۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۹

فریاد مظلومیت شهدای شیمیایی ایرانی

برای نخستین‌بار مقاله «شهدای شیمیایی» به قلم ریچارد استون دبیر بخش بین‌الملل مجله جهانی «سایِنس» (Science) آمریکا در این مجله منتشر شد.
برای نخستین‌بار مقاله «شهدای شیمیایی» به قلم ریچارد استون دبیر بخش بین‌الملل مجله جهانی «سایِنس» (Science) آمریکا در این مجله منتشر شد.
به گزارش ايسنا، دکتر سید ناصر عمادی عضو دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و یکی از پزشکان بدون مرز ایرانی با اعلام این خبر گفت: حقانیت و مظلومیت جانبازان شیمیایی ایران، سرانجام پس از 30 سال به شکل رسمی در مجله معتبر جهانی ساینس آمریکا منتشر شد.
این متخصص پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پس از ورود «ریچارد استون» دبیر بخش بین الملل این مجله به ایران برای بررسی و تحقیق از وضعیت مجروحان شیمیایی با شناختی که از مسائل جنگ و بمباران شیمیایی داشتیم، توضیحاتی به ایشان دادیم و تاکید کردیم که ایران بزرگ‌ترین و نخستین قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده و همچنان در آتش آن می‌سوزد.
او ادامه داد: در مهرماه امسال نشستی علمی پیرامون این موضوع با حضور ریچارد استون، دکتر ملک‌زاده و اساتید محقق دانشگاه شاهد در تهران برگزار شد که در آن فیلمی کوتاه از حمله شیمیایی به ایران و شهادت سربازان، افراد غیرنظامی و مردم بی‌دفاع به‌ویژه در سردشت پخش شد و سپس با بیان مطالب علمی از عوارض ریوی، چشمی و پوستی در جانبازان با صحبت‌های اساتید دانشگاه شاهد، مباحث تکمیل شد؛ بعد از آن جلسه نیز با جانبازان شیمیایی حاضر در بیمارستان ساسان و موزه صلح پارک شهر دیدار کردیم.
عمادی به تأثیر دیدار استون با جانبازان شیمیایی در ایران اشاره کرد و گفت: استون پس از ملاقات با جمعی از جانبازان شیمیایی و همچنین مشاهده تصاویر جانبازان شیمیایی که بدن‌شان بر اثر عامل شیمیایی سوخته بود، متوجه شد آنچه که در گذشته از ایران و قربانیان شیمیایی به وی گفته شده بود بسیار متفاوت از واقعیت‌های امروز است.
او خاطرنشان کرد: البته آن چه که استون دید تمام واقعیت مظلومیت ایران در جنگ شیمیایی نیست، زیرا بسیاری از مظلومان شیمیایی با تحمل سال‌ها درد و رنج هم‌اکنون در دل خاک هستند، با این حال او در پایان سفر خود بر این موضوع تاکید کرد که ملت و کشور شما بدون تردید بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است.
این عضو دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر به انتشار مقاله در مجله ساینس اشاره کرد و گفت: مظلومیت قربانیان ایرانی سلاح‌های شیمیایی به اندازه‌ای آشکار و واضح بود که این مقاله با تیتر «شهدای شیمیایی» منتشر شد.
کد مطلب: 80612
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *