۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۵
نخست‌وزیر زیمبابوه:

موگابه آماده کناره گیری از قدرت است

نخست وزیر زیمبابوه گفت رئیس جمهور این کشور به نتایج انتخابات پیش رو در این کشور احترام خواهد گذاشت و در صورت شکست از قدرت کناره گیری می‌کند.
موگابه آماده کناره گیری از قدرت است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "مورگان چانگیرای" نخست وزیر زیمبابوه امروز چهارشنبه اعلام کرد رابرت موگابه ۸۸ ساله در رقابت انتخاباتی آتی که با وی خواهد داشت، به نتایج انتخابات احترام خواهد گذاشت.

این انتخابات قرار است که ظرف دوازده ماه آینده برگزار شود.

رابرت موگابه از زمان استقلال زیمبابوه از انگلیس در سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۸ قدرت را در دست داشت، وی همچنین رهبر حزب حاکم زانو پی اف است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و پس از کناره گیری مورگان چانگرای از دور دوم انتخابات، رابرت موگابه پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. پس از شکایت چانگرای از موگابه در مجامع بین المللی و اعمال تحریم بر روی حزب حاکم، مذاکراتی برای تقسیم قدرت صورت گرفت.

مورگان چانگرای پس از تقسیم قدرت در زیمبابوه عنوان نخست وزیر را به خود اختصاص داده و پست ریاست جمهوری تشریفاتی را هم به موگابه واگذار کرد که براساس توافق، موگابه تا پایان عمر این سمت را در اختیار خواهد داشت.

این در حالی است که رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه قرار است در انتخابات سال جاری میلادی با 'مورگان چانگیرای' نخست وزیر این کشور رقابت کند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ زیمبابوه و پیروزی رابرت موگابه درگیری های شدید در این کشور بین هواداران موگابه با هواداران چانگرای رقیب اصلی وی درگرفت.

چانگرای ابراز اطمینان کرد انتخابات آتی اگر آزاد و عادلانه برگزار شود موگابه به مشروعیت خود و کشورش پایبند خواهد بود و نتایج را می پذیرد.

انتخابات ریاست جمهوری آتی زیمبابوه بر اساس قانون اساسی جدید این کشور که پیش نویس آن در روز جمعه نهایی شد ، برگزار می شود.

کد مطلب: 763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *