۰
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۹

تولید بنزین در پتروشیمی‌ها‌‌ از سرگرفته شد

همزمان با منتفی شدن سناریوی بنزین ۱۰۰۰ تومانی در دولت و افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در داخل کشور، بار دیگر با درخواست شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، تولید روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها به منظور تامین نیازهای داخلی از سرگرفته شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۶۳ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی بیش از سه میلیون لیتر افزایش را نشان می دهد.

بر این اساس، ورود یک میلیون دستگاه خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل، منتفی شدن افزایش بهای بنزین به ۱۰۰۰ تومان و تاخیر در اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از مهمترین دلایل رشد مصرف بنزین در سالجاری است.

به عبارت دیگر، تا پیش از فرا رسیدن تابستان مردم با توجه به احتمال افزایش قیمت بنزین به مرز یکهزار تومان و اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اقدام به مدیریت سهمیه بنزین ذخیره سازی شده در کارت‌های سوخت خود می‌کردند.

با این وجود، پس از اعلام رسمی دولت مبنی بر تاخیر و حتی منتفی شدن افزایش قیمت بنزین، متوسط مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی به صورت تصاعدی افزایش یافت که البته فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش سفرهای بین شهری در این رشد مصرف بی تاثیر نبوده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که هم اکنون متوسط تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود ۶۰ میلیون لیتر است که پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بهینه‌سازی، بهبود فرآیند و بنزین سازی در پالایشگاه‌ها، ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

این در حالی است که هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش نفتی برای تامین نیاز بنزینی کشور با کسری روزانه بیش از ۳ میلیون لیتری تولید روبرو است که تا چند هفته آینده با بهره‌برداری از طرح‌های جدیدی همچون واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند و واحد کت کراکر آبادان تا ۳ ماه آینده به طور کامل کسری مصارف داخلی جبران خواهد شد.

بر این اساس، با راه اندازی واحد RFCC پالایشگاه نفت شازند روزانه ۸ میلیون لیتر و بهره برداری واحدهای فرآیندی باقیمانده پالایشگاه آبادان روزانه ۲ تا ۲.۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین مرغوب کشور افزوده می شود.

تولید بنزین در پتروشیمی‌ها از سرگرفته شد

به گزارش مهر، با منفی شدن موقت تراز تولید و مصرف بنزین، با درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید بنزین در چند مجتمع پتروشیمی ایران از سرگرفته شده است.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرده بود: هر زمان لازم باشد، با یک تماس تلفنی امکان تولید بنزین در صنایع پتروشیمی وجود دارد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اشاره به خودکفایی کامل ایران در تولید بنزین، اعلام کرده بود: با بهره برداری از طرح‌های مهرماندگار پالایشگاهی علاوه بر تامین کامل بنزین داخلی حتی امکان صادرات این فرآورده نفتی هم فراهم می شود.

با این وجود، مرداد ماه سالجاری با بهره برداری از ۲ طرح جدید بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید، واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون در پالایشگاه نفت تهران رسما خرید روزانه ۲.۸ تا ۳ میلیون لیتر بنزین سوپر این پالایشگاه قدیمی حاشیه پایتخت از صنایع پتروشیمی متوقف شد.

سابقه تولید بنزین در پتروشیمی‌ها

سابقه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ایران به اجرای طرح تولید آزمایشی بنزین با اکتان بالا (معادل بنزین سوپر) در تابستان سال ۱۳۸۹ باز می گردد و با اجرای این پروژه ایران از واردات بنزین سوپر به خودکفایی رسید.

از این رو مرداد ماه ۱۳۸۹ و همزمان با تحریم بنزینی غرب علیه ایران، تولید بنزین سوپر در ۶ مجتمع پتروشیمی آغاز شد و با تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین کشور از واردات این فرآورده پرطرفدار نفتی به خودکفایی رسید.

از نیمه دوم بهمن ۱۳۸۹ تا تابستان ۱۳۹۰ تولید بنزین در صنایع پتروشیمی متوقف شد تا اینکه مجدداً تولید بنزین از ابتدای سالجاری به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سر گرفته شده است.

هم اکنون با انجام یکسری تغییرات فرآیندی، فنی و عملیاتی در ۶ مجتمع پتروشیمیایی شازند (اراک)، جم، برزویه (نوری)، امیر کبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا امکان تولید همزمان بنزین و فرآورده های پتروشیمی وجود دارد.

آخرین آمار رسمی ارائه شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که تا پیش از آغاز سال جاری، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان ۱۰۰ در صنایع پتروشیمی تولید و به بازارهای مصرف داخلی عرضه شده است.

در همین حال عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا در گفتگویی از آغاز تولید مجدد بنزین در برخی از واحدهای پتروشیمی کشور خبر داده و گفته است: از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بین ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در صنایع پتروشیمی تولید شده است.

به گفته این معاون وزیر نفت، طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بوده است.

مسئولان: بنزین پتروشیمی آلوده نیست

به گزارش مهر، در دو سال گذشته تولید بنزین در صنعت پتروشیمی ایران با انتقادهای گسترده‌ای روبرو بوده است و کارشناسان غیر نفتی بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها را آلاینده و حتی سرطان آفرین می دانند.

بررسی وضعیت فنی تولید بنزین در صنایع پتروشیمی نشان می دهد، در واحدهای آروماتیک بخشی از فرآیند تولید آروماتیک با فرایند تولید بنزین مشترک بوده به طوری‌که در پتروشیمی فرآیند تولید بعد از رسیدن به محصول بنزین ادامه دارد ولی در پالایشگاه‌های نفت این فرایند تولید ادامه ندارد.

در واقع بنزین در واحدهای پتروشیمی یک محصول میان فرآیند تعریف شده است که با افزایش فشارهای تحریم غرب، ابتدا طرح تولید آزمایشی و سپس تولید نهایی بنزین کلید خورد.

از سوی دیگر اکتان بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی بین ۹۵ تا ۱۱۰ بوده یعنی حتی از عدد اکتان بنزین سوپر وارداتی بیشتر است از این رو بنزین تولید در پتروشیمی‌ها برای تغییر عدد اکتان به پالایشگاه‌های نفت منتقل و با بنزین تولید داخل که با اکتان ۳۵ تا ۴۵ مخلوط می‌شود تا قابلیت استفاده در خودروها را پیدا کند.

بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه از زمان تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تا به امروز هیچگونه گزارش مستند زیست محیطی نسبت به آثار آلودگی‌ این محصول تولیدی منتشر نشده است، تاکید می کند: بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها غیر آلاینده و مطابق با استانداردهای زیست محیطی است.
کد مطلب: 7052
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *