۰
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۴

معافیت مالیاتی فرش دستباف باقی بماند

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف از مالیات معاف است و مصرانه می‌خواهیم که این معافیت باقی بماند. بر فرض لغو معافیت مالیاتی فرش دستباف، درآمد دولت از بابت پرداخت مالیات فرش بافان بسیار اندک خواهد بود و این موضوع از نظر روانی نیز تاثیر نامناسبی بر قالیبافان دارد.
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف از مالیات معاف است و مصرانه می‌خواهیم که این معافیت باقی بماند. بر فرض لغو معافیت مالیاتی فرش دستباف، درآمد دولت از بابت پرداخت مالیات فرش بافان بسیار اندک خواهد بود و این موضوع از نظر روانی نیز تاثیر نامناسبی بر قالیبافان دارد.
ه گزارش ایسنا‌، حمید کارگر صبح امروز (پنجشنبه) در آیین افتتاحیه بیستمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف استان اصفهان، اظهار کرد: همه کسانی که در فرایند تولید و فروش فرش مشغول به کارند، نجیب هستند و فریاد نمی‌زنند.
وی افزود: اتفاقات ناخوشایند زیادی بر سر هنرمندان صبور و نجیب فرش می‌آید اما صدایی از آنان بلند نمی‌شود. برخلاف گروه‌هایی که با کوچکترین انتقاد از آنان در صدا و سیما فریادشان بلند می‌شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در حال حاضر با سال‌هایی که صادرات یک میلیارد دلار در حوزه فرش داشتیم، فاصله بسیاری وجود دارد و واقعا افت صادرات حس و مشاهده شده است.
کارگر به عوامل کاهش صادرات فرش اشاره کرد و گفت: برخی از عوامل را نمی‌توان تقصیر مسئولان داخلی گذاشت. اگر ایالت متحده آمریکا در اقدام بدخواهانه هنرمند فرش دستباف ایران را تحریم می‌کند و اجازه صادرات مستقیم فرش با مبدا ایران را به کشور نمی‌دهد، این امر دیگر در اختیار ما نیست.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه ظهور و بروز انواع کفپوش‌ها در اختیار تولیدکنندگان و صادر کنندگان و بدنه حاکمیتی نبوده است و به تغییر سلایق مردم مربوط می‌شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: اما تورم شدید مواد اولیه در سال های 90 تا 92 به سیاست های کشور بر می‌گشت که باعث شد قیمت تمام شده افزایش یابد و فرش دستباف ایرانی را از بازار بین المللی دور کند.
کارگر اضافه کرد: در حال حاضر روند کاهشی صادرات فرش متوقف شده و روند افزایش ایجاد شده است و این روند افزایشی ادامه دارد، به طوری که در سال گذشته فرش دستباف به ارزش 359 میلیون دلار از کشورمان صادر شده است.
وی افزود: در هفت ماهه سال جاری نیز با صادرات 221 میلیون دلاری با رشد 37 درصدی نسبت به سال قبل مواجه هستیم که البته با ایده ال فاصله بسیاری داریم.
کارگر به کارگاه‌های سلطنتی عهد صفویه که در اصفهان شکل گرفتند، اشاره کرد و گفت: 2500 سال پیش فرش پازیریک در کشور وجود داشته است. در واقع سابقه فرش ایرانی حداقل به 3 هزار سال پیش باز می‌گردد.
رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: روند کاهشی صادرات فرش گریبانگیر رقبا هم بوده است. تغییر در سلایق و تغییر در سبک زندگی، مصرف کنندگان هند و پاکستان را آزار داده است.
کارگر با بیان اینکه چین در حوزه فرش عملا از رغیب به مشتری تبدیل شده است، گفت: تغییری که در اقتصاد چین شکل گرفت و رفتن از تولید فرش به تولید صنایع دیگر، چینی‌ها را به خریدار فرش ایران تبدیل کرده، به طوری که چین یکی از 10 مشتری فرش ایرانی در سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: شروع به کار بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه فرش از طرف مجلس و فراکسیون صنایع دستی و فرش بوده است و ما  در این زمینه کاهلی کردیم. ‌البته تا اینجای کار نیز فراکسیون به خوبی پیگیر کارها بوده‌اند.
رییس مرکز ملی فرش ایران به مطالبه فعالان فرش اشاره و خاطرنشان کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده با یک برداشت ناصحیح از طرف سازمان امور مالیاتی و برنامه و بودجه با ارائه لایحه در اختیار مجلس قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: فرش دستباف از مالیات معاف است و مصرانه می‌خواهیم که این معافیت باقی بماند. بر فرض لغو معافیت مالیاتی فرش دستباف، درآمد دولت از بابت پرداخت مالیات فرش بافان بسیار اندک خواهد بود و از نظر روانی نیز تاثیر نامناسبی بر قالیبافان دارد.
کارگر خاطرنشان کرد: 320 هزار نفر قالیباف بیمه شده در کشور وجود دارد که انتظار داریم این تعداد در سال 97 به حداقل 500 هزار نفر افزایش یابد و امیدواریم این موضوع در بودجه 97 به طور کمینه لحاظ شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: سازمان برنامه و بودجه می خواهد پیشنهاد جدیدی به مجلس ارائه کند و هر سال بسته به اعتبار سهم کارفرما و قالیباف بیمه شده شناور شود و این اتفاق اگر بیفتد به ضرر قالیبافان خواهد بود و مغایر با قانون است، اما اگر در مجلس مطرح شده، هوشمندی مجلس را مطالبه می‌کند، همان طور که تاکنون مجلس در کنار هنرصنعت فرش بوده است.
کد مطلب: 77863
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *