۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۴

پرونده اختلاف گازی و داوری بین‌المللی

رویترز اعلام کرد: ترکمنستان مدعی بدهی گازی 1.8 میلیاردی ایران است و قرار است پرونده اختلاف گازی بین دو کشور را به داوری بین‌المللی ارجاع دهند.
رویترز اعلام کرد: ترکمنستان مدعی بدهی گازی 1.8 میلیاردی ایران است و قرار است پرونده اختلاف گازی بین دو کشور را به داوری بین‌المللی ارجاع دهند.
به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی ترکمنستان TDH می‌گوید ترکمنستان در نظر دارد تا بحث با ایران درباره صادرات گاز را به داوری بین‌المللی ارجاع دهد.
بر اساس این گزارش دو کشور ایران و ترکمنستان سال‌هاست درباره مسأله صادرات گاز و پرداخت پول آن با همدیگر بحث دارند. ترکمنستان مدعی است که ایران از بابت خرید گاز 1.8 میلیارد دلار بدهکار است.
دسامبر گذشته ایران گفته بود که بدهی‌هایش را پرداخت کرده است و بخش باقیمانده باید توسط کارشناسان بررسی و تصمیم‌گیری شود.
خبرگزاری رسمی TDH ترکمنستان روز گذشته اعلام کرد: قربانعلی بردیمحمدف رئیس جمهور این کشور یک روز قبل درباره مسأله بحث مشاجره گازی با ایران با میرات آرشیوف رئیس شرکت ملی گاز ترکمنستان صحبت کرده بود.
رئیس شرکت ملی گاز ترکمنستان به رئیس جمهور این کشور اعلام کرده بود که طرف ایرانی مطرح کره بود که این مسأله از طریق داوری دادگاه بین‌المللی حل و فصل شود. رئیس جمهور هم دستور داده بود که همه سوابق موضوع بررسی کامل شود. خبرگزاری رسمی ترکمنستان اعلام نکرد که کدام دادگاه قرار است در این باره قضاوت کند.
بر اساس این گزارش، ایران میدان اصلی گاز در شمال این کشور را دارد اما از سال 1997 برای توزیع گاز در شمال این کشور به ویژه در فصل زمستان از ترکمنستان وارد می‌کند. ضمن اینکه ترکمنستان پس از آنکه روسیه خرید گاز از این کشور را قطع کرد ارز این کشور شرایط دشواری پیدا کرده است. روسیه خریدار اصلی گاز ترکمنستان بود.
کد مطلب: 78241
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *