۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۵

بوش به هشدارهاي داده شده پيش از حادثه ۱۱ سپتامبر توجهي نكرده بود

براساس تازه‌ترين اسناد افشا شده جورج بوش چندين ماه پيش از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ميلادي هشدارها و تهديدهايي را درخصوص امكان وقوع اين حملات از سوي القاعده دريافت كرده بود اما به آنها توجهي نكرد.
به نوشته روزنامه ديلي ميل، در يازدهمين سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ميلادي مشخص شد كه كاخ سفيد بين ماه‌هاي مه و اوت همان سال چندين هشدار و تهديد را درخصوص امكان وقوع اين حملات مرگبار كه چندين كشته و مجروح بر جاي گذاشت، دريافت كرده بود. اما جورج بوش، رييس‌جمهور سابق آمريكا به اين هشدار وقعي نگذاشته و براي يافتن منابع اعلام آنها به بررسي نپرداخته است.

"جورج پاتاكي"، فرماندار ايالت نيويورك در جريان حادثه ۱۱ سپتامبر كه اقدامات بوش را در خصوص مقابله با تروريسم مورد تقدير قرار داده بود، اين گزارش‌ها را ناعادلانه خواند و اعلام كرد كه آنها نابودگر تاريخ هستند.

با اين حال، گزارش‌هايي كه براي يازدهمين سالگرد ۱۱ سپتامبر منتشر شده، نشان مي‌دهد كه در ششم اوت به بوش هشدار داده شده بود كه اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده قصد حمله به آمريكا را در سر مي‌پروراند و چند ماه بعد در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادي تروريست‌ها با دو سرقت هواپيما، آنها را به برج‌هاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك زده و باعث كشته شدن سه هزار تن و وحشت جهاني شدند.

جزئيات مربوط به اطلاعات در خصوص اين حادثه كه هرگز علني نشدند، هم‌اكنون توسط روزنامه نيويورك تايمز فاش شده‌اند و نشان‌دهنده عدم توجه دولت وقت براي مقابله با بروز حادثه ۱۱ سپتامبراست؛ چرا كه اگر بوش به هشدارها توجه نشان مي‌داد، به طور حتم چنين رويدادي رخ نمي‌‌نمود.

روزنامه نيويورك تايمز نوشت: كاخ سفيد در اول مه سال ۲۰۰۱ ميلادي در خصوص احتمال حملات تروريستي به آمريكا مطلع شده بود و سازمان اطلاعات اين كشور(سيا) مي‌دانست كه يك گروه تروريستي قرار است حملاتي را انجام دهد.

در اول مه سال ۲۰۰۱ ميلادي، سيا به كاخ سفيد در خصوص وجود يك گروه تروريستي در آمريكا گزارش داد و اعلام كرد كه آنها در حال طرح‌ريزي حملاتي هستند.

در ۲۲ ژوئن همان سال، سيا در گزارشي موجز در خصوص احتمال حمله قريب الوقوع القاعده هشدار داد. در ۲۹ ژوئن، سازمان اطلاعات آمريكا به دولت وقت اعلام كرد كه بايد اين هشدارها را جدي بگيرد چرا كه شواهد نشان مي‌دهد اسامه بن لادن در حال كمك براي انجام حملات تروريستي است كه پيامدهاي جدي به دنبال خواهد داشت.

در اول ژوئيه سال ۲۰۰۱ ميلادي، سيا اعلام كرد كه اين حملات به تعويق افتاده اما به زودي به وقوع مي‌پيوندد. در نهم ژوئيه افراط‌گرايان چچن مرتبط با القاعده به حاميان و طرفداران خود اعلام كردند كه به زودي اخبار خوبي را دريافت مي‌كنند و در مدت ۴۸ ساعت اين اطلاعات به كاخ سفيد مخابره شد. ۲۴ ژوئن سال ۲۰۰۱ ميلادي، بوش اعلام كرد كه بررسي اين هشدارها در حال انجام است اما پس از مدتي كوتاهي به حالت تعليق درآمد. در ششم اوت همان سال، رييس‌جمهور وقت هشدارهايي را كه از سوي القاعده منتشر شده بود، دريافت كرد. يكي از آنها در خصوص حمله بن‌ لادن به آمريكا بود. با اين حال، رهبران نو محافظه‌كار جديد در وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) به كاخ سفيد اعلام كردند كه سيا اشتباه مي‌كند. آنها معتقد بودند كه بن‌لادن مدعي طرح‌ريزي براي حمله است تا آمريكا را از دسترسي به صدام، ديكتاتور عراق منحرف كند.

پس از آن هم در ۲۹ ژوئن، سيا گزارشي براي كاخ سفيد تهيه كرد مبني بر اينكه شواهدي در خصوص احتمال قريب‌الوقوع بودن حمله بن‌لادن به آمريكا وجود دارد.

يكي از اين مدارك مصاحبه با يكي از خبرنگاران در خاورميانه بود كه نشان مي‌داد حاميان و همكاران بن‌لادن آماده حمله هستند.
کد مطلب: 6483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *