۰
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۴

رييس‌جمهور در مجمع عمومي زبان گوياي ملت ايران باشد

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، مسائل مربوط به حقوق هسته‌يي ايران، تغيير ساختار سازمان ملل و مساله سوريه و فلسطين را از جمله مواردي دانست كه انتظار مي‌رود رييس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل به آن بپردازد و پيام ملت ايران را به گوش جهانيان برساند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين سبحاني‌نيا در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكيد بر اهميت اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل گفت كه حضور رييس‌جمهور در اين اجلاس همانند سفرهاي گذشته مي‌تواند بازتاب‌هاي گسترده‌اي باشد.

وي با بيان اينكه رييس‌جمهور بايد در مجمع عمومي سازمان ملل زبان ملت ايران باشد و دغدغه‌هاي مردم را مطرح كند، افزود: ما به تازگي اجلاس جنبش عدم تعهد را در تهران برگزار كرده‌ايم و از جمله مسائل مطرح در آن اجلاس بحث مشاركت همه كشورها در مديريت جهاني، صلح، امنيت و ثبات در دنيا بوده و اين از محورهايي است كه بايد هم به عنوان خواست ملت ايران و هم به عنوان رياست جنبش عدم تعهد مورد تعهد قرار گيرد.

نماينده مردم نيشابور در مجلس با بيان اينكه حضور در مجمع عمومي سازمان ملل فرصت مناسبي است تا از اين جمع خواسته شود مانع يك جانبه گرايي برخي از كشورها در مسائل جهاني شوند و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند، ادامه داد: اصلاح ساختار سازمان ملل هم كه در سال‌هاي گذشته مورد انتقاد كشورها بوده كشورها بوده، بازنگري ساختار سازمان ملل و حذف امتياز حق عضويت دائم در اين سازمان يا مشاركت برخي از مجموعه‌هاي ديگر به عنوان عضو دائم مثل سازمان كنفرانس اسلامي و جنبش عدم تعهد و مواردي از اين قبيل كه بتواند در تغيير ساختار و تصميم‌گيري‌هاي يكجانبه كمك كند، بايد در اين اجلاس مورد تاكيد قرار گيرد.

سبحاني‌نيا تاكيد بر حقوق ملت ايران از جمله حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را از ديگر مواردي دانست كه رييس‌جمهور بايد در مجمع عمومي سازمان ملل به آن بپردازد و افزود: اين موضوع بايد با منطق و استدلال و در راستاي اين موضوع مطرح شود كه همه كشورها از جمله ايران بايد حق بهره‌گيري از اين نعمت خدادادي را داشته باشند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برخي مسائل منطقه‌اي مثل مساله سوريه، لبنان و فلسطين خاطرنشان كرد: دخالت هاي همه‌جانبه از دير اين مسائل از آن طرف آب‌ها بايد در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شود. به هرحال حضور غده‌سرطاني رژيم غاصب صهيونيستي عامل تسري اين آلودگي‌هاست و افكار عمومي دنيا بايد بدانند كه تا آمريكا پشت سر اسرائيل باشد و تا زماني كه اسرائيل بخواهد در منطقه دخالت كند، ما همواره شاهد گرفتاري در خاورميانه خواهيم بود. در مورد فلسطين هم رعايت حقوق حقه ملت فلسطين و برگزاري انتخابات آزاد با مشاركت همه گروه‌ها مي‌تواند به عنوان راه‌حلي براي حل موضوع فلسطين مطرح شود.

وي يادآور شد: اين مسائل منطقه‌اي و جهاني از جمله مواردي است كه در اين كنگره جهاني يعني مجمع عمومي سازمان ملل، انتظار مي‌رود رييس‌جمهور به آن بپردازد و پيام ملت ايران و پيام عدالت‌خواهي و طرفداري از حقوق ملت‌هاي محروم و مستضعف را از اين تريبون به گوش جهانيان برسانند.

اين عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي خود از تاثير شركت ايران در مجمع عمومي سازمان ملل نيز گفت: شايد انتظار چندان به جايي نباشد كه طرح هر مساله‌اي به سرعت آثاري را در پي داشته باشد اما بيان اينگونه مسائل كه در راستاي عدالت‌خواهي و عدالت‌جويي است و معمولا كشورها از اين پيام‌ها استفاده مي‌كنند، مي‌تواند اثربخش باشد و به بسياري از كشورهايي كه اين زمينه‌ها را دارند جرات و شهامت بدهد.

سبحاني‌نيا با بيان اينكه دنيا پس از سرخوردگي از مديريت واحد و متمركز با اعمال زور و فشار به سمت مديريت مشترك جهاني پيش مي‌رود، تصريح كرد: بيان اين مسائل مي‌تواند زمينه را فراهم كند تا ساير كشورها هم حرف‌شان را بزنند و اين مساله زمينه‌ساز راه و منطق درستي براي مديريت از ناحيه سازمان ملل و مشاركت از ناحيه همه كشورها در مجمع عمومي و شوراي امنيت باشد و نهادهاي مختلف سازمان ملل از وابستگي‌هايي كه به نظام سلطه دارند، رها شوند و در راستاي وظايف خود ايفاي نقش كنند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: همانگونه كه روزي بحث آزادي و حقوق ملت‌ها در دنيا مطرح مي‌شد و ما فكر نمي‌كرديم روزي اين خيزش در دنيا به وجود بيايد به خصوص در منطقه شمال آفريقا و منطقه خاورميانه اين راه را جمعي دنبال مي‌كنند، اين بحث‌ها مي‌تواند بستر را آماده كند كه جامعه جهاني بتواند روي ريل درست و در قالب يك ساختار سالم قرار گيرد.
کد مطلب: 7703
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *