۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۷

نیروهای گشت مرزی چین و ژاپن به یکدیگر هشدار دادند

همزمان با تظاهرات مردم چین در مقابل سفارت ژاپن در پکن، شش فروند کشتی گشت دریایی این کشور به سوی جزایر مورد مناقشه ˈ دیائو یوˈ در دریای شرقی پیشروی کردند.
به گزارش ایرنا، منابع رسمی چین روز شنبه گزارش دادند این اقدام نیروهای حراست از مرزهای چین با هشدار مستقیم نیروهای ژاپنی همراه شده است.

بخش امنیت دریایی ژاپن نیز خبر داد که شش فروند کشتی گشت دریایی چین وارد آب های دیائو یو و جزایر اطراف آن شدند.

بخش امنیت دریایی ژاپن با اعزام چند فروند کشتی گشتی و بالگرد به نیروهای چینی هشدار داده است تا به این منطقه نزدیک نشوند.

گزارش های دریافتی حاکیست، کشتی های چینی نیز در پاسخ به زبان ژاپنی اعلام کردند: ˈ جزایر دیائو یو سرزمین چین است و ما ماموریت خود را انجام می دهیم . نیروهای ژاپن باید از این آب ها خارج شوند.ˈ

در پی این رویارویی، ˈ یوشیهیکو نوداˈ نخست وزیر ژاپن دستور نشست اضطراری کابینه را صادر کرده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش بین دو کشور، ˈلی بائو دونگˈ، نماینده دایم چین در سازمان ملل نیز در دیدار با ˈبان کی مونˈ دبیرکل این سازمان، جدول مختصات و نمودار دریایی خطوط و نقطه های قلمرویی دریایی کشورش از جمله جزایر دیائو یو را به وی تحویل داد.

ˈلیˈ در این گفت و گو تاکید کرد: جزیره دیائو یو از قدیم جزیی از سرزمین چین بوده و دولت و ملت توانایی حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود را دارند.

همچنین مقام های چینی در چارچوب دیپلماسی عمومی برای ثابت کردن حق مالکیت خود بر جزایر ˈ دیائو یوˈ که ژاپن نیز چنین ادعایی را با خرید این منطقه از مالکان خصوصی آن مطرح می کند ، همایشی را در شهر پکن برنامه ریزی کرده اند.

در تداوم ابراز مخالفت با تصمیم ژاپن برای خرید جزایر دیائو یو، سازمان های دولتی چین همچنان بر ضد این تصمیم موضعگیری می کنند.

تجمع مردمی در مقابل سفارت ژاپن در پکن یکی از برنامه هایی است که طی سه روز گذشته اجرا شده است.

سفارت ژاپن اکنون در محاصره نیروهای پلیس و امنیتی قرار دارد تا آسیبی به آن وارد نشود.

چینی های خارج از کشورشان از جمله در آتن در مقابل سفارت ژاپن دست به تظاهرات زدند.

در همین راستا وزارت تجارت چین اعلام کرد، تشدید تنش میان این کشور با ژاپن درباره اختلاف های ارضی به روابط تجاری آنها آسیب وارد خواهد کرد.

معاون وزیر تجارت چین در نشستی گفت : در پی تشدید تنش میان پکن - توکیو ،گروهی از شهروندان چین مساله تحریم محصولات ژاپنی را مطرح کرده اند.

مقام های چینی می گویند، اقدام دولت ژاپن مبنی بر خریداری جزایر مورد اختلاف عواقب منفی زیادی بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برجای خواهد گذاشت .

چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن است و ارزش مبادلات تجاری دو کشور از مرز ۳۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته و در یک سال گذشته بالای ۳۰ درصد رشد داشته است.

این در شرایطی است که در سال ۱۹۷۲ میلادی زمانی که مناسبات رسمی دوجانبه بین توکیو و پکن برقرار شد دو طرف فقط یک میلیارد دلار ارزش مبادلات تجاری داشتند.

از سوی دیگر ژاپن سومین منبع بزرگ سرمایه گذاری خارجی در چین است و شرکت های آن کشور بیش از ۷۷ میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده اند.
کد مطلب: 6864
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *