۰
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۵
کواکبیان در برنامه تلویزیونی «متن حاشیه» شبکه 3 با اشاره به حوادث اخیر:

وزارت کشور با محوریت احزاب و حفظ امنیت اجتماعات زمینه‌ساز بیان مطالبات قانونی مردم باشد

اعتراضات اخیر مردم وقتی فرصت تلقی می‌شود که همه جهت افزایش کارآمدی برای رفع مطالبات مردم تلاش کنند
وزارت کشور با محوریت احزاب و حفظ امنیت اجتماعات زمینه‌ساز بیان مطالبات قانونی مردم باشد
دکتر مصطفی کواکبیان سه‌شنبه هفته گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» به تشریح حوادث اخیر در کشور پرداخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ به سوالی در مورد سوءاستفاده قدرت‌های خارجی از اعتراضات اخیر و با اشاره به اینکه اینگونه حوادث نه برای اولین بار و نه برای آخرین بار است که انقلاب به خودش دید و یا خواهد دید، گفت: در طول 4 دهه از عمر انقلاب اسلامی، همواره مشاهده کرده‌ایم که قدرت‌های خارجی به محض آنکه اتفاقی در داخل کشور روی می‌دهد، می‌کوشند تا موج سواری کنند.
کواکبیان به دخالت‌های مقامات آمریکایی در حوادث روزهای گذشته در ایران پرداخت و افزود: در این مدت آقای ترامپ چند بار اظهارات مداخله‌جویانه از طریق توئیت کردن صورت داد و مقامات آمریکایی و شبکه‌های خارجی هم به نوعی کوشیدند تا اظهارات مداخله‌جویانه داشته باشند.
این در حالی است که باید بدانند مشکلات داخلی ایران به ملت سرافراز ایران مربوط است و این موضوعات به آنها ربطی ندارد که بخواهند سوءاستفاده کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌ خاطرنشان کرد: قطعا اگر  مردم ایران هم ببینند که در هر جا رد پای خارجی‌ها در میان است، محکم خواهند ایستاد و چنین کارهایی در سد ملت هیچ خللی ایجاد نخواهد شد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی در ادامه به مطالبات اقتصادی مردم اشاره کرد و اظهارداشت: بالاخره یک زمینه‌های داخلی وجود داشت و مردم مطالبات اقتصادی داشتند و طبیعی است دشمنان انقلاب هم منتظر هر فرصتی هستند تا بخواهند در امور داخلی ایران دخالت و موج سواری کنند، که این بار مسائل اقتصادی بهانه‌ای شد تا از آن سوء استفاده شود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس به اقدامات مداخله‌جویانه عربستان سعودی پرداخت و گفت: عربستان محلی از اعراب ندارد که بخواهد در این مسائل دخالت کند. کشوری که بویی از دموکراسی به خود ندیده و هنوز شاهزادگانش در حال انتقام‌جویی‌های سیاسی و اقتصادی داخلی علیه یکدیگر هستند، بهتر است اول به مشکلات داخلی خودش بپردازد و بعد بخواهد برای دیگران اظهار نظر کند.
مصطفی کواکبیان افزود: واقعیت آن است که سعودی‌ها بیشتر ‌‌خواستند از طریق فضای مجازی و با بهره‌گیری از برخی از عناصر خودشان ‌از این اتفاقات سوء استفاده کنند و این مطالبات را برجسته کنند و به نوعی به افراد خط دهند و در حد اطلاعاتی که دارم، هزاران پیامک از طریق سعودی‌ها برای ایجاد اغتشاشات خیابانی خط دهی شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌خاطرنشان کرد: قطعا عربستان سعودی از اقتدار ایران در منطقه و پیشرفت‌ها و همچنین نقشی که هم اکنون در بحرین، یمن، عراق و سوریه دارد، احساس شکست می‌کند و آنها خواستند از این طریق، نوعی انتقام‌جویی کنند.
مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری در ادامه به نقش عناصر ضد انقلاب خارج‌نشین در این حوادث اشاره کرد و گفت: بدون شک اخبار موجود نشان می‌دهد که برخی عناصر ضد انقلاب تصور می‌کردند که از این اتفاقات می‌توانند بهره ببرند و موج‌سواری کنند و منویات خود را به ثمر برسانند، در حالی که مردم ایران بسیار هشیار و آگاه هستند و‌ اینگونه عناصر نمی‌توانند به این موج‌سواری‌ها ادامه دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقش مردم در مدیریت اینگونه حوادث اشاره کرد و گفت: بنده کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم برای مردم رهنمودی داشته باشم و البته مردم خودشان با بینش و آگاهی، شرایط را مدیریت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا دست‌های خارجی بخواهند سوءاستفاده کنند.
وی افزود: ما هم به عنوان مسوولان نباید مشکلات و مطالبات مردم را نادیده بگیریم و باید در راه رفع مشکلات بیشتر فعالیت کنیم و همچنین فضا را برای اینکه اعتراضات به صورت قانونی صورت بگیرد فراهم کنیم.
مصطفی کواکبیان به پیشنهادش به وزارت کشور اشاره کرد و اظهارداشت: به مسوولان گفته‌ام به طور نمونه در تهران مکانی آماده شود تا مردم بتوانند با مجوز قانونی، خواسته‌های خودشان را حتی با حمایت پلیس از طریق تجمع و راهپیمایی مطرح کنند. مردم هم سطح کمال و فکرشان بالاست و اجازه نخواهند داد که اعتراضات قانونی اشان به آشوب بیانجامد. چرا که ما اگر زمینه را برای مردم ایجاد کنیم، مردم می‌توانند از طریق قانون، خواسته‌هایشان را مطرح کنند.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: من در اینجا می‌خواهم به نقش احزاب، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب و چه میانه رو، اشاره کنم. احزاب در قانونمدار کردن پیگیری مطالبات مردم، نقش بسزایی دارند و بدانیم اگر زمینه اخذ مجوزهای قانونی برای طرح مطالبات مردم را فراهم نکنیم، قطعا با چنین حاشیه‌هایی روبرو خواهیم شد و طرح مطالبات مردم به مسیر غیر قانونی می‌رود که مورد پسند هیچ‌کس نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌در ادامه به حوادث روزهای اخیر ایران و حواشی تلخ آن پرداخت و مطرح کرد: کسانی که از اینگونه اجتماعات و راهپیمایی‌ها به دنبال ایجاد اغتشاش و آشوب بودند، ابتدا خواستند که از اجتماعی که 7 دی از مشهد شروع شد و به استان‌های دیگر کشیده شد، سوء استفاده کنند و در ابتدا هم تصور می‌کردند که به موفقیت دست یافته‌اند. اما چون جواب خودشان را نگرفتند  دست به آشوب‌های خیابانی زدند که در این میان عناصر سلطنت طلب و منافقین هم موج‌سواری کردند. اما ملت ایران ، ملتی فهیم است و نشان دادند که منافع ملی را فدای خواسته‌های شخصی نمی‌کنند.
قطعا آشوب‌ها و اغتشاش‌ها و تخریب اموال عمومی، کار مردمی‌ که در ابتدا به خاطر مطالبات اقتصادی به خیابان آمدند، نیست.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی اظهارداشت: مردمی‌که برای اعتراض به گرانی، فقر و بیکاری با شعار «مرگ بر گرانی» به خیابان‌ها آمدند، هیچ وقت به مراکز عمومی ‌و دولتی حمله نمی‌کنند و همان‌طور که بارها گفته‌ام، اعتراضات قانونی آری : آشوب و اغتشاش هرگز.
وی به اظهارات رئیس جمهور هم اشاره کرد و گفت: همانطور که رئیس جمهور هم مطرح کرد، این اعتراضات می‌تواند فرصت باشد نه تهدید.
در واقع مسوولان قوای سه گانه باید این را فرصتی بدانند تا خلاءهایی که وجود دارد برطرف شود و با افزایش کارآمدی، مشکلات مردم رفع شود. این اتفاق تلنگری است به همه، تا با جدیت بیشتری در راستای توسعه کشور گام برداریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌گفت: به طور نمونه مجلس در هنگام بررسی بودجه باید به مشکلات و مسائل مردم توجه بیشتری بکند. تا به طبقات ضعیف فشار کمتری وارد شود. جامعه تاب تحمل افزایش قمیت فرآورده‌های نفتی و یا افزایش قمیت بنزین را ندارد و در مورد هدفمندی یارانه‌ها هم باید کار کارشناسی صورت بگیرد تا توده ضعیف جامعه، ضعیف‌تر نشود.
وی به وظایف قوه‌قضائیه اشاره کرد و افزود: مردم باید به عینه عدالت قضایی را ببینند و به طور مثال در‌خصوص مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری با جدیت بیشتری باید پیگیری شود و مردم نسبت به اینکه مطالباتشان در حال پیگیری است، اقناع شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به نقش صدا و سیماهم پرداخت و اظهارداشت: صدا و سیما هم در این میان نقش بسزایی در تنویر افکار عمومی‌دارد. به طوریکه وقتی در مورد افزایش قیمت تخم مرغ، شاهد عللی مثل آنفلوانزای مرغی هستیم که باعث شد تا با کاهش تولید این محصول روبرو شویم، نباید صداو سیما به گران شدن آن دامن بزند و افزایش غیرطبیعی آن را بیشتر نمود دهد تا جامعه تحریک شود. البته نمی‌خواهم بگویم تعمدی در کار بوده ولی بهتر است راهبردهای کلانی داشته باشم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌در ادامه به لزوم اتحاد و وحدت در کشور پرداخت و گفت: بنده بسیار خوشحال شدم که وزارت کشور از دبیران کل احزاب و یا مدیران مسوول مطبوعات و رسانه‌ها در این روزها دعوت کرد چرا که چنین حوادثی نباید جناحی تفسیر شود ‌برخی دوستان می‌گویند مثلا فلان امام جمعه در فلان شهر چنین گفته: پس فلان جناح مقصر و شروع‌کننده است و یا برخی دیگر بخواهند علیه دولت سخن بگویند.
بنده می‌گویم هیچ اصولگرای عاقل و اصلاح‌طلبی، به دنبال بی‌نظمی و هرج و مرج‌طلبی و بروز چنین اتفاقاتی نخواهند بود.
وی افزود: این اتفاقات درس اتحاد بین همه جناح‌ها را باید به همراه داشته باشد. همه باید بپذیریم که خط قرمزها چیست و کسی از آن عبور نکند.
کواکبیان به برخی اقدامات تحریک آمیز صدا و سیما به مناسبت سالگرد 9 دی پرداخت و گفت: اینکه در چنین شرایطی از کشور، صداوسیما مباحثی را مطرح کند که به جای آنکه آتش را خاموش کند،گویا دستی هست که می‌خواهد این آتش شعله‌ورتر شود، این کارها درست نیست.
وی افزود: اتحاد ملی و انسجام عمومی‌درس کلی ما است نه برای همین چند روز، بلکه برای همیشه.
مدیر مسوول روزنامه مردم‌سالاری گفت: مردم بسیار خوبی داریم، مردمی‌که به ما می‌گویند مطالباتی به حق داریم اما اجازه هم نمی‌دهیم کسی از آنها سوءاستفاده کند. در واقع می‌خواهم بگویم از عواملی که باعث می‌شود به وحدت و انسجام در کشور خدشه وارد شود باید دوری کنیم.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه  اظهارداشت: رفتارهای آمریکایی‌ها در این چند روز این پیام را برای ما دارد که این ملت دشمنانی دارد به طور نمونه ترامپ به صراحت ملت ایران را تروریست می‌خواند.
وی افزود: آمریکایی که این روزها در عرصه بین‌المللی تنهاتر از همیشه است به طور مثال در موضوع انتقال پایتخت سیاسی به بیت‌المقدس همه دیدند که 128 کشور دنیا در مجمع عمومی‌سازمان ملل آمدند و صددرصد این موضوع را محکوم کردند و حتی در شورای امنیت هم 14 کشور مخالفت کردند.
کواکبیان گفت: آمریکا و اسرائیل باید خجالت بکشند که بخواهند برای حق آزادی ما دلسوزی کنند.
وی افزود: من نمی‌گویم که ما مشکل نداریم، چرا که من خودم از منتقدان برخی عملکرد‌ها هستم و در نطق‌های بنده در مجلس هم معلوم است، که به طور نمونه در 26 آذر هم در نطق مجلسم قبل از این حوادث به سه قوه‌ تذکراتی برای حل مشکلات کشور دادم، اما باید مراقب هم باشیم که طرح مطالبات به گونه‌ای نباشد که مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
وی افزود: لذا باید مطالبات مردم را فراموش نکنیم و در راستای حل این مطالبات بر حق، تمام تلاش صورت بگیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌ در ادامه به نحوه عملکرد دستگاه‌های امنیتی و انتظامی‌در برخورد با حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برخورد بسیار مدارا جویانه‌ای صورت گرفت که جا دارد از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی‌تشکر شود. البته ممکن است در برخی شهرهای کوچک که آموزش‌های لازم داده نشده بود، حوادثی هم رخ داده باشد که بهتر است آموزش بیشتری صورت بگیرد. بنده به معاون امنیتی وزارت کشور هم گفتم در برخی کشورها، پلیس‌ها را آموزش می‌دهند که حتی کتک هم بخورند اما به مردم صدمه‌ای نزنند.
مشخصا نیروی انتظامی ‌که در صحنه بوده و خیلی جاها ‌صدماتی هم دیده است ولی در مجموع برخورد مسالمت‌آمیزی داشته است که جای تشکر دارد. البته این نکته هم وجود دارد که باید جلوی  کسانی را که قصد اقدامات غیر قانونی و تخریب اموال عمومی‌را دارند، گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال مجری درخصوص اینکه مشاهده شده عده معدودی پرچم ایران را به آتش کشیده‌اند، گفت: همان طور که گفتم، در یک ‌شورش کور‌ ‌عده‌ای که نه هویت ملی و نه هویت مذهبی برایشان مطرح نیست هم می‌کوشند تا موج سواری کنند. چرا که کدام ایرانی حاضر است که پرچم‌اش را آتش بزند. همانطور که هیچکس راضی نیست تا کوچک‌ترین هتک حرمتی به ارزش‌های اسلامی‌هم صورت بگیرد.
لذا این حرکت نشان از عمق کینه با ایران و ایرانیت و اسلام‌ و اسلامیت دارد.
وی افزود: لذا باید درس‌هایی از این اتفاقات بیاموزیم و صف مطالبات به حق مردم را با کسانی که به دنبال اغتشاش و آشوب هستند جدا کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد: مردم در اینگونه حوادث باید آرامش خودشان را کاملا حفظ کنند و از مطالباتی که دارند هم دست نکشند، اما بدانند راه قانونی و مسالمت آمیز برای طرح مطالبات وجود دارد.
وی افزود: مسوولان باید برای اینکه مردم به آرامش برسند، توضیحات کافی درخصوص تلاش‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی کشور را ارائه دهند تا مردم قانع شوند و اعتماد کنند که مشکلاتشان در حال رفع شدن است.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع مجلس شورای اسلامی‌در ادامه به نقش مسوولان اشاره کرد و گفت: قوه‌قضائیه باید به صراحت درخصوص پرونده‌های اقتصادی اعلام نظر کند. چقدر روی حقوق‌های نجومی که  ‌در مجموع 30 میلیارد تومان بود، مانور داده شد اما یک رقم از پرونده میلیاردی نفتی (بابک زنجانی) فقط 11 هزار میلیارد تومان است که در اینجا می‌طلبد مردم عدالت قضایی را به عینه ببینند. وی به نقش قوه مقننه در حل مشکلات اشاره کرد و اظهارداشت: ما مجلسی‌ها هم نباید همه انتظارات را از دستگاه‌های دیگر داشته باشیم، بلکه باید با تمام وجود برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم. به طور مثال بودجه 97 به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و ضروری است با کار کارشناسی در راستای حل مشکلات مردم گام برداریم.
قطعا گران نشدن بنزین، یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: ضرورت دارد عدالت تقنینی هم که همه را به یک چشم ببینیم شکل بگیرد و همه جاهایی که بودجه‌هایی را می‌گیرند حتما به صورت شفاف حساب پس بدهند و دیوان محاسبات هم به طور مساوی بر همه نظارت کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما حامی‌جدی دولت هستیم اما این بدان معنا نیست که انتقاد نداریم و بگوییم تیم اقتصادی دولت صددرصد بی‌اشکال است. ضرورت دارد هماهنگی‌های جدی‌تری در تیم اقتصادی صورت بگیرد تا شاهد رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری باشیم و یا به طور نمونه رئیس بانک مرکزی توضیحات شفاف تری درخصوص موسسات مالی و اعتباری که محصول دوران دولت نهم و دهم است، ارائه دهد.
وی افزود: در اینجا ضرورت دارد به این نکته هم اشاره کنم که مطرح می‌شود عده‌ای از مسوولان نهم و دهم هم بوده‌اند که در این حوادث آتش بیار معرکه شده‌اند که آن مهم است و باید ببینیم که آیا نقش داشته‌اند؟
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در خاتمه به نقش مهم احزاب اشاره کرد و گفت: احزاب از همه جناح‌ها باید دست به دست بدهند و در قالب یک توافق و منشور ملی در راستای توسعه کشور گام بردارند.
وی افزود: باید برای اداره کشور به سمت محوریت احزاب برویم. در شرایط موجود یکی از خلاء‌هایی که وجود دارد این است که احزاب جدی گرفته نمی‌شود.
کواکبیان گفت: در سال 1404 طبق سند چشم انداز باید کشور اول منطقه و دهمین کشور دنیا شویم، که تحقق این امر بر  این است که همه تمرکز و فکرمان را بر حل مشکلات مردم قرار دهیم.
 
کد مطلب: 80226
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *