۱
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۸

کمپین مستند "عشق؛ گم شده"

اگر زن در بیان احساسات خود الکن باشد چگونه می تواند فرزندی توانا تربیت کند تا در آینده نقشِ پدر و مادر بودن را؛ عاشق شدن و عاشق ماندن را؛ برای نسل بعد از خود به خوبی ایفا کند؟
کمپین مستند "عشق؛ گم شده"
اگر زن در بیان احساسات خود الکن باشد چگونه می تواند فرزندی توانا تربیت کند تا در آینده نقشِ پدر و مادر بودن را؛ عاشق شدن و عاشق ماندن را؛ برای نسل بعد از خود به خوبی ایفا کند؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این روزها رایا نصیری فیلمساز؛ در حال جذب سرمایه برای مستند جدیدش به نام " عشق؛ گم شده" با روش کراوود فاندینگ هست. روشی که درمیان فیلمسازان مستقل مورد استفاده زیادی داشته و در سراسر جهان مرسوم است. در حقیقت این شیوه ی حمایتی امروزه در بسیاری از کشورهای جهان یک روش جا افتاده و امتحان پس داده است. البته طی این شیوه در ایران به دلیل تازه و نو بودن آن و همچنین عدم آگاهی مخاطب از آن مسیر سختی در برابر مالک اثر قرار می دهد.
مهم است که بدانیم مهمترین ویژگی سینمای مستقل، به خصوص فیلم های مستند اجتماعی، چالش و درگیر شدنِ آزادِ فیلمساز با موضوعی ست که دغدغه اش می شود و برای رسیدن به مفهومی عمیق زمان و حوصله می برد. اما در اکثر مواقع در روش های مرسومِ تهیه ی یک فیلم، نگاه فردِ خاص یا نهادی به عنوان تهیه کننده این فرصت کشف و شهود را طی پژوهش؛ پیش تولید و تولید از فیلمساز می گیرد و خیلی وقت ها خروجی خوبی نیز بر جای نمی گذارد؛ معمولا آن چه از پی حمایت های سنتی به جای می ماند، کاری است شتابزده که حتی اگر به نظر فیلم خوبی هم باشد، حسرت لحظه هایی که فیلمساز به خاطر همین فشارها از دست داده همیشه گریبانگیرش خواهد بود.
بعد از ساخت نیز فیلمساز؛ مالک فیلمش نخواهد بود و همه ی فیلمسازان این تجربه ی تلخ را داشته اند که چه بلایی بر سر نمایش فیلم؛ فروش یا پخش داخلی و خارجی آن آمده است.
اما با روش crowd funding" " این بار فیلمساز با خیالی راحت می تواند مسیر تولیدِ فیلمش را بنا بر برنامه ریزی که نیازمندِ موضوع وکاراکترهایش باشد؛ انجام دهد. زمانِ مناسب برای تدوین فیلم بگذارد و در نهایت از فیلمش مثل فرزندش حمایت کند.
فیلمسازی که بدون فشارِ سفارش دهنده یا انتظار برای گرفتن قسط بندی های رایجِ نهادها درپرداخت بودجه؛ با حمایت حامیان با روش کراوود فاندینگ فیلمی می سازد؛ قطعا نتیجه ی بهتری از کار خود به دست خواهد آورد.
با توجه به این شکل ضروری درهمه ی وجوه هنری ؛ چند سالی است در ایران هم افرادی دور هم آمده اند تا از طریق این سبک حمایتی، از آثار هنری و هنرمندان مستقل؛ حمایتی درخور به عمل آورند. کسانی که بانیِ حمایت از سینمای مستقل با روش کراوود فاندینگ شده اند و آنچه که در کشورهای دیگر سالهاست اجرا می شود را به سینماگران و سینما دوستان ایرانی هم معرفی می کنند.
پروژه ی مستند "عشق ؛ گم شده" یکی از آثاری است که این گروه در سایت " حامی جو" برای جذب سرمایه تعریف کرده اند و در تلاش برای معرفی این اثر برای به دست آوردن حامیان مالی بیشتری هستند.
در این مستند رایا نصیری ؛ تصمیم گرفته تا این بار به سراغ مضمونِ عشق برود و این احساس گُم شده را میان چند خانواده و خود به چالش بکشد. پرداختن به زنان و احساساتشان که در مسیر رشدشان نادیده گرفته یا سرکوب شده است؛ موضوعی بسیار مهم است چرا که اگر روزی زنان بتوانند مهارت بیان احساسِ خود را به دست بیاورند؛ بی شک تاثیر به سزایی در تربیتِ انسان خواهند داشت.
کارنامه هنری خوبِ رایا نصیری از یک سو و کنش اجتماعی حمایت گرانه بخشی از جامعه هنردوست ایران از سوی دیگر باعث آن شده که تا کنون بخشی از هزینه های این مستند از طریق حمایت حامیان مالی تامین شود. حامیانی از اقشار، سنین و کسب و کارهای مختلف در کنار هنرمندانی که به یاری همکاری آمده اند، کمپینی پویا شکل داده است. از میان هنرمندان حامی این اثر می توان به: مهرداد اسکویی؛ مهوش شیخ الاسلامی؛ مهدی گنجی؛ مینا کشاورز؛ کاوه مظاهری؛ محمد احسانی؛ ناهید رضایی؛ سونا مقدم؛ آزاده بی زارگیتی و... از میان مستند سازان، اسماعیل میهن دوست؛ علی ملاقلی پور و... به عنوان فیلمساز و کارگردان و بازیگرانی چون رویا افشار؛ آنا نعمتی؛ مرضیه وفامهر؛ حمیرا ریاضی ؛ نعیمه نظام دوست و ... اشاره کرد. هرچند این پروژه هنوز برای رسیدن به سقف مورد نظر، نیازمند حمایت های بیشتری است.
رایا نصیری پژوهشگر و کارگردان مستند " عشق؛ گم شده" امیدوار است تا بتواند در روزهای باقی مانده با جذب تعداد بیشتری حامیِ مالی از میان مردم هنر دوست ایران زمین، با خیالی آسوده آن چه در ذهن دارد را به عنوان یک خلا اجتماعیِ غیرقابل کتمان به تصویر کشیده و در مسیر حرکت هنری خود، اثر قدرتمند دیگری به جا بگذارد.
لازم به ذکر است علاقمندان به حمایت از این مستند می توانند با مراجعه به صفحه فیلم در سایت حامی جو، در این کنشِ فرهنگی، هنری و اجتماعی شرکت کنند.
آدرس لینک http://hamijoo.com/eEzps

کد مطلب: 64461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *