۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۸

طرح انگليس براي خروج از افغانستان پيش از ۲۰۱۴

وزير دفاع انگليس اعلام كرد، نيروهاي مسلح اين كشور پيش از سال ۲۰۱۴ ميلادي كه زمان تعيين شده براي خروج نظاميان خارجي از افغانستان است، مي‌تواند اين كشور را ترك كنند و كنترل امنيتي را به نيروهاي افغان بسپارند.
 به نوشته روزنامه گاردين، فيليپ هاموند، وزير دفاع انگليس بر اين موضوع تاكيد كرد كه انگلستان از افزايش حملات نيروهاي افغان عليه نيروهاي خارجي به ويژه انگليسي‌ها در داخل خاك افغانستان هراسي ندارد و به دنبال اين است كه نيروهاي خود را از اين كشور خارج كند.

وي با اشاره به اين نكته افزود: حملات نيروهاي افغان چه پليس و چه ماموران امنيتي عليه نيروهاي ناتو طي چند ماه گذشته افزايش يافته است.

ايوان لويس، وزير توسعه بين‌الملل دولت سايه دولت انگلستان نيز به نمايندگان پارلمان اين كشور گفت كه ۳۴ مورد حمله نيروهاي افغان عليه نيروهاي ائتلاف ناتو صورت گرفته و طي آنها ۴۵ تن كشته شدند.

جاستين گرينينگ، وزير توسعه بين‌الملل دولت ديويد كامرون، نخست‌ وزير انگليس نيز نسبت به اين حملات هشدار داد و اعلام كرد كه باراك اوباما ماه گذشته در خصوص نگراني‌ها در رابطه با افزايش كشته شدن نيروهاي ائتلاف توسط پليس و سربازان افغان هشدار داده بود.

وزير دفاع انگليس همچنين اعلام كرد كه لندن بايد معاهده صلحي را از طريق مذاكره با اعضاي ميانه‌روي شبه نظاميان در افغانستان بپذيرد.

وي كه در حضور نيروهاي انگليسي در ولايت هلمند افغانستان صحبت مي‌كرد، گفت: ما هم‌اكنون بايد در مورد تعداد نيروهاي انگليسي كه در افغانستان حضور دارند بار ديگر بيانديشيم. ما بايد به اين موضوع فكر كنيم كه چه فعاليت‌هايي را براي ايجاد صلح و ثبات در افغانستان انجام دهيم.

وي افزود: من به دنبال اين هستم كه تعداد نظاميان را در سال ۲۰۱۳ ميلادي و پيش از خروج كامل نيروهاي خارجي از افغانستان كاهش دهم و براي اين منظور مذاكراتي را با فرماندهان ارشد ارتش انگليس در افغانستان صورت داده‌ام.

بر اساس برنامه‌هاي كنوني، نيروهاي امنيت ملي افغانستان در اواسط سال آينده كنترل امنيتي را از نيروهاي بين‌المللي كمك به برقراري امنيت و ثبات در افغانستان (ايساف) به دست مي‌گيرند. اين روند پيش از سال ۲۰۱۴ ميلادي صورت مي‌گيرد.

اظهارات فيليپ هاموند پس از فرمانده نيروهاي انگليسي در ولايت هلمند اعلام شد. اين فرمانده انگليسي به روزنامه ديلي تلگراف گفته بود كه "ما به دنبال اين قضيه نيستيم كه نيروهاي انگليسي بدون برنامه در ولايات و شهرهاي مختلف افغانستان حضور داشته باشند و هيچ كاري انجام ندهند. ما به دنبال واگذاري كامل مسئوليت‌هاي امنيتي به نيروهاي افغان هستيم."

وزير دفاع انگليس همچنين افزود: اقدام عاجل براي دستيابي به صلح در افغانستان اين است كه اين كشور را عاري از تروريست كرده و سپس از آن را ترك كنيم.

سخنگوي وزارت دفاع انگليس نيز اعلام كرد كه هيچ تغيير رسمي در مورد زمان‌بندي خروج نيروهاي خارجي و انگليسي از افغانستان صورت نگرفته است اما تسريع در خروج نيروها امر متغير است.
کد مطلب: 6789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *