۰
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۹

چند و چون شکاف طبقاتی

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «تورم و بی ثباتی قیمت کالاهای خاص، منشاء توزیع نابرابر درآمد و تخصیص منابع اقتصاد به نفع بخش های نامولد و به زیان بخش های مولد می باشد.»
بر اساس آمار گمرک ایران در پنج ماه نخست امسال دست کم ۱۶۰ دستگاه انواع خودروهای شرکت آلمانی پورشه به ارزش تقریبی ۲۰ میلیون دلار وارد ایران شده است. این میزان واردات خودروهای پورشه به کشور در پنج ماهه امسال در حالی به ثبت رسیده که در سال گذشته در مجموع بالغ بر ۵۶۳ دستگاه انواع خودروهاي پورشه به ارزش بيش از ۴۹.۸ ميليون دلار وارد ايران شده بود.

از سوی دیگر این روزها قیمت خانه های شمال تهران برای بسیاری از افراد جامعه حتی غیرقابل باور به نظر می رسد. خانه هایی که برای فروش از متری ۱۵ میلیون به بالا شروع می شوند و تنها برای اجاره آنها باید بیش از ۳۰۰ میلیون پول ودیعه داشت.

این مسئله در کنار نیاز چند صد هزار تومانی و حتی بعضا کمتر برخی از افراد جامعه تنها می تواند نشان دهنده یک موضوع باشد که در اقتصاد از آن به عنوان شکاف طبقاتی یاد می شود.

چه سیاست هایی موجب ایجاد و افزایش شکاف طبقاتی در کشور شده است؟ برای کاهش این شکاف چه راهکارهایی را می توان در دستور کار قرار داد؟

دکتر عباس شاکری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «شکاف طبقاتی موجود حکایت از این دارد که بی ثباتی قیمت کالاهای کلیدی همچون مسکن، ارز، سکه، خودرو و فلزات در سال های گذشته مدام درآمدهای بادآورده را نصیب عده ای کرده و چون اقتصاد بازی با حاصل جمع صفر می باشد، طبیعتا این امر به ضرر افرادی دیگر تمام شده است.»

وی ادامه داد: «یک منبع دیگر درآمدهای فراوان بادآورده، شغل های نامولد است. در حال حاضر محور اقتصاد ما دلالی است و کسی از کشاورزی نمی تواند یک ماشین خارجی حتی ۵۰ میلیونی خریداری کند.»

وی افزود: «لذا تورم و بی ثباتی قیمت کالاهای خاص، منشاء توزیع نابرابر درآمد و تخصیص منابع اقتصاد به نفع بخش های نامولد و به زیان بخش های مولد می باشد.»

این استاد دانشگاه درباره سیاست هایی که دولت باید برای جلوگیری از افزایش شکاف طبقاتی در پی بگیرد گفت: «دولت باید اقتصاد را از محور دلالی خارج و به محور تولید باز گرداند.»

وی تصریح کرد: «اکنون در اقتصاد کشور دلالان، سوداگران و عوامل نامولد ترکتازی کرده و درآمدهای فراوان کسب می کنند و این تولید کننده است که باید تنها تماشا کند که چطور آنها دسترنج او را می برند.»

شاکری درباره پیامدهای مختلف افزایش شکاف طبقاتی گفت: «به لحاظ اقتصادی نقدینگی کشور در دست عده ای خواهد رفت که عمدتا به فعالیت های نامولد و سوداگری پرداخته و برای اقتصاد منبع بی ثباتی می شوند.»

وی ادامه داد: «در این شرایط تقاضای کالاهای تولیدی معمول نیز طبیعتا به دلیل پایین آمدن قدرت خرید عوامل مولد کاهش پیدا می کند.»

وی افزود: «به لحاظ ارزشی نیز این مسئله وجهه خوبی ندارد که در اقتصادی که شعار عدالت می دهد خودرو و خانه های گران قیمت نصیب عده ای شود و شکاف طبقاتی افزایش یابد.»

وی در پایان گفت: «به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز افزایش شکاف طبقاتی طبیعتا (حال در کوتاه مدت یا بلند مدت) موجب بی ثباتی می شود.»

 
کد مطلب: 7653
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *