کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتحادیه اروپا نباید خود را دست کم بگیرد

16 آذر 1396 ساعت 21:56

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با یک اندیشکده آلمانی درباره نقش اروپا در خاورمیانه گفت که اتحادیه اروپا نباید توانایی خود را دستکم بگیرد.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با یک اندیشکده آلمانی درباره نقش اروپا در خاورمیانه گفت که اتحادیه اروپا نباید توانایی خود را دستکم بگیرد.
به گزارش ایرنا محمدجواد ظریف در گفت و گو با اندیشکده آلمانی 'بنیاد کوربر' (کوربر اشتیفتونگ) در پاسخ به این سئوال که 'به نظر می رسد آینده توافق هسته ای بستگی به سیاست های ضد و نقیض واشنگتن دارد؛ آیا آلمان می تواند توافق هسته ای برجام را حفظ کند؟' گفت: به گمان من، آلمان و اتحادیه اروپا نقش مهمی در رسیدن به تحول شناختی ضروری در جریان فرایند مذاکرات داشتند. وقتی همه دریافتند که رویکرد با حاصل جمع صفر، موجب نتیجه منفی می شود و ما نیازمند یافتن راه حلی هستیم که به نفع همه طرف ها باشد، این یک نقطه عطف بود.
وزیر امور خارجه ایران افزود: امروز ایران تعهدات مربوط به خود را اجرا می کند، اما بخصوص دولت کنونی آمریکا بیش از آنکه تعهدات خود را اجرا کند، علاقمند به حفظ تحریم ها و رسیدن کمترین مزایا به ایران است. این مغایر با متن و روح برجام است و دراین شرایط، آلمان بار دیگر می تواند نقش مهمی ایفا کند و تضمین کند که به یک رویکرد مثبت تر باز گردیم و ایران مزایای موعود توافق را که مردم ایران مستحق آن هستند، دریافت کند. 
ظریف در پاسخ به سئوالی درباره تعامل گسترده تر آلمان و اتحادیه اروپا در خاورمیانه و اینکه آیا ظرفیت های اتحادیه اروپا برای تغییر واقعیت های منطقه محدود است؛ گفت: مایلم تمرکز خود را بر منطقه بلافصل خودمان یعنی منطقه خلیج فارس قرار دهم. اتحادیه اروپا نباید توانایی خود را در این منطقه دست کم بگیرد. اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای ایران نشان داد که شریک بسیار قابلی است و من اعتقاد دارم که می تواند بار دیگر شریک بسیار قابلی در ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس باشد. 
ظریف در همین ارتباط خاطرنشان کرد: به گمانم اتحادیه اروپا باید نقش بسیار فعالتری ایفا کند، زیرا فلسفه اتحادیه اروپا مبنی بر نتایج مثبت و برد-برد و گفت وگو می تواند عنصر مهمی برای حل و فصل مناقشه در منطقه باشد. اتحادیه اروپا همچنین می تواند سیگنال های درست را به بازیگران مختلف در منطقه ارسال کند زیرا برخی از این بازیگران در مناقشه اخیر بین کشورهای عربی خلیج فارس ممکن است سیگنال های بسیار اشتباهی از سایر بازیگران جهانی دریافت کرده باشند. 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال دیگری درباره آینده تعامل بین المللی در افغانستان گفت: بطور خاص حامی دخالت ناتو در افغانستان نیستیم اما قطعا علاقمند به ادامه تعامل اروپایی ها در افغانستان هستیم. این پروژه را با هم در 'بن' آغاز کردیم و پس از حکومت طالبان به افغان ها در ایجاد یک دولت انتقالی کمک کردیم. 
وی افزود: امروز پس از 16 سال، دولت افغانستان همچنان کار می کند و فرایند انتخاباتی ادامه دارد بنابراین فرایند موفق تر آن چیزی است که خیلی ها گمان می کنند. اما اقتصاد افغانستان باید به یک اقتصاد رسمی و مرفه تبدیل شود و این کشور بتواند از موقعیت جغرافیایی و منابع انسانی و طبیعی خود استفاده کند و بتواند به مردم افغانستان زندگی دیگری بجز زندگی مبتنی بر مواد مخدر، تروریسم، ساختارهای جنگ سالاری و قاچاق انسان عرضه کند. 
ظریف در پاسخ به این سئوال که آلمان و ایران چه اقدامی می توانند برای ایجاد این تحول اقتصادی در افغانستان انجام دهند، گفت: واقعا فکر می کنم که ایران و آلمان می توانند درباره افغانستان با هم کار کنند و من در این باره با مدیران اجرایی آلمانی بحث کرده ام. یک امکان موجود توسعه حمل و نقل از افغانستان به خلیج فارس یا به دریای عمان است تا از این طریق افغان ها بتوانند معادن خود را توسعه دهند. همچنین می توانیم در ایجاد شرکت های سرمایه گذاری مشترک برای کارهای تولیدی در افغانستان همکاری کنیم. به عنوان مثال، ایران می تواند در زمینه فرآوری معادن سنگ آهن افغانستان و صادرات فولاد برای افغانستان اقدام کند.
ظریف در پایان این گفت وگو درباره نقش آلمان و اتحادیه اروپا در سوریه پس از جنگ گفت: اتحادیه اروپا می تواند در زمینه بازسازی نقش داشته باشد. مردم سوریه باید اطمینان داشته باشند که اتحادیه اروپا برای کمک به آنها در بازسازی کشورشان بدون شرط و شروط حاضر است. تنها شرط باید صلح باشد. 
اندیشکده آلمانی بنیاد کوربر که در سال 1959 تاسیس شده است در زمینه پژوهش درباره چالش های موجود از قبیل تغییرات جمعیتی، نوآوری و تفاهم بین المللی فعالیت می کند. هم اکنون سه حوزه کاری اصلی این اندیشکده، 'زندگی کاری جدید' ، 'سواد دیجیتال' و 'روسیه در اروپا' است. 


کد مطلب: 78287

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/78287/اتحادیه-اروپا-نباید-خود-دست-کم-بگیرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir