ایران، قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند؛ چراکه باید برای حفظ تولید، مواد اولیه را به موقع و با کیفیت خریداری کنند.


او می‌افزاید: هم اکنون تولیدکنندگانی هستند که قطعات از کشورهای دیگر وارد کرده و با اشتغالزایی، مونتاژ می‌کنند، در مقابل برخی از کارخانجات نیز با سطح اشتغالزایی بالاتری هم اکنون در حال تولید هستند و حتی تا ۸۰ درصد از قطعات مورد نیاز را هم خود، تامین می‌کنند.


جزئیات قیمتی انواع لوازم خانگی در بازار
گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد که عرضه برخی از برندهای معروف و از قضا کره‌ای در بازار کمیاب شده است، این در شرایطی است که البته فروشندگان در سه راه امین حضور می‌گویند که این کمبود، تا روزهای آینده برطرف خواهد شد.


یکی از این فروشندگان به خبرنگار مهر می‌گوید: ظرف یک هفته تا ده روز، برخی از برندهای مطرح کره‌ای، عرضه محصولات خود به بازار را کاهش دادند و همین امر، قیمت را بالا برد.


او می‌افزاید: همین امر سبب افزایش قیمت برخی از محصولات شد که البته هم اکنون با افزایش عرضه در بازار، قیمتها متعادل تر شده است، اما به طور معمول، ۵ درصد افزایش قیمت را تا قبل از این کاهش عرضه داشتیم.


هم اکنون قیمت هر یخچال فریزر ساید بای ساید ۲۹ فوت جنرال الکتریک ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ساید بای ساید ۲۹ فوت دوو الکترونیک دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ساید بای ساید ۲۵ فوت دوو الکترونیک ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و قیمت ساید بای ساید ۲۵ فوت اسنوا نیز یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است.


یخچال فریزر دو قلو امرسان ۱ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، یخچال فریزر دو قلو ۳۲ فوت بوش ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و یخچال فریزر ۱۸ فوت ۴۶۵ هیمالیا ۶۵۰ هزار تومان است.


همچنین قیمت لباسشویی ۹ کیلیویی ایندزیت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ماشین لباسشویی ۷ کیلویی ال جی ۷۴۵ هزار تومان و ماشین لباسشویی ۸ کیلویی بوش نیز یک میلیون و ۸۷۵ هزار تومان است.


همچنین اجاق گاز ۵ شعله رزگاز ۹۶۰ هزار تومان، اجاق گاز ۵ شعله اسنوا ۸۶۰ هزار تومان و اجاق گاز ۵ شعله ایندزیت یک میلیون ۹۵۰ هزار تومان است.
کد مطلب: 633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *