۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۸

حضور نظامی روسیه در خاک تاجيکستان تمدید می‌شود

در جریان سفر معاون اول نخست وزیر روسیه به تاجیکستان که پیش از سفر مهم پوتین به این کشور انجام گرفت، مسئله تمدید حضور نظامیان روسیه در خاک تاجیکستان نهایی شد.
منابع رسمی سفر "ایگور شوال اف" و هیئت همراه او به تاجیکستان را در زمینه حل مسائل مورد بحث و تهیه سند نهایی در خصوص ادامه کار پایگاه نظامی ۲۰۱ عنوان می‌کنند.

بنا به گفته این منابع، مقام عالی رتبه روسیه که در دیدار و مذاکراتی که روز جمعه با مقامات تاجیک انجام داد همزمان با موضوع همکاری‌های نظامی و تعیین سرنوشت پایگاه ۲۰۱ همچنین مسائل وابسته به مهاجران کاری تاجیکستان را نیز بررسی کرد.

گفتنی است که "کونستانتین رومودانوفسکی" رئیس نهاد مهاجرت روسیه و "آناتولی آنتون اف" معاون اول وزیر دفاع این کشور از دیگر اعضای این هیئت بودند که در بررسی مسائل مورد بحث شرکت کردند.

بنا به گزارش منابع رسمی، مسائل توسعه همکاری‌ها، تحکیم مناسبات اقتصادی و تجاری، از جمله کاهش عوارض گمرکی برای محصولات نفتی روسیه که به تاجیکستان صادر می‌شود، همچنین تسریع اجرای برخی از توافقنامه‌های موجود از محورهای مذاکرات معاون اول نخست‌وزیر روسیه و هیئت همراه وی در دیدار با "امامعلی رحمان" رئیس جمهوری تاجیکستان، "عاقل عاقل اف" نخست‌ وزیر و "نظام‌الدین زاهداف" معاون وزیر خارجه این کشور بود.

بنا به این گزارش، هدف اصلی این مذاکرات آماده سازی موضوعات مورد نظر برای بررسی در سطح عالی در چارچوب سفر رئیس جمهوری روسیه به تاجیکستان است.

در سفر "ولادیمیر پوتین" به تاجیکستان که قرار است در اوایل ماه آکتبر یعنی تا دو هفته دیگر انجام گیرد، چند سند تازه از جمله توافقنامه در مورد تمدید حضور پایگاه ۲۰۱ به امضا می‌رسد.

منابع رسمی اگرچه جزئیات بیشتری را در مورد نتایج این مذاکرات اعلام نمی‌کنند ولی با توجه به اینکه شوال اف از افراد نزدیک رئیس جمهور روسیه بوده و در کابینه دولت مسئول بخش اقتصادی است، می‌توان بر اجرای مسائل مطرح شده اعتماد کرد.

"رستم حیدراف" کارشناس تاجیک مسائل منطقه نتایج این بازدید را برای حل بسیاری از بحث‌های موجود در روابط دوشنبه و مسکو مهم می‌داند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: با توجه به این که رئیس جمهوری روسیه در سفر به بیشکک در رابطه با موضوعات اصلی مورد بحث از جمله حضور نظامی روسیه و ساخت نیروگاه‌های برق آبی در قرقیزستان و تاجیکستان دقیقا ابراز نظر کرد، می‌توان این انتظار را داشت که مذاکرات شوال اف در دوشنبه نیز مرحله نهایی در برنامه آمادگی به سفر پوتین است.

این کارشناس با اشاره به این که رئیس جمهور روسیه در پایان دیدار و مذاکرات خود در بیشکک پایگاه‌های نظامی کشورش در قرقیزستان و تاجیکستان را عامل مهم برای تامین ثبات آسیای مرکزی دانست، تاکید کرد: همانگونه که به ازای بدهی‌های قرقیزستان سندی در زمینه پایگاه نظامی روسیه در این کشور امضا و زمان حضور آن برای ۱۵ سال آینده تمدید شد، برای تاجیکستان نیز با ارائه تسهیلاتی برای صادرات مواد سوختی و همچنین همکاری در زمینه کاهش مشکل انرژی تاجیکستان قرارداد تمدید حضور پایگاه ۲۰۱ باید نهایی شده باشد.

این کارشناس معتقد است: سفر معاون اول نخست‌وزیر روسیه به تاجیکستان مشکلات اصلی روابط دوشنبه و مسکو را حل کرده و برای امضای اسنادی در این زمینه و در چارچوب برنامه سفر اتی پوتین به این کشور مساعدت می‌کند.
کد مطلب: 7933
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *