۳
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۷
تصميمها و وعده هاي زيباي سال 1358 در مورد زمين و مسکن

ماجرای این تیتر چیست؟

آذر ماه سال ۱۳۵۸، تیتری به نقل از آیت الله خسروشاهی با این مضمون که خانه نخرید، همه را صاحب خانه می کنیم روی صفحه اول روزنامه کیهان ثبت شد. اما ماجرای این تیتر چه بود؟
ماجرای این تیتر چیست؟
آذر ماه سال ۱۳۵۸، تیتری به نقل از آیت الله خسروشاهی با این مضمون که خانه نخرید، همه را صاحب خانه می کنیم روی صفحه اول روزنامه کیهان ثبت شد. اما ماجرای این تیتر چه بود؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در آذرماه سال 1358 رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي (آيت الله خسروشاهي) اعلام كرد كه بانك مسكن، امور زمين و خانه را برعهده خواهد داشت و همه خانه ها و اراضي واگذارشده يا تصاحب شده پس از انقلاب پس گرفته خواهد شد و تاكيد كرده بود كه متجاوزان به اراضي دولت و مردم و متصرفان منازل چنانچه داوطلبانه خود را معرفي نكنند، شناسائي و به دادگاههاي انقلاب تسليم خواهند شد. وي گفته بود كه وجود بيش از حد بنگاه معاملات مستغلات باعث گراني مسكن و نيز جعل سند و تقلبات ديگر از جمله تصرف عدواني مال غير و اراضي دولت خواهد شد و واسطه گري مستغلات نياز به ضابطه دارد.
خسروشاهي در حالي كه با تاكيد گفته بود انقلاب دست كسي را يراي تجاوز به اراضي دولتي باز نگذارده است خبرداد كه بهره وام مسكن حذف شده و شامل وامهاي قديم هم خواهد شد و نيز قانون اراضي موات اجازه مي دهد كه مالكان يك خانه و يك آپارتمان تنها بتوانند براي يك زمين ديگر پروانه ساختمان بگيرند. وي افزوده بود: ما اجازه نخواهيم داد كه معاملات مستغلات به وضعيت ناهنجاري كه در دوران طاغوت داشت باز گردد زيرا مسكن وسيله ضروري زندگاني است، نه تجارت، بورس بازي و انباشت پول. در حقیقت حذف بهره وام مسکن، به مفهوم ایجاد توانمندی برای همه مردم برای خرید خانه بود چرا که وقتی وام بدون بهره در اختیار همگان قرار می گیرد دیگر دلیلی برای بدون خانه ماندن وجود ندارد. به همین دلیل روزنامه کیهان از این تیتر استفاده کرد و البته این نقل قول آیت الله خسروشاهی هیچگاه تکذیب نشد.
اينك که ۳۷ سال از آن روزها گذشته یک بررسی کوتاه نشان می دهد که هیچ یک از وعده های رئيس وقت بنياد مسكن عملي نشده است.
در دو سالي که قانون اراضي موات یا همان اراضي که از انها استفاده نمي شود به اجرا درآمده بود باعث شده بود بسياري از دارندگان بيش از يک خانه و يک آپارتمان که بيش از يک قطعه زمين هم داشتند سادگي کنند و مستغلات خود را به بهاي ارزان بفروشند تا مشمول تبعات ان قانون قرارنگيرند اما تورم سالهاي بعد ارزش اين پول را هم تقريبا به "صفر" نزديک کرد تا دچار ضرر مضاعف شوند. وام مسکن با بهره صفر هیچگاه در اختیار مردم قرار نگرفت و هم اکنون بهره وام در ایران از بالاترین نرخ های بهره در جهان محسوب می شود و وام مسکن هم از این قاعده مستثنی نیست. مخالفت جدی آن زمان با رشد بنگاههای معاملات مستغلات در حد حرف روی کاغذ باقی ماند و سالهاست که ایجاد بنگاههای معاملات مسکن و واسطه گری در این حوزه از پردرآمدترین مشاغل محسوب می شود. ضمن اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در پی فرمان سید روح الله خمینی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰، در بیست و پنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد هیچگاه به مهم‌ترین هدف خود که ارائه و اجرای طرحهای مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف بود دست نیافت.
کد مطلب: 65337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *