۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۷

هفت درصد بار گندم، خاک است

رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران گفت: با افزایش قیمت گندم توسط دولت، برخی دلالان و کشاورزان، گندم را با خاک و شن و ماسه مخلوط می کنند تا با قیمت های بالاتری آن را به فروش برسانند.
 رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران گفت: با افزایش قیمت گندم توسط دولت، برخی دلالان و کشاورزان، گندم را با خاک و شن و ماسه مخلوط می کنند تا با قیمت های بالاتری آن را به فروش برسانند.
به گزارش ایرنا، سیدمحمدرضا مرتضوی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری با بیان این که برخی در زمان برداشت گندم هوای کمباین‌ها را نمی‌بندند و اجازه می‌دهند که خاک بیشتری در زمان برداشت وارد این محصول شود اظهارداشت: این حجم اختلاط خاک در گندم ممکن نیست بنابراین این موضوع بیانگر ان است که برخی دلالان و کشاورزان گندم کیفی را با خاک، شن و ماسه و دیگر ضایعات مخلوط می کنند تا پول بیشتری از دولت دریافت کنند.

** 17درصد ضایعات گندم 
رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران تصریح کرد: طبق بررسی ها اکنون هفت درصد گندم خاک و 10 درصد افت غیرمفید است که در مجموع 17 درصد ضایعات گندم را نشان می دهد؛ درحالی که کارخانه های تولید آرد حق هیچ اعتراضی را ندارند و باید گندم را با خاک بخرند.
وی اضافه کرد: اکنون هر کیلوگرم ضایعات گندم به قیمت یک هزار ریال (100 تومان) است که سودجویان، گندم مخلوط را با قیمتی بیش از 130 هزارریال به دولت می فروشند و دولت نیز چاره ای جز تحویل گرفتن محصول غیرکیفی ندارد.
این مسئول در انجمن آردسازان کشور تصریح کرد: این روزها عمده فعالیت کارخانه های تولید آرد کشور، پاکسازی خاک و ضایعات از گندم شده است.

** قیمت گذاری بالای گندم، 2برابر نرخ جهانی 
مرتضوی با انتقاد از نسخه پیچی های دولت در ارایه جدول پاکی گندم برای بخش خصوصی گفت: نرخگذاری بالای گندم 2برابر نرخ جهانی و فقدان تجهیزات لازم برای ارزیابی این محصول هنگام خرید، دست سودجویان را در بی کیفیت کردن گندم و آرد باز گذاشته است.
به گفته وی، طبق نظر سازمان ملی استاندارد باید برای تشخیص خلوص گندم هنگام خرید از توری های 2 در 10 استفاده شود؛ درحالی که دولت به دلیل فقدان امکانات لازم از توری های 2 در 2 استفاده می کند که پر از خاک و گندم شکسته است.
وی افزود: تولید گندم، آرد و نانوایی‌های کشور در اختیار بخش خصوصی است اما تصمیم گیری دستوری دولت برای بخش خصوصی با اجرای اصل 44 قانون اساسی و سپردن برخی فعالیت ها به بخش خصوصی منافات دارد.

** خاک موجود در گندم دیگر کشورها 0.2 درصد است
این فعال صنفی گفت: امسال وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اعتراض تولیدکنندگان آرد برای جلوگیری از ورود خاک به گندم اقدام کرده و میزان خاک موجود در گندم از هفت درصد به پنج درصد کاهش یافته است اما در بیشتر کشورهای دنیا میزان خاک موجود در گندم 0.2 درصد است.
وی تاکید کرد وقتی بانک ها 28 درصد از کشاورزان بهره می گیرند کشاورزان و دلالان نیز در گندم تحویلی خود، خاک می‌ریزند اما این اقدام ها دور از انصاف است و اقتصاد کشور را با مشکل روبرو می کند.

** کیفیت مطلوب گندم تولیدی کشور 
رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران کیفیت گندم تولیدی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: انواع گندم نرم، گندم با گلوتن بالا و گلوتن پایین برای مصارف مختلف نان، ماکارونی و شیرینی و بیسکوئیت درکشور تولید می شود و بی کیفیت خواندن آن بی انصافی است.
به گفته وی، نان های تخت تولیدی ایران مانند تافتون و سنگک جزو بهترین نان‌های دنیا به حساب می‌آیند.
مرتضوی با اشاره به سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بی‌کیفیت بودن گندم و نان‌های تولیدی در کشور گفت: وزیر بهداشت می‌تواند بگوید نان‌های کشور شور است اما اعلام اینکه گندم یا نان بی‌کیفیت است، در حیطه اختیارات وی نیست.
به گفته وی، اکنون گندم تولیدی در استان های فارس، ‌گلستان، خوزستان و آذربایجان های غربی و شرقی کیفیت بالایی دارد و گندم دوروم مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود و حتی امکان صادرات گندم دوروم فراهم است.
وی اضافه کرد: برخی کارخانه های تولیدکننده ماکارونی به واردات گندم دوروم خارجی علاقه مندند؛ زیرا به دلیل کیفیت کمتر، قیمت پایین‌تری دارد تا هزینه تمام شده آنها کاهش یابد.
وی در واکنش به شوری نان گفت: وقتی گندم‌های شکسته، ضعیف و لاغر وارد خرید تضمینی می شود و به کارخانه های آردسازی می رسد، به طور حتم آرد مورد مصرف علاوه بر بی کیفیتی، شور خواهد بود؛ درحالی که کارخانه ها نیز با بهترین فناوری و دستگاه ها می توانند پاکسازی را انجام بدهند.
وی ادامه داد: وقتی هنگام خرید ماشین آلات خواستار دستگاهی برای افت 17 درصدی می شویم کشورهای پیشرفته تعجب می کنند که آیا این دستگاه را برای خرید گندم می خواهید؟
رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی صنایع غذایی برای حفظ کیفیت گندم تولید داخل و جلوگیری از شوری نان، کاهش تنوع کشت واریته های گندم را پیشنهاد کرد.

** حضور 38 شرکت خارجی در نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان 
رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اعلام کرد: در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان 177 شرکت حضور دارند که 38 شرکت آن خارجی است.
مرتضوی افزود: این نمایشگاه در مساحتی بالغ بر 14 هزار مترمربع برگزار می شود اما ظرفیت‌های تولید گندم و صنایع آرد و نان و نانوایی‌های کشور بیش از این است.
به گزارش ایرنا، از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
کد مطلب: 76939
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *