۱
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۵
نتایج مطالعات مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران

استفاده از داروهای ضد فشار خون در ایران افزایش یافته است

بر اساس مطالعه دکتر فرزادفر رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و تیم تحقیقاتی او، پیش بینی می شودکه تنها حدود نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا در کشور تشخیص داده می شوند ( 9/57 % در شهر و 8/49 % در مناطق روستایی) و فقط 39% بیماران تحت درمان قرار می گیرند ( 1/38 %در شهر و 1/31 %در مناطق روستایی).
استفاده از داروهای ضد فشار خون در ایران افزایش یافته است
بر اساس مطالعه دکتر فرزادفر رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و تیم تحقیقاتی او، پیش بینی می شودکه تنها حدود نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا در کشور تشخیص داده می شوند ( 9/57 % در شهر و 8/49 % در مناطق روستایی) و فقط 39% بیماران تحت درمان قرار می گیرند ( 1/38 %در شهر و 1/31 %در مناطق روستایی).
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هر چند که میزان شیوع ابتلا به پر فشاری خون در مناطق مختلف کشور متفاوت است. با توجه به قیمت مناسب و قابل دسترس بودن داروهای ضد فشار خون، طبق گزارش WHO در ایران، باید این نکته را در نظر داشت که هزینه درمان تنها عامل در اختیار داشتن دارو نیست، بلکه در دسترس بودن پزشک ماهر و الگوی تجویز صحیح و نوع درمان انتخابی، نیز در این امر دخیل است.
بیماری های قلبی- عروقی از شایع ترین بیماری های مزمن و غیرواگیر هستند که عامل اصلی مرگ در جهان و ایران به شمار می آیند. در سال 2010 (میلادی) میزان سال های زندگی تطبیق یافته با ناتوانی (DALY) بیماری-های قلبی-عروقی در جهان حدود 4282 سال به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت برآورد شده است.
فشار خون بالا مهمترین عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی پیش از دیابت و چاقی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2013 (میلادی)، نه تنها شیوع فشار خون در کشورهای با درآمد کم و متوسط در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بالاتر است، بلکه تعداد افرادی که افزایش فشار خون در آن¬ها تشخیص داده نمی شود و خدمات درمانی مناسب دریافت نمی کنند نیز در این مناطق بیشتر است. شیوع بالای پرفشاری خون در کشورهای در حال توسعه احتمالاً به دلیل افزایش روند شهرنشینی، الگوی سنی جمعیت و عدم دسترسی کافی به خدمات بهداشتی در این مناطق است.
در مطالعه ای که در سال 2005 (میلادی) بر روی عوامل خطر متابولیک ایجادکننده مرگ در ایران انجام گرفت، افزایش فشار خون سیستولیک عامل ایجادکننده 41000 مورد مرگ در مردان و 39000 مورد مرگ در زنان برآورد شد. با کاهش فشار خون سیستولیک به میزان طبیعی، میزان امید به زندگی 2/3 سال در مردان و 1/4 سال در زنان افزایش می یابد.
بر اساس نتایج مطالعه¬ای دیگر استفاده از رژیم چند دارویی شامل استاتین، آسپیرین و دو داروی ضد فشار خون در افراد در معرض خطر بیش از یک دوره 10 ساله می¬تواند موجب پیشگیری از وقوع 9/17 میلیون مرگ ناشی از بیماری قلبی- عروقی در کشورهای با درآمد کم و متوسط شود. همچنین در تحقیقات بعدی این مطالعه بر روی بیماران ایرانی، گزارش شد که استفاده از استراتژی Polypill می تواند از وقوع 28500 مرگ ناشی از ایست قلبی و 12700 مرگ ناشی از سکته مغزی در جامعه ایرانی پیشگیری کند.
در دسترس بودن داروهای ضد فشار خون و دارا بودن توانایی مالی برای تهیه آن ها برای تمامی بیماران، علی رغم میزان درآمد آن ها و شرایط اجتماعی- اقتصادی و جغرافیایی، می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری و نیز افزایش هزینه آن کمک کند.
همچنین در مطالعه ای منطقه ای با هدف ارزیابی روند ملی و فرو- ملی (استانی) استفاده از داروهای فشار خون در جمعیت ایرانی که طی یک بازه زمانی 10 ساله انجام گرفت، برای اولین بار ارتباط استفاده از این نوع داروها، بین استان های مختلف در مقایسه با سطح رفاه مردم ارزیابی شد، بدین منظور از اطلاعات پایگاه داده های سالانه فروش دارویی سازمان غذا و دارو ایران (IR FDA) بهره گرفته و میزان فروش داروهای ضد فشار خون به عنوان میزان استفاده از این داروها در نظر گرفته شد. سپس اطلاعات حاصله از افراد بالای 30 سال در سطح 31 استان و در بازه زمانی سال 2002 تا 2011 طبقه بندی شد. همچنین به منظور تعیین سطح رفاه در استان ها، از نتایج اطلاعات مخارج خانوار ملی که هر ساله توسط مرکز ملی آمار ایران انجام می شود، استفاده شد.
نتیجه این مطالعات نشان داد که میزان کلی استفاده از داروهای ضد فشار خون در سال های مورد مطالعه در کشور، روندی افزایشی داشته است. تفاوت مشهودی از نظر میزان استفاده از داروهای مختلف ضد فشار خون در میان استان های کشور دیده می شود و احتمالا ارتباطی میان میزان رفاه افراد و استفاده از این داروها در سطح استان ها وجود دارد. این بررسی مشخص ساخت که میزان سنوات تحصیلی و میانگین سنی بر میزان مصرف داروهای ضد فشار خون بسیار تاثیرگذار است، اما عامل شهرنشینی تأثیر چندانی در مورد میزان کلی مصرف داروهای ضد فشار خون در کشور نداشت.
نتیجه این مطالعه نگرانی را در مورد نابرابری در دسترسی به خدمات درمانی در جمعیت با درآمد کم در کشور بوجود می آورد. این اختلاف در میزان استفاده از داروهای ضد فشار خون در سطح استان ها دلایل مختلفی می-تواند داشته باشد از جمله؛ میزان کمتر تشخیص بیماری در مناطق با درآمد کمتر و یا دریافت ناکافی درمان پس از تشخیص در این مناطق.
نتیجه این نوع مطالعات می تواند به منظور توجه بیشتر به قشر کم درآمد و با هدف اطمینان از دسترسی این افراد به دارو و بهره مندی از خدمات درمانی مورد نیاز و همچنین با هدف تنظیم مناسب قیمت ها و بازپرداخت های دارویی، مورد استفاده سیاستگذاران عرصه بهداشتی کشور قرار گیرد.
کد مطلب: 63335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *