۰
شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵

مأموریت وزارتخانه‌ها باید بازنگری شود

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با تأکید براینکه باید در مأموریت وزارتخانه‌ها بازنگری صورت بگیرد، گفت: متأسفانه به دلیل ضعیف شدن دولت جذب نیروهای زبده و نفرات اول کنکور به حداقل رسیده است.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با تأکید براینکه باید در مأموریت وزارتخانه‌ها بازنگری صورت بگیرد، گفت: متأسفانه به دلیل ضعیف شدن دولت جذب نیروهای زبده و نفرات اول کنکور به حداقل رسیده است.
به گزارش فارس، علی نقی مشایخی در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با اشاره به اینکه درآمد سرانه در ایران روند رضایت‌بخشی ندارد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد  زمانیکه درآمد سرانه ایران با ترکیه مساوی و حتی بیشتر بود به یکباره و از سال ۹۰ همزمان با دوران سازندگی ترکیه درآمد سرانه خود را افزایش داد و ایران متوقف شد.
وی با بیان اینکه از سال ۵۸ تا ۹۵ تعداد زندانیان در کشور نیز افزایش یافته است، گفت:‌افزایش تعداد زندانیان نگران‌کننده است و اگر به شاخص‌های اجتماعی نگاه کنیم در این چند دهه رفتارها رضایتبخش نبوده است.
مشایخی به وضعیت آب نیز اشاره کرد و گفت: در دشت رفسنجان دو برابر ورودی آب است برداشت  صورت می‌گیرد و این نشان می‌دهد آب جزو ابر چالش‌های کشور است.پس همه جنبه‌ها را که نگاه کنیم می‌بینیم اجرا به خوبی رعایت نشده است.
وی افزود: شاید بگوییم که کیفیت دولت را باید تغییر دهیم و اگر دولت خوب باشد بقیه چیزها درست می‌شود اینگونه می‌شود که کانون توجهات به سمت دولت می‌رود که این درست نیست.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف به افزایش تعداد کارکنان دولت بعد از جنگ اشاره کرد و گفت: تعداد کارکنان دولت بعد از جنگ رشد کرد. به طوری که بودجه‌های عمرانی دولت تا سال ۸۸ رشد کرد و سپس ثابت شد.
مشایخی با اشاره به اینکه به طور متوسط درآمد دولتی‌ها از متوسط درآمد کشور کمتر بوده است، گفت: ممکن است بگوییم در این صورت حقوق‌ها را دولت زیاد کند اما اگر این اقدام صورت گیرد تورم ۲۰ درصد می‌شود و کسری بودجه زیاد موجب دامن زدن به تورم می‌شود.
وی افزود: ضعیف شدن قدرت خرید کارمندان و عدم جذب نیروهای زبده در دولت باعث شده تا عملاً نفرات اول کنکور جذب دولت نشوند، در حالی که باید بهترین مغزها جذب دولت شوند و متأسفانه دولت از نیروهای با استعداد و زبده تهی شده است.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عدم توانایی بالای دولت باعث شده تا زبده‌ها دولت را ترک کرده و جذب بخش خصوصی شوند، گفت: اینگونه می‌شود که دولت از لحاظ کارشناسی ضعیف‌تر می‌شود پس در طول زمان سازمان‌های دولتی علاوه براینکه دچار فقر شده‌اند دچار گسستگی نیز شده‌اند.
مشایخی با اشاره به اینکه همواره وزارتخانه‌ها در طول سال‌های گذشته تغییر نام داده و هر کدام مأموریت‌های مختلفی پیدا کرده‌اند، گفت: بعد از سیاست‌های اصل ۴۴ که تغییر نگرش اساسی در مورد دولت صورت گرفت اگر سؤالی صورت بگیرد که این وزارتخانه‌ها چه نقشی دارند جوابی وجود ندارد.
وی افزود: ساختار سیاسی بر روی کیفیت دولت تأثیر می‌گذارد و این ساختار سیاسی است که در تنظیم بودجه و حتی افراد نقش دارد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: وقتی دولت تصدیگری می‌کند دولت فقیرتر می‌شود و ساختار اقتصادی بر فرهنگ اثر می‌گذارد و اینگونه می‌شود که رشوه زیاد و دولت فقیرتر می‌شود و از سوی دیگر زمینه لغزش افزایش می‌یابد و این اقدامات عادی و قبح آن در جامعه ریخته می‌شود.
به گفته مشایخی ارزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای از بین می‌رود چرا که نوع فرهنگ بر ساختار اقتصادی تأثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه وقتی درآمد نفت زیاد است دست‌ها باز است و بودجه افزایش می‌یابد، بیان داشت: وقتی بودجه افزایش و درآمد زیاد می‌شود تورم بالا می‌رود و وقتی درآمد نفتی کم می‌شود یا باید بودجه را کاهش دهند که اینطور نمی‌شود و کسری بودجه زیاد می‌شود و افزایش بدهی‌ها خود را به خوبی نشان می‌دهد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه کشور یک تورم مزمن دارد که در ساختار سیاسی به خوبی دیده می‌شود، گفت: تورم را نمی‌توان تحمل کرد و این تورم موجب کاهش قدرت خرید کارمندان می‌شود. بنابراین گرایش به فساد افزایش می‌یابد و چندین دستگاه بازرسی ایجاد می‌شود که جلوی فساد را بگیرد.
مشایخی با اشاره به اینکه این اقدامات جسارت مدیران را کم می‌کند، گفت: فضای کسب و کار در ایران پایین است چون فساد در آن زیاد است بنابراین ریشه تورم مزمن در ساختار سیاسی است.
وی با اشاره براینکه از حوزه سیاسی چه می‌خواهیم گفت: ما از ساختار سیاسی شایستگی و پاسخگویی مدیران سیاسی را می‌خواهیم. چراکه رشد رهبران سیاسی موجب رشد مدیران خواهد شد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در ساختار سیاسی باید شفافیت و پاسخگویی باشد، اظهار داشت: کیفیت دولت می‌تواند در حوزه سیاسی تأثیر بگذارد پس اگر می‌خواهیم شروع کنیم که دولت اصلاح شود عده دیگر به اصلاح ساختار سیاسی بپردازند.
مشایخی گفت: پس بر اساس سیاست‌های کلی باید مأموریت وزارتخانه‌ها را بازنگری کنیم و ببینیم که این وزارتخانه‌ها چه باید بکنند و از آنها چه می‌خواهیم و چه وظایف و شرایطی باید داشته باشند.
وی افزود: با اصلاح و بازنگری در مأموریت وزارتخانه‌ها یک وزارتخانه چند هزار نفری به وزارتخانه چند صدنفری کاهش می‌یابد پس باید وزارتخانه‌ها به سمت حکمرانی حرکت کنند پس بنابراین یک نقشه راه می‌خواهند.
به گفته عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، به هر حال باید فکری برای معیشت افرادی که از این وزارتخانه‌ها خارج می‌شوند کرد و هزینه آنها را پذیرفت.
کد مطلب: 79382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *