۰
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۳
اظهارات مسئولان دانشگاه تهران؛

توهم واگذاری ۲۰۰هکتار زمین دانشگاه تهران!/ نباید رسانه‌ای می‌شد

مسئولان دانشگاه تهران به دنبال تغییر کاربری بخشی از زمینهای پردیس کشاورزی این دانشگاه که موجبات اعتراض بسیاری را به دنبال داشته، این موضوع را شایعه و توهم دانسته و عنوان کردند که نباید این موضوع رسانه ای می شد.
به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش در جلسه ای که با حضور استاندار البرز و رئیس پیشین پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه تهران تشکیل شد، توافق نامه ای امضاء شد که به موجب آن با تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار از زمینهای حاصلخیز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران موافقت شد، مدتی پس از آن منوچهر گرجی - رئیس پیشین پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران امضای خود را پس گرفت و پس از آن از سمت ریاست پردیس برکنار شد.

منوچهر گرجی در این زمینه به مهر گفته بود: به موجب توافق نامه مقرر شده بود که ۲۰۰ هکتار از زمین های حاصلخیز این پردیس تغییر کاربری داده شود که ۲۵ تا ۳۰ هکتار از زمین ها برای استانداری بوده و مابقی آن قرار بود به هتل، مسکونی، تجاری و قسمتی هم برای تاسیس دانشگاه تهران ۲ اختصاص داده شود.

آزمایشگاه دانشجویان نمی تواند هتل شود

وی یادآورشده بود: این تغییر کاربری شاید برای دانشگاه پول به همراه آورده و به نفع دانشگاه باشد ولی به ضرر پردیس است چرا که این زمین ها آزمایشگاه پردیس است دانشجویان در این زمین آموزش دیده و تحقیق می کنند آزمایشگاه پردیس را نمی توان به هتل تبدیل کرد.

رئیس سابق پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفته بود: طبق قانون هم زمین کشاورزی نمی تواند تغییر کاربری یابد.

از سوی دیگر دانشجویان بسیاری نیز در دانشگاه تهران نسبت به این تغییر کاربری اعتراض کردند و نامه های اعتراض آمیزی خطاب به رئیس دانشگاه و مسئولان وزارت علوم نوشتند.

مساله بیخود رسانه ای شده است

خبرنگار مهر برای پیگیری بیشتر در این زمینه خواستار پاسخگویی رئیس دانشگاه تهران شد اما فرهاد رهبر در پاسخ به مهر، این مساله را مساله داخلی دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: شما اگر در خانواده تان اختلاف پیدا کنید، جار می زنید.

فرهاد رهبر همچنین به مهر گفت: این مسأله بیخود رسانه ای شده است.

دکتر محمد جعفری - ریاست جدید پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز تمایلی برای پاسخگویی در این زمینه نداشت و معاون برنامه ریزی و توسعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه را معرفی کرد.

حسین آذرنیوند - معاون برنامه ریزی و توسعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران درباره تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار زمین حاصلخیز این دانشکده به مهر گفت: اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در کرج که در گذشته افزون بر ۵۰۰ هکتار بوده است، به دلایل گسترش و توسعه شهر و عبور اتوبان کرج – قزوین، عبور خط مترو، استقرار ایستگاه مترو، ایجاد مسیرهای مواصلاتی شهری در طی سالیان گذشته به کمتر از ۳۵۰ هکتار تقلیل یافته است.

استانداری خواستار ۶۰ هکتار اراضی پردیس کشاورزی

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز مسئولین استان جهت ایجاد شهرک اداری و بر اساس برنامه هایی که خود از آن خبر داده اند، بخشی از اراضی ۶۰ هکتاری پردیس را که قرار است تبدیل به باغ گیاه شناسی نمونه کشوری شود، برای این موضوع در نظر گرفته اند که پردیس با آن مخالفت کرده است زیرا بر اساس اصول آمایش سرزمین چنین اراضی حاصلخیزی نباید کاربری غیرکشاورزی و فضای سبز داشته باشد اما مسئولین استان هم توجیهاتی دارند.

تغییر کاربری بخشی از اراضی مساوی با از دست دادن مابقی اراضی است

آذرنیوند ادامه داد: با توجه به طرح این موضوع، دانشگاه تهران اعتقاد دارد چنانچه بخشی از این اراضی تغییر کاربری داده شود، مشکل می توان از باقیمانده نیز حفاظت کرد به همین دلیل دانشگاه ضمن تقاضای زمین معوض از استانداری، خواستار تغییر کاربری بخشی از ۳۰ هکتار باقیمانده به منظور تامین نیازهای دانشگاه و پردیس شده است.

هیچ برنامه ای برای تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار وجود ندارد

وی اظهار داشت: اراضی پردیس به منظور فعالیت های تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در جنوب اتوبان بالغ بر ۲۰۰ هکتار است که هیچ برنامه ای جهت تبدیل و تغییر کاربری آن از سوی دانشگاه وجود ندارد و هر آنچه در ارتباط با تغییر کاربری مطرح شده مربوط به ۶۰ هکتار شمال اتوبان است.

تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار شایع بوده است

معاون دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران یادآورشد: متاسفانه شایعات و حرفهای عاری از حقیقت باعث ایجاد توهم مبنی بر تغییر کاربری اراضی ۲۰۰ هکتاری شده که به شدت تکذیب می شود. هیچگونه تغییر و تبدیلی در اراضی ۲۰۰ هکتاری جنوب اتوبان صورت نخواهد گرفت.

معاون برنامه ریزی و توسعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: چنانچه امکانات لازم فراهم شود و استان نیز اراده کند که منطقه ای نمونه جهت اجرای طرحهای نوین و مدرن کشاورزی در مزارع پردیس فراهم شود مسلما پردیس و مزارع آن رسالت واقعی خود را انجام خواهد داد و استان البرز نیز به عنوان الگوی کشاورزی صحیح و نوین، تبدیل به قطب علمی کشاورزی کشور خواهد شد که ارزش فراوانی در درجه اول برای استان خواهد داشت و این یک مزیت استثنایی برای استان البرز به شمار می رود.

در مزارع پردیس بحث تغییر کاربری مطرح نبوده

وی یادآورشد: دانشگاه ضمن ارج نهادن به درجه حساسیت دانشجویان در عدم تغییر کاربری اراضی زراعی به غیر زراعی، مجددا اعلام می دارد که اصولا در مزارع پردیس بحث تغییر کاربری مطرح نبوده و صرفا مسایل مربوط به اراضی شمال اتوبان خارج از اراده دانشگاه تهران توسط استان به منظور ایجاد شهرک اداری مطرح شده که در صورت تحقق، به ناچار بخشی از آن برای حفظ اموال دانشگاه و جلوگیری از دست اندازیهای بعدی به صورت باغ گیاه‌شناسی و تامین نیازهای پردیس و دانشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
کد مطلب: 7376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *