۰
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۲۰
لاوروف:

اختلافات درباره سپر موشکی را باید پس از انتخابات آمریکا حل کنیم

وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای گفتگو درباره مسائل مورد اختلاف با آمریکا از جمله سامانه دفاع موشکی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد.
به نقل از شینهوا، "سرگئی لاوروف" امروز پنجشنبه در گفتگو با مجله "فارین افرز" تاکید کرد: روسیه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره مسائل حل نشده از جمله سپر دفاع موشکی گفتگو می کند.

وی تاکید کرد: روسیه معتقد است که این مسائل تنها پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند حل شود.

این دیپلمات روسی تاکید کرد: مسکو هنوز خواهان گرفتن ضمانت قانونی آمریکا درباره سپر دفاع موشکی است، زیرا این یکی از مسائل مهمی است که واشنگتن و مسکو بر سر آن اختلاف دارند.

لاوروف گفت : آمریکا و ناتو تصمیمات مرتبطی را درباره سپر دفاع موشکی گرفتند، اما منافع روسیه را در نظر نگرفتند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو انتظار دارد که نیروهای ضد موشکی آمریکا قابلیت بازدارندگی روسیه را تضعیف نکرده و توازن قدرت را که در دهه های گذشته وجود داشته، از بین نبرند.

اظهارات لاوروف درحالی است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ۳۰ خرداد ماه در یک کنفرانس خبری در پایان نشست گروه ۲۰ در مکزیک با تاکید بر مواضع کشورش در قبال سامانه دفاع ضد موشکی گفت : انتخاب مجدد باراک اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به پایان این اختلافات منجر نمی شود.

وی با اشاره به عدم تغییر در مواضع آمریکا در قبال سامانه دفاع ضد موشکی افزود: در صورتی که آمریکا موافقت خود را با ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی مشترک به همراه روسیه و اتحادیه اروپا اعلام کند، اوضاع می تواند تغییر کند.

مقامات روسیه پیشنهاد داده اند که روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی به طور مساوی در سپر دفاع موشکی نقش داشته و با هم همکاری کنند.

موضوع سپر موشکی آمریکا در چند سال گذشته به یکی از مسائل بحث برانگیز میان دو کشور تبدیل شده و تنش در روابط واشنگتن-مسکو را به همراه داشته است.

آمریکا در ژانویه ۲۰۰۷ به لهستان و جمهوری چک پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل ۱۰موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری در خاک جمهوری چک مستقر کند که این مسئله با مخالفت روسیه روبرو شد. این پیشنهاد همزمان با حاکمیت نومحافظه کاران به رهبری جرج بوش در آمریکا و ولادیمیر پوتین محافظه کار در روسیه بود.

به تدریج مسئله استقرار این سامانه در جمهوری چک و لهستان با موانعی روبرو شد و آمریکا رومانی را جایگزین این دو کشور کرد و اخیرا قراردادی نیز با این کشور امضا کرد.

همچنین ترکیه از دیگر کشورهایی است که کاخ سفید با این کشور برای استقرار اجزایی از سامانه موشکی در خاک آن به توافقاتی رسیده و قرار است این سامانه در "مالاتیا" مستقر شود.

آمریکا هدف از استقرار این سامانه را به زعم خود، مقابله با تهدید کشورهایی همچون ایران اعلام کرده، اما روسیه ضمن رد توجیهات آمریکا در این باره، بر این نکته تاکید دارد که تهران فاقد چنان توان موشکی است که بتواند منافع واشنگتن را هدف قرار دهد.

کد مطلب: 6633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *