۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۶

پرونده اتمی رژیم صهیونیستی روی میز آژانس

پنجاه و ششمین اجلاس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی روز دوشنبه در وین آغاز به کار می‌کند که بررسی برنامه اتمی رژیم صهیونیستی در دستور کار آن قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در وین، پنجاه و ششمین اجلاس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح امروز با سخنرانی ˈیوکیا آمانوˈ مدیرکل آژانس آغاز می شود و تا پایان هفته ادامه دارد.

ˈفریدون عباسیˈ رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از سخنرانان اصلی روز آغازین اجلاس سالانه آژانس است.

قرار است در این اجلاس یک هفته ای موضوعات مختلفی از جمله کاربردهای انرژی هسته‌‌ای در زمینه پزشکی، کشاورزی، صنعت، نیروگاه‌ها، ایمنی هسته‌‌ای، امنیت هسته‌‌ای، پادمان‌ها و برنامه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار ‌گیرد.

یکی از موضوعات مهمی که در این اجلاس بررسی می شود بحث توانمندی اتمی رژیم صهیونیستی است.

به رغم تلاش آمریکا، اسراییل و برخی کشورهای غربی برای وادار کردن آژانس بین المللی انرژی اتمی به سکوت در برابر پرونده اتمی رژیم صهیونیستی، خبرها حاکی از آن است که با تاکید کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای عربی قرار است پرونده اتمی این رژیم بار دیگر در نشست آژانس روی میز قرار گیرد.

در حقیقت چهار ماه پس از برگزاری ˈنخستین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ایˈ در وین که به محل اعتراض جهانی علیه سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تبدیل شد، گویی زمینه بررسی جدی پرونده اتمی اسراییل در آژانس فراهم شده است.

گفتنی است، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سال و نیم پیش خواستار پیوستن اسراییل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) و بازدید از زرادخانه هسته‌ای این رژیم توسط آژانس شد.

آمانو در آن زمان با ارسال نامه‌ای به ۱۵۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار ارائه پیشنهاد برای چگونگی واداشتن اسراییل به امضای پیمان ان.پی. تی شد.

البته چهار ماه پیش در کنفرانس بازنگری ان پی تی، با اعتراض شدید سفرا و نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی به سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی این موضوع وارد فاز جدیدی شد.

در آن زمان نماینده کشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طی سخنانی تاکید کرد: باید اسراییل را وادار به پذیرش معاهده ˈان پی تیˈ کرد.

ˈمکرم القیسیˈ سفیر اردن به عنوان نماینده سفرای کشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، تصریح کرد: واداشتن اسراییل به امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) می تواند به نقطه قوت تلاش آژانس برای عاری ساختن خاورمیانه از سلاح های اتمی تبدیل شود.

در نخستین روز نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ، محمد مهدی آخوندزاده معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران و رییس هیات ایرانی در این نشست، سلاح های اتمی اسراییل را تهدیدی برای صلح جهانی دانست.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: یکی از نگرانی های جامعه بین الملل توانمندی هسته ای رژیم صهیونیستی است که هیچ نظارت و کنترل بین المللی بر آن وجود ندارد.

علی اصغر سلطانیه افزود: بحث عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای در چند دهه گذشته همواره مطرح شده و یکی از شرط هایی که کشورهای عاری از سلاح های هسته ای و ما برای تمدید این معاهده قبول کردیم این بود که رژیم صهیونیستی توانمندی اش را در این زمینه از بین ببرد و به این معاهده بپیوندد و همه فعالیت هایش زیر نظارت آژانس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این خواست برحق جامعه بین الملل محقق نشده، افزود: با این پتانسیل خطر برای صلح جهانی همچنان وجود دارد و ما از هر فرصتی برای بازگو کردن واقعیت ها و این خطر رژیم صهیونیستی استفاده می کنیم.

نمایندگان سازمان های غیردولتی نیز که خود را از سراسر دنیا به وین رسانده بودند، از دیگر معترضان به سلاح های اتمی اسراییل و حمایت غربی ها از این رژیم بودند.

این نهادهای مدنی که بیشتر از ژاپن و کشورهای اروپایی بودند در بیانیه ها و نشریات خود حملات تندی را علیه رژیم اسراییل و کشورهای غربی مطرح کردند.

آنها با اشاره به شعر اخیر ˈگونتر گراسˈ نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات، تاکید کردند که سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح جهانی است.

حال چهار ماه پس از این اعتراض های گسترده علیه رژیم صهیونیستی خبرها حاکی از آن است که پرونده اتمی این رژیم بار دیگر بر روی میز آژانس قرار گرفته و قرار است در جلسه این هفته آژانس به آن پرداخته شود.

طبق جدیدترین گزارش ها در کنار جنبش غیر متعهدها ، ۱۷کشور عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که عموما عضو این جنبش هستند ، با ارائه سندی به کمیسیون مقدماتی آژانس، اعلام کرده اند که اسراییل با خودداری از باز کردن درهای تأسیسات اتمی خود برای بازرسی بین‌المللی، خاورمیانه را در معرض ˈخطر هسته‌ایˈ قرار داده و صلح در خاورمیانه را تهدید می‌کند.

این ۱۷ کشور عربی تاکید کرده‌اند که دور ماندن فعالیت‌های هسته‌ای اسراییل از معرض بازرسی‌های آژانس، موجب به بن بست رسیدن تلاش‌ها برای پاکسازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.

گفتنی است مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۱۱ هر سال با صدور قطعنامه‌ای از اسراییل خواسته است تا به ان‌پی‌تی پیوسته و از «چارچوب اساسنامه و مقررات پادمانی» آژانس تبعیت کند. آژانس نیز از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۱ (پنج سال مداوم) و همچنین در سال ۲۰۰۹ با صدور قطعنامه، درخواست مشابهی را مطرح کرده است.

در جریان کنفرانس عمومی آژانس در سال ۲۰۱۱ نیز از تمامی کشورهای خاورمیانه خواسته شد تا به معاهده ان‌پی‌تی بپیوندند و این درحالی است که رژیم اسراییل تنها کشور منطقه می باشد که به ان‌پی‌تی نپیوسته است.
کد مطلب: 7166
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *