۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۹

مسئله آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا نباید بر روابط مسکو و واشنگتن تاثیر بگذارد

معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که توقف فعالیت آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا در روسیه که به دلیل تلاش برای نفوذ بر حیات سیاسی این کشور متوقف شده، نباید بر روابط متعارف بین مسکو و واشنگتن تاثیر منفی بگذارد.
 به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روند اوضاع پیرامون آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) که نمایندگی آن در روسیه باید فعالیت خود را متوقف کند، نباید روی روابط مسکو و واشنگتن تاثیر منفی بگذارد.

ریابکوف در نشست سالانه «مشارکت روسیه و آمریکا دراقیانوس آرام» که در شهر تاکوم در ایالت واشنگتن برگزار شده، گفت: در رابطه با تصمیم توقف فعالیت آژانس توسعه بین المللی آمریکا در روسیه از تاریخ اول اکتبر باید بگویم که در جریان این نشست در این رابطه هم صحبت شد و نمایندگان روسیه ابراز امیدواری کردند که این اقدام تاثیری بر دورنمای همکاری‌های برابر و متقابلا سودمند در عرصه‌های دیگر نداشته باشد و روابط دو کشور روند عادی خود را طی کند.

"الکساندر لوکاشوویچ" سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه در تفسیر تصمیم مقامات مسکو در این رابطه چنین توضیح داده است: این تصمیم (بستن نمایندگی آژانس توسعه بین المللی آمریکا در روسیه) در وهله نخست به جنبه فعالیت مقامات این سازمان در کشور ما مربوط می‌شود که در همه موارد پاسخگوی اهداف اعلام شده آنها در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه مسائل انسان دوستانه نبوده است. صحبت بر سر تلاش برای تاثیرگذاری بر روند جریانات سیاسی در روسیه، از جمله انتخابات در سطوح مختلف و فعالیت جامعه مدنی است.

این دیپلمات همچنین اعلام کرد که مسائل جدی در رابطه با فعالیت آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در مناطق مختلف روسیه، به ویژه در منطقه قفقاز شمالی وجود داشت که مقامات مسکو بارها در این خصوص به همتایان آمریکایی خود هشدار داده بودند.

لوکاشوویچ یادآور شد: باید این وضعیت را هم در نظر گرفت که روسیه اکنون در جهان جزو «اعطاء کنندگان جدید» است و دیگر از قبول وضعیت دریافت کننده کمک‌های انسان دوستانه از سوی همه سازمان‌های بین‌المللی خودداری می‌کند. ضمن اینکه جامعه مدنی روسیه هم کاملا توسعه یافته است و دیگر نیازی به «هدایت از خارج» ندارد.
کد مطلب: 7902
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *