۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۱

دولت عراق مجوز فعالیت شرکت های ترک را تعلیق کرد

در پی تشدید تنش در روابط آنکارا - بغداد ، دولت عراق امروز (چهارشنبه) مجوز فعالیت شرکت های ترکیه ای در این کشور را تعلیق کرد که می تواند ضربه جدی برای فعالیت گسترده شرکت های فعال ترکیه باشد.
خبرگزاری دولتی ترکیه ˈآناتولیˈ ،دقایقی پیش از بغداد گزارش داد که وزارت بازرگانی عراق اعلام کرده است پروانه فعالیت شرکت های ترکیه ای را برای انجام کنترل و تنظیمات لازم بطور موقت لغو کرده است.

آناتولی که این خبر را با کد فوری مخابره کرد، توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد.

مقامات ترکیه هرچند تاکنون در این زمینه ابراز نظر نکرده اند، ولی آگاهان در آنکارا با اشاره به افزایش تنش سیاسی بین دو کشور و اقدام ترکیه برای همکاری در حوزه انرژی با مدیریت منطقه کردستان عراق بدون هماهنگی و اخذ موافقت دولت مرکزی می گویند، تعلیق فعالیت شرکت های ترک در عراق چندان نامنتظره نیست .

یکی از مهمترین دلایل افزایش تنش، ادامه حمایت گسترده آنکارا از ˈطارق هاشمیˈ معاون سابق و فراری رییس جمهوری عراق است که با اثبات جرم مشارکت در اقدام های تروریستی بگونه غیابی محکوم به اعدام شده است..

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز گذشته پیش از حرکت به سوی جمهوری اذربایجان در آنکارا با تاکید بر اینکه طارق الهاشمی مرتکب جرمی نشده است که حکمش اعدام باشد، تصریح کرد: اگر عراق، خواستار استرداد وی از ترکیه شود، به هیچ وجه وی را تحویل نخواهد داد.

او با اشاره به اینکه با طارق الهاشمی رابطه دیرینه دارد و باور ندارد که اتهامات علیه وی صحت داشته باشد گفت، الهاشمی شخصی است که چند تن از افراد خانواده اش را در جنگ عراق از دست داده است.

وی گفت: الهاشمی می تواند هر چقدر بخواهد در ترکیه اقامت داشته باشد و آنکارا به هیچ وجه مایل به تحویل وی به مقامات عراقی نیست و نخواهد بود.

از سوی دیگر، الهاشمی در مورد سابقه حمایت های آنکارا حتی پس از اعلام پیگرد قضایی گفت: احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماسی با من عنوان کرد که ˈنگران نباش، من با تو هستمˈ.

طارق الهاشمی که هم اکنون در ترکیه اقامت دارد و براساس حکم دادگاه در عراق، به دلیل دست داشتن در عملیات تروریستی علیه مقامات این کشور محکوم به اعدام شده است، روز چهارشنبه در گفت وگو با شکبه تلویزیونی خبر ترک این اطلاعات را فاش کرد.

وی افزود: داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس خود، به من اطمینان داد که مورد حمایت آنکارا هستم که این موضوع را هرگز فراموش نخواهم کرد.

خبر اعلام حمایت وزیر امور خارجه ترکیه از معاون سابق فراری رییس جمهوری عراق در حالی توسط خود وی منتشر شده که الهاشمی تحت تعقیب سازمان بین المللی پلیس (اینترپل) قرار دارد.

وی گفت: از اینکه در ترکیه هستم ، خرسندم و برای جلوگیری از تاثیر این موضوع بر روابط آنکارا و بغداد، قصد ندارم درباره حکم اعدام یا اینکه این حکم پیامی برای ترکیه دارد، اظهار نظر کنم.

ترکیه در حالی به حمایت از طارق الهاشمی ادامه می دهد که مستندات انتشار یافته و اعترافات صریح رییس دفتر زمان مسئولیت معاونت ریاست جمهوری عراق، از دلایل دادگاه برای صدور حکم اعدام است.

معاون سابق رییس جمهوری عراق که آوریل سال گذشته به دنبال افشای دست داشتن در عملیات تروریستی در این کشور به منطقه کردستان عراق و سپس ترکیه گریخت در منزلی که دولت اردوغان در استانبول در اختیار وی قرار داده، اقامت کرده است.

دادگاه کیفری مرکزی عراق یکشنبه گذشته، الهاشمی و رییس دفترش را به دلیل دخالت در حملات تروریستی عراق وقتل سه تن (سهاد عبیدی، طالب بلاسم و سهام اسماعیل) را به علت حضور نیافتن معاون سابق رییس جمهوری به طور غیابی به اعدام محکوم کرد.

از سوی دیگر سفر جنجالی اخیر ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه به شهر کرکوک با واکنش تند بغداد روبه رو شده و گفته می شود، عراق در نظر دارد، کنسول ترکیه در این شهر را عنصر نامطلوب اعلام کرده و وی را اخراج کند.

صادرات ترکیه به عراق در سال گذشته با بیش از ۳۷ درصد افزایش به ۳/۸ میلیارد دلار رسید.
کد مطلب: 6532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *