۰
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۵

تمام مشاغل بايد ارزش‌گذاري شود

سخنگوي مركز زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري گفت: بازنگري در موضوع اشتغال تنها خاص دختران نيست و اين تفكر غالب كه اشتغال تنها پشت ميزنشيني است بايد تغيير كند و تمام مشاغل بايد ارزش‌گذاري شود.
سوسن صفاوردي افزود: اشتغال دختران يك مسئله فرهنگي است و لازم است نحوه اشتغال اين دسته از دختران بازنگري شود، چون بسياري از دختران مي‌توانند در قالب مشاغل خانگي و يا فعاليت‌هايي مانند تعاوني‌هاي زنان و انجمن‌ها اشتغال داشته باشند و لازم نيست كه در شركتي مشغول به كار شوند.

وي تاكيد كرد: لازم است در اين زمينه تمهيدات لازم انديشيده و آموزش‌هاي لازم به دختران و پسران داده شود. البته در زمينه اشتغال دختران، بحث بيمه و تامين اجتماعي نيز مطرح مي‌شود. در حال حاضر تلاش‌هايي براي تحت پوشش بيمه قرار گرفتن مشاغل خانگي شده است.

صفاوردي افزود: جوامع مختلف به دنبال دستيابي به تعريف جديدي در زمينه اشتغال زنان به عنوان يكي ازعوامل توانمندسازي آنان هستند و لازم است هر امتيازي كه شغل اجتماعي مي‌تواند براي زن به همراه داشته باشد، در مشاغل خانگي نيز براي او فراهم شود و اميدواريم تلاش‌هاي سياست‌گذاران در اين زمينه به نتيجه برسد تا بتوانيم تصميمات خود را به عنوان الگوي مناسبي براي جوامع ديگر ارائه كنيم.

سخنگوي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري با بيان اينكه بيشتر چالش‌هاي دختران در زمينه ازدواج، فرهنگي است، اظهاركرد: اگرچه بايد تمهيداتي از طرف نظام‌ها انديشيده شود، ولي در بسياري از موارد ريشه مشكلات ازدواج دختران، فرهنگي است و اين مورد بيشتر ازبرنامه‌هاي منسجم و عوامل اقتصادي براي حمايت از دختران در ازدواج آنان نقش دارد.

وي در ادامه گفت: متاسفانه ديدگاه ما به شرايط ازدواج دختران در حال حاضر مبتني بر ارزش‌هاي ديني نيست و نگاه و ارزش‌هاي مادي حاكم شده است و همين امر موجب بروز مشكلاتي براي جامعه شده است. به همين خاطر سن ازدواج در ايران بسيار افزايش پيدا كرده است.

معاون هماهنگی و امور بین الملل مرکز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري با اشاره به تبعات افزايش سن ازدواج در ايران، اظهار كرد: اين امر باعث بروز مشكلاتي مانند افزايش آسيب‌هاي اجتماعي شده است.

صفاوردي با تاكيد بر ضرورت تغيير ديدگاه مادي به ازدواج، گفت: هم بايد ديدگاه نسل جوان از جمله دختران به شرايط ازدواج و هم ارزش‌هايي كه از طرف خانواده در اين زمينه ترويج مي‌شود تغيير كند، اين در حاليست كه در حال حاضر ماديات به جاي ارزش‌هاي معنوي به عنوان عوامل خوشبختي دختران در زندگي مشترك از سوي خانواده‌ها تلقي و بيش از حد به مادياتي مانند مهريه، جهيزيه و شيربها توجه مي‌شود.

سخنگوي مركز زنان رياست جمهوري، تاكيد كرد: مواردي مانند مهريه، جهيزيه و شيربها در دستورات ديني ما به منظور تامين امنيت رواني و اقتصادي زن مطرح شده است، اما بايد در حد دستورات ديني به اين موضوعات پرداخت و از آن حمايت كرد. اين در حالي است كه امروز ازدواج به نوعي تجارت و داد و ستد تبديل شده است و بايد جلوي اين وضعيت گرفته شود.

وي تصريح كرد: در بسياري از جوامع دختر و پسر بر اساس توانايي‌هاي خود ازدواج مي‌كنند اين در حاليست كه در حال حاضر در ايران خانواده‌ها براي تامين شرايط مادي ازدواج متحمل سختي‌هاي زيادي مي‌شوند و براي دختران امكاناتي فراهم مي‌شود كه مادران آنها حدود ۴۰ – ۵۰ سال براي به دست آوردن آن تلاش كرده‌اند. همين امر باعث ايجاد چالش‌هايي در زندگي آنان مي‌شود.

صفاوردي در پايان با تاكيد بر ضرورت تغيير ارزش‌هاي مادي به ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي در زمينه ازدواج دختران، گفت: اگر اين باورها اصلاح نشود، جوانان دچار مشكل مي‌شوند. در نتيجه خانواده به عنوان هسته‌ اصلي جامعه و اجتماع نيز با چالش‌هايي روبرو مي‌شود.
کد مطلب: 7707
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *