۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۷

نماینده سازمان ملل با رئیس جمهوری میانمار دیدار کرد

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سفر به میانمار درباره مسائل مختلفی از جمله خشونتهای قومی در ایالت راخین گفتگو کرد.
به نقل از شینهوا، "تین سین" رئیس جمهوری میانمار امروز پنجشنبه در دفتر ریاست جمهوری با "ویجای نامبیار" نماینده ویژه سازمان ملل دیدار کرد.

این چهارمین سفر نماینده ویژه "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل به میانمار پس از تشکیل دولت در ۳۰ مارس تاکنون بود.

دو طرف درباره همکاری سازمان ملل و میانمار در دولت جدید، صلح و ثبات در میانمار با هدف پیشرفت های دموکراتیک، رشد اقتصادی و اجتماعی و افزایش تلاشها برای رسیدن به هدف چهارم توسعه هزاره سازمان ملل گفتگو کردند.

دو طرف همچنین درباره رساندن کمک به قربانیان درگیریهای اخیر در ایالت راخین و سفر یک تیم تحقیقاتی مستقل در این باره و همچنین حضور رئیس جمهوری میانمار در شصت وهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که اواخر این ماه برگزار می شود، گفتگو کردند.

به نوشته هافینگتون پست، "توماس کوینتانا" کارشناس حقوق بشر سازمان ملل پیشتر در نهم مرداد ماه برای دیدار با مقامات میانمار و بررسی وضعیت مناطق غربی این کشور وارد رانگون شده بود.

طبق گزارشهای رسمی سازمان ملل درگیری های فرقه ای یک ماه اخیر در ایالت راخین میانمار ۷۸ کشته و دهها هزار آواره داشته است.

این در حالی است که گزارش نهادهای مستقل از کشته شدن بیش از ۲۰ هزار نفر در زد و خوردهای خونین میان بودایی ها و مسلمانان این کشور حکایت دارد.

نماینده سازمان ملل پیش از عزیمت به میانمار، خشونتهای اخیر این کشور را به کشته شدن شمار زیادی از اقلیت مسلمان روهینگیا انجامیده، چالش بزرگ دولت میانمار با وجود اصلاحات سیاسی انجام شده در این کشور دانست.

تجاوز به یک زن از قوم راخین در روز ۲۸ مه و به قتل رسیدن وی و همچنین کشته شدن ۱۰ نفر در سوم ژوئن باعث بروز درگیریها در غرب میانمار شد.

بر اساس گزارش "صندوق کمکهای انسان دوستانه" (IHH) چندین دهه تبعیض سبب شده تا مسلمانان روهینگیا مردمانی بی سرزمین باشند . این در حالی است که دولت میانمار محدودیتهایی را برای مسلمانان اعمال کرده و حق داشتن زمین را از آنها سلب کرده و به مسلمانان اجازه تحصیل و خدمات عمومی را نمی دهد.

در گزارش این مرکز آمده مسلمانان روهینگیا از جانب رهبران سوسیالیست میانمار و بودائیان افراطی خارجی به شمار رفته و حق شهروندی آنها توسط دولت میانمار نادیده گرفته می شود .

دولت میانمار دلیل این کار را این طور بیان می کند که مسلمانان روهینگیا مهاجرانی غیرقانونی هستند که از بنگلادش به میانمار آمده اند.

به نوشته الجزیره، "ناوی پیلای" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز درباره نقض حقوق بشر در ایالت راخین میانمار ابراز نگرانی کرده و پاسخ اولیه نیروهای امنیتی میانمار برای سرکوب خشونتهای قومی و قبیله ای در ایالت راخین را باعث سرکوب اقلیتهای مسلمان عنوان کرده است.

کد مطلب: 6694
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *