۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۳

ترامپ زیر ضرب!

دردسرهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تمامی ندارد. بعد از افشاگری‌های کتاب جنجالی «خشم و آتش در کاخ سفید»، حالا رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از علاقه خود برای انجام گفت‌وگویی با رئیس‌جمهوری آمریکا خبر داده است.
دردسرهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تمامی ندارد. بعد از افشاگری‌های کتاب جنجالی «خشم و آتش در کاخ سفید»، حالا رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از علاقه خود برای انجام گفت‌وگویی با رئیس‌جمهوری آمریکا خبر داده است.
به گزارش شرق، این مسئله بحثی را در میان نزدیکان و تیم حقوقی ترامپ به راه انداخته که چگونه از وقوع این نشست جلوگیری کرده یا محدودیت‌هایی برای این دیدار احتمالی ایجاد کنند. هرچند از این مسئله تحت عنوان گفت‌وگو یاد می‌شود، اما واکنش تیم حقوقی ترامپ نشان می‌دهد که این گفت‌وگو فرق چندانی با بازجویی ندارد. مولر برای اولین‌بار بحث گفت‌وگو با ترامپ را در جریان دیداری در اواخر ماه دسامبر با دو نفر از وکلای او مطرح کرد.
یکی از چهره‌های نزدیک به ترامپ که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست» خبر داده که تیم مولر می‌تواند بخش کوچکی از پرسش‌های خود را در طول چند هفته آتی با رئیس‌جمهور در میان بگذارد، اما این تمام ماجرا نبود. روز گذشته رسانه‌های آمریکایی از انتشار سندی خبر دادند که از رابطه ترامپ و برخی گروه‌های تبهکار پرده برمی‌دارد.
ترامپ و تکرار داستان ریگان
با وجود تردیدهای تیم وکلای رئیس‌جمهوری آمریکا، به نظر، ترامپ شخصا نه‌تنها مشکلی برای پاسخ‌دادن به سؤالات مولر ندارد، بلکه فکر می‌کند این مسئله می‌تواند به تردیدها و شبهات درخصوص همدستی ستاد انتخاباتی او با روسیه در انتخابات سال ٢٠١٦ میلادی پایان دهد. او روز یکشنبه در پاسخ به سؤالی درخصوص گفت‌وگو با مولر، با استقبال از این مسئله بار دیگر تأکید کرد که چیزی برای پنهان‌کردن ندارد.
بااین‌حال وکلای ترامپ چندان علاقه‌ای به این ندارند که ترامپ رودررو با مولر و بدون حد و مرز مشخص به سؤالات بازرس ویژه پاسخ دهد. درواقع دغدغه اصلی آنها این است که آیا ترامپ باید به سؤالات مولر به صورت کتبی پاسخ بدهد یا نه؛ این همان کاری است که دونالد ریگان در جریان تحقیقات درخصوص پرونده ایران- کنترا انجام داد و در عمل به ضرر او تمام شد. با این تفاسیر، به نظر، تیم حقوقی ترامپ هنوز درخصوص درخواست گفت‌وگوی حضوری با ترامپ به اجماع نرسیده و تاکنون نیز در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند.
تای کاب، وکیل کاخ سفید، نیز در بیانیه‌ای درخصوص پاسخ دولت به خواست مولر برای گفت‌وگو با ترامپ گفته است که کاخ سفید نمی‌خواهد درخصوص ارتباطاتش با این اداره اظهارنظری بکند. قرار است مولر و تیم حقوقی ترامپ به‌زودی یک‌بار دیگر برای گفت‌وگو درخصوص مضمون مصاحبه و شرایط دو طرف با یکدیگر دیدار کنند. به نظر نکته حیاتی برای تیم وکلای ترامپ اطلاع از نوع سؤالاتی است که قرار است از ترامپ پرسیده شود.
خواست مولر
به نظر، هدف مولر از این درخواست جدا از بحث ارتباط ستاد او با روس‌ها، این است که دریابد آیا اقدامات ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید تلاش‌هایی برای مانع‌تراشی در روند تحقیقات در پرونده روسیه بوده است یا نه. گمانه‌زنی‌ها درخصوص تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از اجرای عدالت، بعد از اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی و مسئول پرونده مداخله احتمالی روس‌ها، بالا گرفت.
کومی در ماه می ‌و بعد از اختلاف‌نظر با ترامپ درباره نحوه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه، از سمت خود اخراج شد. در ادامه نیز صحبت‌های ضدونقیض ترامپ درخصوص اطلاع‌داشتن از دیدار پسر ارشدش با یک وکیل روس در دوران تبلیغات انتخاباتی، بر این تردیدها دامن زد. از نظر برخی کارشناسان، درخواست مولر برای گفت‌وگو با ترامپ حاکی از آن است که تحقیقات او به مراحل پایانی خود رسیده است. سولومون ویزنبرگ، معاون بازرس ویژه در پرونده بیل کلینتون در سال ١٩٩٨ ، در این رابطه می‌گوید: «شما وقتی به سراغ رئیس‌جمهور می‌روید که حتی‌الامکان از همه‌چیز اطلاع داشته باشید».
البته این گفت‌وگو در شرایطی صورت می‌گیرد که ترامپ بارها تحقیق راجع به احتمال همدستی ستاد انتخاباتی‌اش با روس‌ها را به باد انتقاد گرفته است. از دیگر سو، متهم‌شدن چند نفر از اعضای سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، ازجمله پل مانافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ، به پول‌شویی و توطئه، باعث بالاگرفتن تنش میان مولر و ترامپ شد. در ادامه نیز اقرار جرج پاپادوپولوس، مشاور سیاست خارجی پیشین ترامپ، به تلاش برای برگزاری دیداری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به نمایندگی از ترامپ بر دردسرهای ترامپ افزود. از پاپادوپولوس به‌عنوان کسی یاد می‌شود که ایده بهبود روابط با روسیه را به شعار سیاست خارجی ترامپ بدل کرد.
سند رسوایی ترامپ
در جنجالی تازه، یک گروه نظارتی محافظه‌کار به رهبری استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق ترامپ، از وجود سندی خبر داده که از ارتباط رئیس‌جمهور آمریکا با گروه‌های تبهکاری پرده برمی‌دارد. این سند از سوی این گروه در مراحل ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری و پیش از آنکه ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان معرفی شود، خریداری شده بود. روابط بنن و ترامپ که با اخراج او از کاخ سفید رو به سردی گذاشته بود، بعد از انتشار کتاب «خشم و آتش» و اظهارات بنن در مورد کاخ سفید و خانواده ترامپ، وارد شکلی از تقابل شده است.
این سند درواقع نتیجه پژوهش‌های نویسنده‌ای به نام پیتر شویزر برای «مؤسسه حسابرسی دولت» است. در این سند، ارتباطات تجاری شرکت‌های ترامپ و برخی چهره‌های پشت‌پرده جنایت‌های سازماندهی‌شده توضیح داده شده است، البته یک منبع نزدیک به مؤسسه حسابرسی دولت عنوان کرده است که این مؤسسه چنین تحقیقاتی را درخصوص تمام نامزدهای ریاست‌جمهوری در سال ٢٠١٦ میلادی انجام داده؛ تحقیقاتی که به نظر با هدف فشارآوردن به یک نامزد خاص صورت می‌گرفته است.
 
کد مطلب: 80600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *