۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۱

يه حبه قند مسافر اسكار می شود

فيلم سينمايي «يه حبه قند» آخرين ساخته‌ي رضا ميركريمي، بيستمين فيلم سينماي ايران است كه براي حضور در آكادمي اسكار معرفي مي‌شود.
 هر ساله با نزديك شدن به مهر ماه و فرصت سينماي ايران براي معرفي فيلم به اسكار غير انگليسي‌ زبان بحث اسكار داغ مي‌شود.

سینمای ایران سال گذشته توانست طلسم اسكار غير انگليسي‌ زبان را بشكند و سرانجام «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي اين جايزه را دريافت كند.

پيش‌تر فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی که در سال ۱۳۷۷ با عنوان نماینده‌ی ایران به اسکار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال ۵۷ راهی آکادمی اسکار شد.

سینمای ایران به مدت ۱۶ سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال ۱۳۷۳ که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال ۱۳۷۴ «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال۷۵ فیلم معرفی نشد، ۷۶ «گبه» محسن مخملباف، ۷۷ «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، ۷۸ «رنگ خدا» مجید مجیدی، ۷۹ «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی ، ۸۰ «باران» مجید مجیدی ، ۸۱ «من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی ،‌ ۸۲ «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، ۸۳ «لاک‌پشتها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و ۸۴ «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، ۸۵ «کافه ترانزیت» ، ۸۶ «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و ۸۷ «آواز گنجشکها» مجید مجیدی،۸۸ «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال ۸۹ «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.

و حالا امسال براي اسكار ۲۰۱۳ ،هیات انتخاب فیلم ایرانی فیلم «يه حبه قند» ساخته رضا ميركريمي را به‌عنوان نماينده ايران براي معرفي به آكادمي اسكار ۲۰۱۳ انتخاب كرد.

۱۲ فیلم شامل "آینه های روبرو" ساخته نگار آذربایجانی، "بغض" ساخته رضا درمیشیان، "بوسیدن روی ماه" ساخته همایون اسعدیان، "چیزهایی هست که نمی دانی" ساخته فردین صاحب زمانی، "راه آبی ابریشم" ساخته محمد رضا بزرگ نیا، "زمانی برای دوست داشتن" ساخته ابراهیم فروزش، "سعادت آباد" ساخته مازیار میری، "گلچهره" ساخته وحید موساییان، "مرگ کسب و کار من است" ساخته امیر ثقفی، "ملکه" ساخته محمد علی باشه آهنگر، "نارنجی پوش" ساخته داریوش مهرجویی و "یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی" در فهرست اولیه انتخاب اين هيات قرار داشته‌اند.

بنا بر اعلام مسؤولان بنیاد سینمایی فارابی، پوران درخشنده، نیکی کریمی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، حسین زندباف، علی شاه‌حاتمی، حمید رضا صدر، علی معلم و امیر اسفندیاری به‌عنوان کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، شامگاه امروز به جلسات خود پایان داد و فیلم برگزیده سینمای ایران را به آکادمی معرفی کرد.

امیر اسفندیاری به‌عنوان سخنگوي برگزيده اين كميته اعلام کرده است: اعضاي اين كميته با بررسی ضرورت حضور سینمای ایران در هشتاد و پنجمین مراسم اسکار با توجه به ساختار حاکم بر هالیوود، بویژه در موقعیت فعلی بین المللی، ضمن محکوم کردن اهانت به پیامبران در هر شکلی و خصوصا در سینما، تصمیم به مشارکت فعال در این زمینه جهت استفاده از کلیه فضاهای موجود برای نمایش استعدادهای سینمای ایران و تعیین قواعد بازی به مصلحت این سینمای نجیب گرفت و به این ترتیب، با ورود به روند مشخص جهت انتخاب فیلم برگزیده، جدا از بررسی مقررات و فهرست عناوین معرفی شده از سوی کشورهای دیگر در جلسات برگزار شده، فهرست رسمی ۷۲ عنوان فیلمی که از تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ تا ۱۳۹۱/۰۷/۰۹ برای نخستین بار در کشور اکران شده یا می شوند، در فضایی تخصصی و حرفه ای با رعایت مقررات و بررسی همه جانبه عناوین حائز شرایط بررسی و ۱۲ فيلم نامزد اوليه شدند.

در ادامه پس از کسب اطمینان از تحقق شرط نمایش عمومی یک هفته‌ای در فاصله زمانی مقرر، ۱۰ فیلم واجد شرایط به لحاظ ظرفیت‌ها و امکان‌پذیری‌های موجود و سوابق حضور بین‌المللی و بازتاب های آن مورد بررسی قرار گرفتند که در نتیجه پنج فیلم آینه‌های روبرو ، گلچهره ، مرگ کسب و کار من است ، ملکه و یه حبه قند در فهرست کوتاه بعدی جای گرفتند.

به‌گفته او، در مرحله آخر، سه فیلم گلچهره، ملکه و یه حبه قند که هر یک از ظرفیت‌هایی جهت انتخاب نهایی برخوردار بودند، در بحث‌ها لحاظ شدند که عاقبت با توجه به استاندارد و ارزش های تولید، استفاده خوب از عناصر فیلمسازی، توجه به فضا و جغرافیای بومی و برخورداری از شناسنامه ای ایرانی، فیلم یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی برای نمایندگی صنعت ملی سینمای ایران نماینده شایسته تری تشخیص داده شد و بر اساس رأی کمیته برای حضور در فهرست فیلم های خارجی زبان در هشتاد و پنجمین مراسم اسکار به آکادمی معرفی شد.

گويا براي پرهیز از حضور افراد ذینفع در ترکیب کمیته، فیلم "شب واقعه" به تهیه کنندگی سید احمد میرعلایی و کارگردانی شهرام اسدی در آغاز جلسات به درخواست ایشان از فهرست فیلم های مورد بررسی خارج شده است. همچنين از نام فيلم "روزهاي زندگي" ساخته پرويز شيخ‌طادي به‌عنوان بهترين و موفق‌ترين فيلم سي‌امين جشنواره فيلم فجر در اين روند انتخاب اثري ديده نمي‌شود. فيلم "كلاه‌قرمزي و بچه‌ننه" هم كه برخي از سازندگان آن مدعي قابليت براي اين انتخاب را مطرح كرده بودند، از اساس در اين انتخاب لحاظ نشده است.
کد مطلب: 8114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *