۰
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۹

پادشاه اسپانیا ، کشور را به اتحاد برای غلبه بر بحران اقتصادی فراخواند

ˈخوان کارلوس اولˈ پادشاه اسپانیا امروز سه شنبه در بیانیه ای، مردم و گروههای سیاسی کشورش را به وحدت به عنوان تنها راه غلبه بر بحران اقتصادی این کشور جنوب غربی اروپا و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن فراخواند.
به گزارش ایرنا، پادشاه اسپانیا در این بیانیه که از سوی کاخ سلطنتی انتشار یافت، گفت: بدترین کاری که می‌‌شود اکنون انجام داد، تقسیم نیروها، جدایی ، تفرقه افکنی و جست وجوهای واهی در زخم های گذشته است.

این اظهارات خوان کارلوس اشاره صریحی به تصمیم دولت محلی ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلونا است که یک هفته پیش با بسیج مردم این منطقه، خواستار استقلال آن و به رسمیت شناختن کاتالونیا به عنوان دولت جدید اروپا شد.

مسئولان این ایالت به ریاست ˈآرتور مسˈ رییس دولت محلی کاتالونیا خواستار استقلال در اداره مالیاتهای کاتالونیا، عدم پرداخت آن به دولت مرکزی و حرکت در مسیر استقلال و جدایی از اسپانیا هستند.

پادشاه اسپانیا تلاش می کند کمتر در برابر رویدادهای کشورش و درگیریهای احزاب سیاسی بر سر اداره جامعه واکنش نشان دهد و به همین دلیل، به ندرت بیانیه می دهد یا سخنرانی می کند.

وی اما در بیانیه امروز خود گفت: من مطمئن هستم که اولین و آخرین اسپانیایی بین همه اسپانیایی‌ها نیستم که عقیده دارد با وضعیت کنونی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که در آن قرار داریم لازم است دو چیز مهم و اساسی‌ را در نظر داشته باشیم.ˈ

نخستین نکته از نظر خوان کارلوس، ˈحرکت متحد و یکصد برای غلبه بر مشکلاتˈ و مساله دوم، ˈتداوم همزیستی برای حفظ یکپارچگی، استقلال و اعتبار اسپانیاˈ است.

او گفت: ما در زمان حساسی برای آینده اروپا و اسپانیا بسر می بریم و باید اطمینان حاصل کنیم پیشرفت و رفاهی را که تلاش بسیاری برای بدست آوردن آن انجام داده ایم، از دست نمی دهیم.

پادشاه اسپانیا افزود: در چنین وضعیتی ، بدترین کار تقسیم نیروها، افزایش تفرقه، جدایی طلبی و تعمیق زخم‌های گذشته است. این روزها ، زمان خوبی‌ برای جابجاکردن مسائل اصلی و فرعی و بحث بر سر اینکه برای شکار سگ‌های شکاری یا سگهای تازی بهتر هستند، نیست چون این مسائل، مدل همزیستی‌ ما را به خطر می‌‌اندازد.

وی تصریح کرد: در چنین روزهایی که کشور با بحران اقتصادی مواجه است، بهترین کار این است که همه اقشار جامعه را به عملکرد قاطعانه و همگانی برای دفاع از مدل دموکراتیک و اجتماعی که انتخاب کرده ایم، فرابخوانیم.

خوان کارلوس خاطرنشان کرد: ما همچنین باید با وحدت و همزیستی‌ از ارزش‌هایی‌ که در طول تاریخ پیچیده خود و با رنج فراوان بدست آورده ایم، حراست کرده و آنها را تقویت کنیم.

پادشاه اسپانیا این ارزشها را شامل کار، تلاش ، شایستگی ، بخشندگی و سخاوت ، گفت و گو ، اخلاق‌ ،فداکردن منافع شخصی‌ به نفع منافع و مصالح عمومی‌ ، دفاع از حقیقت و تقویت دموکراسی عنوان کرد.

وی گفت: این ارزش‌ها ، متعلق به یک جامعه سالم و بشاش است، جامعه‌ای که ما خواهان آن هستیم و می‌‌خواهیم برای آن، مشکلاتی که امروز با آنها روبرو هستیم پشت سر بگذرایم.
کد مطلب: 7482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *