۰
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۵

تدریس زبان فارسی در ۲۰۰ دانشگاه جهان

رییس مرکز آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی،از تدریس این زبان در ۲۰۰ دانشگاه معتبر جهان خبر داد.
به گزارش ایرنا، ˈسیدمحمدرضا دربندیˈ در همایش دو روزه ˈآموزش و یادگیری زبان فارسیˈ که صبح پنجشنبه در دانشگاه کمپلوتنسه - مهمترین دانشگاه اسپانیا- در مادرید گشایش یافت، افزود: از مجموع دانشگاههای خارجی یادشده، در ۱۶۶ دانشگاه، زبان فارسی به صورت یک واحد درسی ارایه شده اما در دیگر دانشگاهها، در قالب یک رشته مستقل تدریس می شود و در مجموع، هزاران دانشجو در مقاطع لیسانس تا دکتری مشغول به تحصیل و فراگیری آن در سطوح مختلف هستند.

وی خاطرنشان کرد: در یکصد کشور جهان نیز کلاسهای آزاد آموزش زبان فارسی به سیل علاقمندان فرهنگ و ادب اسلامی و ایرانی خدمات می دهد.

رییس مرکز آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: در شماری از کشورها هم فارسی، زبان دوم دانش آموزان دبیرستانی آنها است.

وی به تعداد دقیق این کشورها اشاره ای نکرد.

دربندی همچنین گفت که در بسیاری از کشورهای جهان نیز ایرانیان مقیم، فرزندان خود را به کلاسهای زبان فارسی می فرستند تا با فرهنگ، تاریخ و ارزشهای خود بیگانه نشوند.

وی، ˈدرک زیباییهای ادبیات فارسیˈ، ˈتاثیر ادبیات ایران بر ادبیات جهانˈ، ˈشرق شناسیˈ، ˈشناخت اسلام ایرانیˈ و ˈسابقه ۱۰ هزار ساله تمدن و فرهنگ ایرانیˈ را از مهمترین دلایل افزایش علاقه به فراگیری آن در کشورهای مختلف بیان کرد.

رییس مرکز آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی گفت:ˈ امروزه، آثار ادبی بسیاری از زبان فارسی به زبانهای مختلف جهان ترجمه شده است و شمار بالایی از کسانی که این آثار را مطالعه می کنند، دوست دارند علاوه بر محتوا با زیبایی ادبی و قالبهای ظاهری این زبان شیرین و شیوا نیز آشناشده و از ظرافت و لطافت آن لذت ببرند، زیرا ترجمه را توان انتقال زیبایی های آن نیست.ˈ

وی افزود: جذبه زبان فارسی موجب گرایش گسترده فرهیختگان جهان به آثار ادبی آن نیز شده است، به گونه ای که دیوان حافظ به ۳۰ زبان ترجمه شده و فقط ۲۰ نوع ترجمه آن به زبان انگلیسی و فرانسه وجود دارد. مثنوی در سال ۲۰۰۴ پرفروشترین کتاب سال در امریکا بوده و ترجمه آثار دیگر نامداران زبان فارسی نظیر فردوسی، سعدی، عطار، نظامی و خیام نیز هر سال در گوشه ای از جهان صاحب جایزه ای ارزشمند می شود.

دربندی خاطرنشان کرد: زبان فارسی، همچون ˈسروˈی سبز و تناور، اگرچه گاه در برابر توفانهای حوادث، خم شده اما هیچگاه نشکسته و دوباره قامت برافراشته است. با این حال، این زبان هرگز خود را به دیگران تحمیل نکرده بلکه همچون جویباری پرطراوت، راه خود را گشوده و با پراکندن نسیمی معطر، همگان را از رایحه خویش، خوش و سرمست کرده است.

وی گفت: مرکز آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی با هدف پاسخ دادن به بخشی از نیازهای علاقمندان به این زبان در سطح جهان در زمینه اعزام استاد، ارایه منابع آموزشی برای دروس زبان فارسی دانشگاهها، تهیه کتاب برای کلاسهای آزاد، برگزاری دوره های دانش افزایی زبان فارسی در ایران و کشورهای متبوع، آموزش از طریق فضای مجازی، برگزاری المپیاد و آزمونهای تافل فارسی فعالیت می کند.

همایش آموزش و یادگیری زبان فارسی که با سخنان دکتر ˈمحمدرضا دهشیریˈ معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد، عصر فردا جمعه پس از ارایه مقالات و دیدگاههای حدود ۳۰ تن از استادان و کارشناسان آموزش زبان فارسی به اسپانیولی زبانها به کار خود پایان خواهد داد.

این همایش با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه کمپلوتنسه مادرید برگزار شده است.
کد مطلب: 7727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *