۰
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۱
دبیرکل ناتو:

ناتو به دنبال تضعیف دفاع استراتژیک روسیه نیست

راسموسن دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی اختصاصی با یورونیوز به تشريح دیدگاه‌هاي خود در مورد مراحل نهایی ماموریت اين ائتلاف بين‌المللي در افغانستان، مساله سپر دفاعی موشکی در اروپا و تنش‌ها در قفقاز پرداخت.
متن مصاحبه آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با شبكه خبري يورو نيوز بدين شرح است:

یورونیوز: از يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به بعد شمار تلفات نیروهای ائتلاف که برای جلوگیری از حملات مشابه به افغانستان رفتند، بسیار زیاد بود. اکنون هم سربازان افغان، دست به کشتن آمریکایی‌هایی می‌زنند که به آنها آموزش می‌دهند و البته تلفات مردم افغانستان هم بسیار زیاد بوده است. آیا این همه خونریزی نتیجه‌ای داشت؟

راسموسن: بدیهی است که کشته شدن هر شهروند یا هر سربازی، غیر قابل قبول است. در عین حال، باید هدف اصلی عملیات نظامی بین‌المللی در افغانستان را به یاد داشته باشیم. هدف عملیات این بود که بار دیگر آن کشور به پناهگاهی امن برای تروریست ها تبدیل نشود و از آن به عنوان سکوی پرتاب برای حملات علیه جوامع ما استفاده نکنند. در این زمینه باید گفت این عملیات بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. از زمانی که عملیات ما در افغانستان آغاز شده، هیچ‌گونه اقدام تروریستی علیه کشورهای ما در افغانستان پایه‌ریزی نشده است.

یورونیوز: آیا با دست کم گرفتن مقاومت افغان ها، ناتو، اشتباه اتحاد جماهیر شوروی را تکرار نکرد؟ آیا ناتو با سرافکندگی در حال یک عقب‌نشینی مشابه نیست؟

راسموسن: نه. بر عکس. اتفاقاً ما تجربیاتی به دست آوردیم. یکی از تفاوت‌های روشن این است که ما نیروهای امنیتی بسیار قوی را در افغانستان پرورش دادیم تا این راه را ادامه دهند.

یورونیوز: اما بی‌اعتمادی بالایی وجود دارد. زندان «بگرام» به نیروهای افغان تحویل داده می‌شود. با این حال آمریکایی‌ها هنوز بخشی از آن و برخی از زندانیان را تحت کنترل خود نگه می‌دارند.

راسموسن: انتقال زندانیان به مسئولان افغان، بخشی از انتقال کلی مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌‌ها است. بدیهی است که هدف ما هم دسترسی به مناسب‌ترین تعادل بین حق حاکمیت افغانستان و امنیت برای نیروهای افغان و نیروهای ما است.

یورونیوز: پس از سال ۲۰۱۴ آیا نیروهای ناتو به كشور خود برخواهند گشت یا هنوز کار ناتمامی در جای دیگری باقی مانده است؟

راسموسن: در این باره هر یک از نیروهای ائتلاف به صورت جداگانه تصمیم خواهد گرفت و شاید در ماموریت‌های بین المللی دیگری، به عنوان مثال تحت ماموریت برای سازمان ملل متحد به وظایف خود ادامه دهد.

یورونیوز: پس سوریه را در نظر نمی گیرید؟

راسموسن: خیر. ما قصد دخالت نظامی در سوریه را نداریم و در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای جای دیگری هم در دست نیست.

یورونیوز: پوتین پیشنهاد کرده است در صورت پیروزی مجدد باراک اوباما، مصالحه‌ای بر سر سپر دفاعی موشکی ناتو در اروپا انجام شود. با پیروزی میت رامنی، شاید این سیستم علیه روسیه قرار بگیرد. آیا به نظر شما آینده این سیستم بستگی به برندۀ انتخابات آمریکا دارد؟

راسموسن: به هیچ وجه. ما کاملا این مسئله را برای روس‌ها روشن كرده‌ايم که سیستم دفاع موشکی ناتو برای حمله یا تضعیف دفاع استراتژیک روسیه نیست و بدیهی است که ما هیچ وقت قصد حمله به روسیه را نداریم. در واقع در سال ۱۹۹۷ میلادی، روسیه و ناتو پیمانی را به نام «پیمان بنیانگذاری» امضا کردند و به این ترتیب روسیه و ناتو به روشنی اعلام کردند که علیه یکدیگر به زور متوسل نخواهند شد. ما به آن تعهد پایبندیم. من امیدوارم و انتظار دارم که روسیه هم به آن احترام بگذارد.

یورونیوز: روسیه خواهان تضمین‌های قوی‌تر و الزام‌آور است. چرا شما این کار را انجام نمی‌دهید؟

راسموسن: بهترین تضمین برای روسیه همکاری و تعامل سازنده در مورد دفاع موشکی است. ما حتی پیشنهاد دادیم یک مرکز مشترک با هم برقرار کنیم تا آنها به چشم خود ببینند و متوجه شوند که این سیستم علیه روسیه کار نمی‌کند.

یورونیوز: شما از روسیه خواستید که در تمرینات و مانور نظامی که در اواخر ماه گذشته انجام داد، شفافیت بیشتری داشته باشد. نگرانی شما چیست؟ شاید نگران این هستید که این مانورها در نزدیکی گرجستان و تقریباً همزمان با انتخابات در آنجا صورت می‌گیرد؟

راسموسن: ما مخالف تمرینات نیستیم و درخواست ما برای شفاف‌سازی به منظور اعتمادسازی است. هدف از این مانورها چیست؟ کجا و چگونه انجام می شوند؟

یورونیوز: چه اطلاعاتی را در اخيتيار نداريد؟ چرا کاملاً شفاف نبوده است؟

راسموسن: ما هیچ‌گونه اطلاعات رسمی از روسیه دریافت نکرده ایم و این جای تاسف دارد.

یورونیوز: ظاهرا شما تمايل بسياري به پيوستن گرجستان به ناتو داريد. این مسئله حتما موجب خشم روسیه خواهد شد. ناتو تا چه حد می‌خواهد وارد محدوده‌ای شود که روسیه آن را حوزه منافع خود می داند؟

راسموسن: ما پایبند یک اصل بسیار اساسی هستیم که همه ملت‌های منطقۀ یورو-آتلانتیک آن را در سال ۱۹۹۹ میلادی در منشور سازمان امنیت و همکاری اروپا، امضا کردند. بر اساس آن، هر یک از این کشورها حق دارد به تنهایی در مورد روابط و وابستگی خود تصمیم‌گیری کند. امیدوارم روسیه هم به آن پایبند باشد و این گرجستان است که باید تصمیم بگیرد. گرجستان تمایل خود را اعلام کرد و ناتو در سال ۲۰۰۸ در بخارست، با پیوستن آن به ناتو موافقت کرد. مطمئناً گرجستان باید ضوابط لازم را برآورده سازد.

یورونیوز: و آخرین سوال در مورد ارمنستان: شما به تازگی از اين كشور بازدید کردید و شاهد تظاهرات ضدناتو بوده‌اید. آیا به خاطر کشته شدن آن سرباز ارمنی در سمینار ناتو در بوداپست احساس مسئولیت نمی‌کنید؟

راسموسن: این مسئله بسیار تاسف‌انگیز است. ولی اجازه بدهید تاکید کنم که من با تظاهرات ضد ناتو مواجه نشدم بلکه جوانان معترضی را دیدم که از تصمیم آذربایجان مبنی بر عفو «صَفروف»، افسر نظامی خشمگین بودند. این جنایت وحشتناک نباید نادیده گرفته می‌شد و من نگران این هستم که تصمیم آذربایجان و بخشش این افسر، به اعتماد ما لطمه وارد کند و بي‌ترديد چنین کاری به صلح، همکاری و آشتی در منطقه کمک نمی‌کند.
کد مطلب: 6606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *