۰
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۶

تاثير نوسانات نرخ ارز بر بورس

رييس سازمان بورس گفت: زماني كه قيمت ارز افزايش پيدا مي‌كند بر روي سرمايه شركت‌هايي كه در بورس داريم اثر مثبت مي‌گذارد.
دكتر علي صالح آبادي در حاشيه همايش استاندارد‌هاي گزارشگري مالي بين‌المللي درباره‌ي تاثير نوسانات نرخ ارز بر بورس گفت: شركت‌هايي كه در بورس داريم به ويژه آنها كه صادراتي هستند و يا محصولاتشان براساس قيمت‌هاي بين‌المللي در بورس كالا قيمت‌گذاري مي‌شوند وقتي قيمت ارز افزايش پيدا مي‌كند بر روي سرمايه اين شركت‌ها نيز در مجموع اثر مثبت مي‌گذارد.

وي گفت: البته شركت‌ها متفاوت هستند، اما در مجموع اين افزايش قيمت دلار روي بازار سرمايه و شركت‌هاي صادراتي اثر مثبت دارد.

صالح‌آبادي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه بورس ارز چه زماني راه‌اندازي مي‌شود، گفت: همان‌طور كه قبلا گفتم براي بورس ارز كميته‌اي تشكيل شد و مسووليت آن كميته با بانك مركزي است كه با توجه به اين‌كه تصميم‌گيري در حوزه‌ جزو وظايف اصلي بانك مركزي است. ما در بازار سرمايه صرفا بستر‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و رويه‌هاي معاملاتي ارز را فراهم كرده‌ايم و به بانك مركزي هم اعلام كرده‌ايم حال اين‌كه تصميم‌گيري شود كه كي و چه زماني اين كار انجام شود، طبيعتا جزو اختيارات بانك مركزي است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه شاخص ارز از ۲۶ هزار واحد افزايش داشته پيش‌بيني شما تا آخر هفته چه ميزان است و آيا با توجه به نوسانات نرخ ارز رشد خوبي داشته، گفت: نمي‌توان پيش‌بيني مشخصي داشت، اما در ارزيابي بلند‌مدت بازار سرمايه مي‌توان گفت خوشبختانه وضعيت بازار خوب است.

رييس سازمان بورس اوراق بهادار از عرضه جديد اوراق مرابحه به عنوان يك ابزار جديد در بورس اوراق خبر داد و گفت: شركت‌ها مي‌توانند از اين ابزار به عنوان يك ابزار جديد تامين مالي استفاده كنند.

صالح‌آبادي خاطر نشان كرد: مزيت اين اوراق نسبت به اوراق صكوك اجاره آن است كه امكانات بيشتري را براي تامين مالي فراهم مي‌كند. در اوراق مرابحه علاوه بر دارايي‌هاي سرمايه‌اي مي‌توان از موجودي مواد كالا و دارايي‌هاي مصرفي براي پشتوانه‌ي آنها تامين مالي انجام داد.
 
کد مطلب: 7073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *