۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۷
کدخدائی:

اصلاح قانون انتخابات در دستورکار مجمع تشخیص

سخنگوی شورای نگهبان با ذکر این مسئله که ما بر اصلاح قانون انتخابات اصرار داریم گفت: بحث اصلاح قانون انتخابات در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص قرار دارد.
اصلاح قانون انتخابات در دستورکار مجمع تشخیص

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان امروز سه شنبه طی سخنانی در برنامه "نگاه روز" که از رادیو ایران پخش شد اظهار داشت: قانون انتخابات قانونی است که اوایل انقلاب تدوین شده و فضای سیاسی دهه ۶۰ که این قانون در آن مدون شد با فضای کنونی تفاوت‌های زیادی دارد.


وی افزود: قانون انتخابات قانونی است که شرایط، ظرفیتها و نحوه اجرای حداقلی را پیش بینی کرده؛ ما در شورای نگهبان معتقدیم زمانی که برای بررسی صلاحیتها در نظر گرفته شده کافی نیست و طبیعتا امکان رسیدگی به این همه داوطلب در این زمان وجود ندارد.


کدخدایی ادامه داد: در بحث تبلیغات هم به نظر می‌رسد که قانون برای تبلیغات نکردن وضع شده چرا که نبایدها در آن بیشتر از بایدهاست و به همین دلیل تخطی از قوانین زیاد است.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تفاوت چندانی در بحث اجرا ندارد اضافه کرد: نظام کنونی و قوانین موجود برای انتخابات کافی نیست.


کدخدایی گفت: رهبر انقلاب برای دور جدید مجمع دستور فرمودند تعدادی از مباحث کلان کشور از سوی مجمع مورد پیگیری قرار گیرد که نظام قانون‌گذاری و نظام انتخاباتی از این موارد بودند.


وی اظهار داشت: ظاهرا کار در مجمع تشخیص در رابطه با قانون انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی در حال پیگیری است و اگر کار در کمیسیونها به نتیجه برسد در صحن مجمع هم این موضوع مطرح خواهد شد.


کدخدایی خاطرنشان کرد: ما نسبت به تغییر قانون انتخابات اصرار داریم و چندین سال است که خواستار اصلاح قانون انتخابات هستیم.


وی گفت: هرچه زودتر قانون انتخابات اصلاح شود طبیعتا انتخابات روشن‌تری را خواهیم داشت.


کدخدایی گفت: بر اساس قانون رئیس جمهور باید از بین رجال سیاسی و مذهبی باشد؛ به نظر می‌رسد تدوین کنندگان قانون این مسئله را به عنوان یک حیطه غیرقابل تعرض محسوب کردند و در این حیطه افرادی که جزء رجال سیاسی و مذهبی هستند باید مورد تأیید قرار گیرند.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما در بحث شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب‌کنندگان شرط سواد را نیاورده‌ایم باید برای مسائل این چنینی در قانون انتخابات چاره اندیشی کرد.


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اصل ۹۹ قانون اساسی بحث نظارت در انتخابات را مطرح کرده ولی در مورد اجرا در این اصل چیزی نیامده؛ طبیعتا قانون در مورد اجرا حکمی ندارد ولی در کل موضوع اجرا به عهده قوه مجریه است و قوای دیگر هم نباید در این امور دخالت داشته باشند.


کدخدایی با بیان اینکه اگر اجرای انتخابات را از وزارت کشور به وزارت دیگری بدهیم با اجرای انتخابات در سنوات گذشته همخوانی ندارد افزود: البته این کار منع قانونی هم ندارد و می‌شود این کار را انجام داد.


وی ادامه داد: بحثی که برخی دوستان مطرح می‌کنند برای سلب اختیار قوه مجریه نیست و بیشتر برای این است که بر عملکرد دولت در انتخابات نظارت وجود داشته باشد.


کدخدایی با ذکر این مسئله که انتخابات یک امر سیاسی است و گروه های مختلف به این فضا دامن می‌زنند اظهار داشت: هدف از انتخابات این است که نهادهای ما نهادهای سالمی باشند و نیاز جامعه را برآورده کنند.


سخنگوی شورای نگهبان گفت: باید برای مردم این اطمینان را ایجاد کنیم که آرایی که از صندوقها بیرون می‌اید همان چیزی است که مردم به صندوق می‌ریزند.


وی گفت: ما این روزها دارای رقابت‌های سنگین سیاسی هستیم لذا باید تحمل را در خودمان بالا ببریم و اگر رقیبمان انتخاب نشد نباید کل نظام را زیرسؤال ببرید.


وی اضافه کرد: در بحث نظارت شاید سؤال این باشد که چرا شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می‌کنند؛ اصولا در همه نظامها نیازمند یک اطمینان و اعتمادبه مسئولین و مردم هستیم و یکی از مکانیزم‌های ایجاد اعتماد هم نظارت است و در کل اصل نظارت یک اصل عقلی است.
کد مطلب: 671
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *