۰
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۷
استاد دانشگاه تهران:

اقتصاد هفدهم دنیا نیستیم

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «نمی توان هر دستگاهی را جهت اداره به دست هر کسی داد. باید کسانی که عهده دار مسئولیتی می شوند طبق فرمایش حضرت امام اگر خود می بینند، نمی توانند کاری انجام دهند، کنار بروند و منتظر نباشند که مردم آنها را برکنار کنند.»
این روزها شکاف طبقاتی کاملا روشن و نمایان است. برخی ماشین های لوکس چند صد میلیونی و خانه های چند میلیاردی دارند؛ در حالی که بسیاری دیگر در فراهم کردن چند میلیون برای مراسم عقد، تشکیل خانواده، براه انداختن کار و ... مانده اند. شکاف طبقاتی گویا به مانند برخی از بازارها در ایران لحظه‌ای افزایش می‌یابد! چرا و به چه دلیل شکاف طبقاتی در ایران در حال افزایش است؟

دکتر غلامرضا اسلامی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «انتظار نبود با این همه شهید و جانباز و رشادت هایی که برای این انقلاب انجام شد؛ شاهد چنین شکاف طبقاتی در جامعه باشیم. ولی این شکافی که وجود دارد زائیده ساختار اقتصاد کشور است.»

وی ادامه داد: «در حقیقت ساختار اقتصاد کشور خود را بر ساختار اجتماعی تحمیل کرده است و این تحمیل باعث شده که طبقات میانه و ضعیف جامعه ضعیف تر و طبقه مرفه جامعه، ثروتمند تر شود و طبیعتا شکاف لایه های مربوطه هم بیشتر شده است.»

وی افزود: «به این موضوع در اقتصاد نشت به پایین می گویند. یعنی نشت به پایین میزان نفتی که می فروشیم یا درآمد ناخالص ملی ما بسیار کم است. یعنی در طبقات بالا آنقدر سنگریزه ریخته شده که این درآمد به سمت پایین نشت نمی کند. این وضعیت بدین معناست که ساختار اقتصاد کشور باید متحول شود و الگوهای اقتصادی آن تغییر کند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به نظر می رسد کسانی که اقتصاد کشور را اداره می کنند به تئوری ها و نظریات جدید نرسیده اند. اقتصاددانان ما نظریات جدیدی خلق نمی کنند و طی این سالیان نظریه اقتصادی جدیدی به دنیا نداده اند که مثلا بگویند این نظریه اقتصاد ایران است.»

وی ادامه داد: «متاسفانه همه نظریات را از غرب می گیریم و همان را کپی می کنیم که طبیعتا با ساختار اجتماعی ما همخوانی ندارد. لذا دولت باید ضمن آنکه دانشجو می پذیرد؛ نظریه پرداز نیز تربیت کند.»

وی خاطرنشان کرد: «نمی توان هر دستگاهی را جهت اداره به دست هر کسی داد. باید کسانی که عهده دار مسئولیتی می شوند طبق فرمایش حضرت امام اگر خود می بینند نمی توانند کاری انجام دهند، کنار بروند و منتظر نباشند که مردم آنها را برکنار کنند.»

وی ادامه داد: «چرا ما با این همه اقتصاددان، دانشکده اقتصاد و مجلات علمی یک نظریه که با ساختار اقتصادی ایران مطابقت کند و موجب پیشرفت اقتصاد ایران شود نداریم؟ این موضوع جای تاسف و غصه دارد.»

اسلامی ضمن موثر بودن سیاست هایی که موجب رونق دلالی و تضعیف بازار شده بر افزایش شکاف طبقاتی گفت: «عده ای هستند که اطلاعات را می خرند. به خصوص از زمانی که ورود کالاهای چینی به ایران باز شد تضعیف بازار شدت گرفت.»

وی تاکید کرد: «برخی انتصابات را که شاهد هستیم، می بینیم این شخص برای این پست واقعا مُضّر است و اصلا کاری نمی تواند انجام دهد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «ما معمولا در مدیریت استراتژیک اینگونه ترسیم می کنیم که کجا ایستاده ایم. یعنی باید ببینیم اقتصاد ما اکنون کجا قرار دارد. با امکاناتی که ما داریم و با این همه نیروی تحصیل کرده و نیروی کار خوب باید دید به کجا می توانیم برسیم و باید آن را زمان بندی کنیم.»

وی ادامه داد: «باید حرف هایی که می زنیم مبتنی بر ارقام و آمار و مستند بر اسناد و مدارک باشد. ما به لحاظ منابع زیرزمینی و خدادادی جزء ده کشور ثروتمند سرانه هستیم. لذا این کشور پتانسیل پر کردن شکاف اقتصادی موجود ظرف ۵ سال را خواهد داشت.»

وی در پایان تصریح کرد: «البته اینکه گفته شده ما اقتصاد هفدهم دنیا هستیم با این موضوع متفاوت است و این مسئله مورد تایید بنده نیست و ما اقتصاد هفدهم دنیا نیستیم؛ بلکه از نظر منابع طبیعی و به لحاظ سرانه جزء ده کشور ثروتمند دنیا می باشیم.»

 
کد مطلب: 8055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *