۱
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۵
کواکبیان در نشست مردمی روستای سولقان:

شهرداری تهران حق ندارد حریم سولقان را نادیده بگیرد

نشست مردمی روستای سولقان با حضور تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، فرماندار تهران و جمعی از مسوولین ادارات بخش کن برگزار شد. در ابتدا آقای عسگری دهیار سولقان ضمن خیرمقدم به مسوولین حاضر برنامه‌های در نظر گرفته را اعلام نمود.
شهرداری تهران حق ندارد حریم سولقان را نادیده بگیرد
نشست مردمی روستای سولقان با حضور تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، فرماندار تهران و جمعی از مسوولین ادارات بخش کن برگزار شد. در ابتدا آقای عسگری دهیار سولقان ضمن خیرمقدم به مسوولین حاضر برنامه‌های در نظر گرفته را اعلام نمود.
در ادامه مشکلات روستای سولقان توسط دهیار و اعضای شورای اسلامی بیان شد.
اهم مشکلات مطرح شده عبارت بود از؛
1-‌ درخواست تسهیلات برای گازرسانی به تمامی منازل روستا
2- مشکلاتی که اداره آب و فاضلاب در خصوص حریم رودخانه برای اهالی و ساکنین قدیمی ایجاد کرده است.
3- نبود بودجه کافی به منظور تکمیل پروژه‌های عمرانی و درخواست بودجه از فرمانداری
4- در خصوص اذیت و آزار آزادراه و مشکلات ایجاد شده از جمله تصادفات
5- در خصوص حریم 3 نفره که اداره حریم آن را گرفته و چون خارج از بافت است امکاناتی نمی‌توان به آنها ارائه داده و عدم حضور آقای حق بدری برای پاسخگویی
6- درخواست اجازه ساخت انباری و سرویس بهداشتی باغات برای کشاورزان و باغداران
7- برخورد بد ماموران شهرداری با اهالی روستا
8- درخواست شورای سولقان از مسوولین برای حضور در بخشداری یا دهیاری و طی روزهای معین برای پاسخگویی به مشکلات مردم
9- طول و عرض حریم رودخانه و جاده روستایی و کلا حریم روستا مشخص شود
10- مقرر گردید تا اراضی که جزو باغات روستایی می‌باشند فقط از جهاد کشاورزی استعلام شود
11- مشکل نبود اینترنت در سولقان و ضعف پخش دیجیتالی در سولقان
در ادامه آقای پرندین- بخشدار کن طی سخنانی گفت:
سلام و درود به شهدای اسلامی و تمامی خدمتگزاران نظام و آرزوی سلامتی برای مردم سولقان و خیر مقدم به حاضرین در جلسه از جمله اقدامات بخشداری تشکیل جلسات متعدد پرسش و پاسخ به منظور حل مشکلات بخش بوده که در آنها مسوولین استانی و شهرستانی، نمایندگان مجلس و فرماندار محترم حضور داشتند.
مباحث به صورت تخصصی پیگیری خواهد شد. این جلسات تشکیل می‌شود تا مسوولینی که دارای اختیار هستند حضور داشته باشند تا بتوانیم هم در زمینه قانونگذاری هم در زمینه اجرایی موانع و مشکلات را برطرف کنیم.
یکی از موارد خاصی که در خصوص جهاد کشاورزی و زمین‌ها و باغات روستا می‌باشد مساله مجوز جهت ساخت اطاقک و سرویس بهداشتی می‌باشد.
ما باید برای باغات 500 و 1000 متری مجوزهای لازم را بدهیم. البته رئیس جهاد کشاورزی بیان کردند که برای قطعات 1500 متری براساس تبصره 1 ماده 1 می‌توان مجوز صادر کرد تا بدین طریق بتوانیم برای این منطقه که منطقه‌ای توریستی، زیارتی و گردشگری است کاری انجام داده باشیم.
در خصوص بحث آب کشاورزی و آبیاری باغات و مسائل و مشکلات آب شرب روستایی اقدامات لازم در حال پیگیری می‌باشد. به طور مثال: مخزن 700 هزار لیتری آب شرب روستای سولقان افتتاح شد.
در خصوص حریم روستا و حریم آزادراه و رودخانه که در مجموع 150 متر می‌باشد باید گفت که اگر بدین روش در روستاهای بخش اجرا شود اصل روستا و حریم آن از بین خواهند رفت پس لازم است که در این خصوص اصلاحیه‌های لازم صورت گیرد تا حریم جاده سولقان به عنوان جاده روستایی محاسبه شود و باغات و زمین‌های روستاییان حفاظت گردد.
آن گاه مهندس فرهادی معاون استاندار و فرماندار تهران نیز در ابتدا به بیان دستاوردهای انقلاب و آرمان‌های امام راحل و شرح حال و اوضاع و مقایسه آزادی مردم در قبل و بعد از انقلاب پرداختند. و در ادامه به بیان آمار شهدا و جانبازان روستاهای بخش و سطح کشور پرداخت و گفت: 40 شهید و 40 جانباز از روستای سولقان افتخار این روستاست.
فرهادی در مورد دستاوردهای دولت تدبیر و امید چنین گفت: با وجود 38 سال محاصره اقتصادی و تحریم‌های متناوب از طرف آمریکا در دولت فعلی تورم از 40 درصد به 10 درصد رسیده- راه‌اندازی مجدد کارخانجات ورشکسته شده- تثبیت قیمت‌ها- رونق اقتصادی- تولید گندم و خودکفایی آن در کشور- صادرات بیش از واردات و با تدبیر دولت مشکلات در حال رفع می‌باشند از طرفی در بحث امنیت کشور با وجود تمام مشکلات امنیتی در اطراف کشور از جمله داعش امنیت در کشور برقرار می‌باشد.
مقرر گردید طی روزهای آتی جلسه‌ای با حضور مسوولین مربوطه از جمله: نمایندگان مجلس، بخشدار، دهیار و روسای ادارات در فرمانداری تهران برگزار شود تا مشکلات به صورت جز به جز مطرح و بررسی گردد.
از طرفی اهالی روستا باید توجه داشته باشند که اگر برخی از سخت‌گیری‌ها از طرف مسوولین وجود دارد به خاطر خود اهالی و حفظ سلامت، جان و مال و بافت روستایی می‌باشد. به طور مثال در صورت وقوع آتش‌سوزی در سولقان امکان خاموش کردن آتش در تمامی نقاط وجود ندارد.
همچنین بیان شد در صورت امکان از مسوول جهاد کشاورزی مجوز ساخت اتاقک‌های کوچکی برای کشاورزان گرفته خواهد شد. در ادامه آقای مصطفی کواکبیان، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری این جلسات به منظور حل مشکلات مردم، بسیار مفید می‌باشد. مسوولین اگر می‌خواهند مشکلات حل شوند باید بین مردم باشند. دکتر کواکبیان از فرماندار تهران به دلیل تشکیل چنین جلساتی تقدیر و تشکر نمود.
وی با بیان آنکه جمهوری اسلامی 2 پایه اصلی دارد- جمهوریت و اسلامیت که هر یک از آنان اگر زیر سوال برود اصل نظام مورد تزلزل قرار می‌گیرد.
وی به مشکلات مردم اشاره کرد و گفت مساله دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، حل مشکل بیکاری جوانان که بسیاری از آنان تحصیلکرده هستند می‌باشد. توجه به مناطق محروم- طبقه محروم بسیار حائز اهمیت است.
بنده از فرماندار برای گازرسانی به روستای سولقان تشکر می‌کنم. وی افزود مطلب دیگر حضور مردم در صحنه می‌باشد، مردم اگر از دست بروند نظام جمهوری اسلامی از بین می‌رود. لذا باید مسائل و مشکلات مردم برطرف شود.
وقتی بیان می‌شود که طرح هادی در سولقان اجرا شده است بدین معنی است که اینجا روستاست. یعنی اگر روستاست باید همه موارد با قوانین روستا پیگیری و اجرا شود و اگر شهر است به صورت شهری.
باید توجه داشت که شهرداری تهران حق ندارد به حریم روستاها تجاوز کند، باید این مشکل مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد.
لذا نباید کاری کنیم که مردم مجبور به تخلف در روستاها شوند و باید زمینه آن را از بین ببریم.
شایان ذکر است در این نشست حجت‌الاسلام خرمی آرانی و دکتر شیخ نماینده تهران در مورد ضرورت مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی مسوولان سخن گفتند.
همچنین در این جلسه از آقای عسگری دهیار سولقان به خاطر پیگیری‌ها و اقدامات موثر در سطح روستا تجلیل و قدردانی شد.
کد مطلب: 66781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *